Farao 2 - Poklad
Vývojář: Radomír Danenberger
Vydavatel: D.. Adventure
Vydáno 1993 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Přímé pokračování prvního dílu, ve kterém jsme našli zmínku o pokladu dávného faraóna a vyřídili vše potřebné pro zorganizování výpravy. V tomto druhém a zároveň posledním dílu minisérie se ocitáme již v Egyptě, před vchodem do hrobky. Jelikož už nastala tma, tak jsme s týmem odložili pátrání na další den, ale z velice nelogického důvodu jsme se nakonec stejně rozhodli vydat se do pastmi nabité hrobky hned a na vlastní pěst.
Program má opět také první část, kde se dočteme příběh, instrukce k ovládání, prohlédneme si tabulku nejlepších tuzemských textovek podle autora a k dispozici je i katalog všech her od D.. Adventure, kdy tato se prodávala stejně jako první díl za 15 Kč.
Příběh |
Tabulka nejlepších tuzemských textovek podle autora |
Začátek a příkaz SLOVNIK |
Slovník příkazů se od minula nezměnil, k dispozici je tedy PROZKOUMEJ, VEZMI, POLOŽ, POUŽIJ, RADA, INVENTAR a EXIT pro výpis dostupných východů z aktuální obrazovky. Opět je lze vypsat pomocí SLOVNIK, zkracovat je na méně jak tři písmena a opět se zde nachází podraz, kdy se další příkazy doplňují postupně. Konkrétně jde o KLEPAT a HODIT, což je extra kudla do zad, jelikož tento příkaz se přes SLOVNIK vypíše pouze na jediné obrazovce, kde se dá použít, což může vést k nehezkému záseku skoro na konci hry.
Celkově si pro tuto hru autor připravil řadu nepříjemných překvapení. Kromě nelogických hádanek jako je třeba zahnání krokodýlů pomocí světla z baterky tu najdeme i nutnost něco prohledávat vícekrát pro nalezení všech předmětů, prohledávání věcí, které nejsou popsané v textech (stromy v oáze) a třeba takový hák u barelu objevíme až poté, co zapálíme pochodeň, jinak nám hra tvrdí, že tam nic není.
Takhle to nepůjde, je třeba sehnat zdroj světla |
V textu nejsou stromy zmíněny, přesto je nutné je prozkoumat |
Krokodýlové nemají rádi, když jim svítíte do očí |
Začínáme před vstupem do hrobky, tam se ovšem nelze hned vydat, jelikož je tam nebezpečná tma. Musíme se tedy nejprve pohybovat v okolní poušti, kde se dá lehce ztratit a zemřít. Nepřejí nám ani ostatní členové expedice, jež spí v táboře a které nesmíme vzbudit. Jakmile si opatříme potřebné vybavení, tak se většina hry odehrává v temných chodbách hrobky, kde musíme neustále klepat na zdi, abychom zjistili přítomnost tajných výklenků, do nichž se můžeme prokopat.
Hrobka je menší bludiště plné pastí, kde je nutné vkládat předměty a přehazovat páky, aby se někde jinde otevřely tajné stěny a průchody. Hra končí nalezením místnosti s pokladem. Kód z konce prvního dílu se dá vložit po smrti, načež je postup včetně předmětů zachován a naše postava se přesune na startovní obrazovku.
Mapa |
POSTUP HROU
Vrátil jsem se do tábora, 2x prohledal stany (2x PRO STA) a našel baterku a krompáč. V oáze jsem zase odhadl stromy (PRO OAZ; PRO STR) a sundal z nich lano. V jezírku jsem posvítil krokodýlům do očí baterkou (POU BAT) a u dna našel kladívko (PRO DNO). Vrátil jsem se do hrobky a klepal kladívkem do zdí (KLE). Východní zeď zněla dutě, a tak jsem prokopal otvor (POU KRO) a v malé místnosti našel u stěny pochodeň a pečetidlo (PRO MIS; PRO STE). Při postupu dál mi zhasla baterka, a tak jsem se vrátil ven na poušť a na východě v troskách (PRO TRO; PRO POU) našel barel s benzínem, s nímž jsem zapálil pochodeň (POU POC) a také u něj našel hák (PRO BAR).
Konečně jsem mohl více prozkoumat hrobku. Ve východní části jsem našel výklenek s lukem (PRO VYK; PRO SOC; PRO LUK; VEZ LUK), v západní zase skarabea (PRO VYK; PRO KRE; PRO KVE). V malé místnosti se nacházel otvor ve stropě (PRO MIS; PRO STR), a tak jsem tam vyšplhal (POU HAK; POU LAN) a v dalším tajném výklenku vložil do kamene skarabea (PRO VYK; PRO KAM; POU SKA), čímž se otevřela cesta na jih. Tam jsem v místnosti získal štít (PRO MIS; PRO KRE), slezl po laně dolů a vzal ho (VEZ LAN).
Většina hry vypadá takto |
Přehazování páky |
A teď zjistit, co se v bludišti chodeb změnilo |
Díky štítu jsem mohl pokračovat na sever, kde jsem v tajném výklenku našel v odpadcích šípy (PRO VYK; PRO ODP). Díky nim jsem překonal první past v chodbě (POU SIP; POU LUK) a díky lanu druhou (POU LAN). V následující rozsáhlé části hrobky jsem přehodil dvě páky pro deaktivaci kopí. Jedna se nacházela ve výklenku v západní části (PRO VYK; PRO KRE; POU PAK), druhá v dalším výklenku na východ od velkého sálu (PRO VYK; PRO KRE; POU PAK). V severovýchodní části jsem našel místnost s válcem (PRO MIS; PRO VAL), do jehož otvoru jsem vložil pečetidlo (POU PEC), čímž se otevřela stěna nedaleko západním směrem. Zde jsem v místnosti našel meč (PRO MIS; PRO VAL; VEZ MEC).
Vrátil jsem se před místnost s padajícími balvany a hodil meč (HOD MEC) do jižní chodby, čímž se zřítil strop. Poté jsem tam vytvořil další otvor ve zdi, vešel do obrovské místnosti a našel poklad (PRO MIS; PRO POK).
KONEC POSTUPU HROU
Tohle asi Excalibur nebude... |
Kde se vzal, tu se vzal, příkaz HODIT |
Vítězství! |
Verdikt: Potenciál zůstal nevyužit a jedná se o jednu ze slabších textovek autora. Na hráče čeká řada nepříjemných podrazů a bloudění v nekonečných chodbách a hledání tajných výklenků není příliš zábavné.
Hodnocení: 2/10
Tyhle hry mají něco do sebe, jsou v nich použity celkem zajímavé nápady, nicméně jsou hned zabity svým zpracováním. No a ta oáza kde prozkoumáš oázu a máš prozkoumat stromy, ale kdo by to řekl, že tam budou růst stromy a ne palmy. Taková borovice v oáze je prostě fajn a na krokodýly baterkou jsou taky bezva. Fakt by mě zajímalo kolik D.. bylo, když tyhle hry psal a kde na to bral čas, protože to jsem koukal, že v roce 93 to sázel jednu za měsíc.
OdpovědětVymazat