pátek 24. března 2023

Hra 799: Farao 2 (1993)


Farao 2 - Poklad
Vývojář: Radomír Danenberger
Vydavatel: D.. Adventure
Vydáno 1993 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Přímé pokračování prvního dílu, ve kterém jsme našli zmínku o pokladu dávného faraóna a vyřídili vše potřebné pro zorganizování výpravy. V tomto druhém a zároveň posledním dílu minisérie se ocitáme již v Egyptě, před vchodem do hrobky. Jelikož už nastala tma, tak jsme s týmem odložili pátrání na další den, ale z velice nelogického důvodu jsme se nakonec stejně rozhodli vydat se do pastmi nabité hrobky hned a na vlastní pěst. 

Program má opět také první část, kde se dočteme příběh, instrukce k ovládání, prohlédneme si tabulku nejlepších tuzemských textovek podle autora a k dispozici je i katalog všech her od D.. Adventure, kdy tato se prodávala stejně jako první díl za 15 Kč. 

Příběh

Tabulka nejlepších tuzemských textovek podle autora

Začátek a příkaz SLOVNIK

Slovník příkazů se od minula nezměnil, k dispozici je tedy PROZKOUMEJ, VEZMI, POLOŽ, POUŽIJ, RADA, INVENTAR a EXIT pro výpis dostupných východů z aktuální obrazovky. Opět je lze vypsat pomocí SLOVNIK, zkracovat je na méně jak tři písmena a opět se zde nachází podraz, kdy se další příkazy doplňují postupně. Konkrétně jde o KLEPAT a HODIT, což je extra kudla do zad, jelikož tento příkaz se přes SLOVNIK vypíše pouze na jediné obrazovce, kde se dá použít, což může vést k nehezkému záseku skoro na konci hry. 

Celkově si pro tuto hru autor připravil řadu nepříjemných překvapení. Kromě nelogických hádanek jako je třeba zahnání krokodýlů pomocí světla z baterky tu najdeme i nutnost něco prohledávat vícekrát pro nalezení všech předmětů, prohledávání věcí, které nejsou popsané v textech (stromy v oáze) a třeba takový hák u barelu objevíme až poté, co zapálíme pochodeň, jinak nám hra tvrdí, že tam nic není. 

Takhle to nepůjde, je třeba sehnat zdroj světla

V textu nejsou stromy zmíněny, přesto je nutné je prozkoumat

Krokodýlové nemají rádi, když jim svítíte do očí

Začínáme před vstupem do hrobky, tam se ovšem nelze hned vydat, jelikož je tam nebezpečná tma. Musíme se tedy nejprve pohybovat v okolní poušti, kde se dá lehce ztratit a zemřít. Nepřejí nám ani ostatní členové expedice, jež spí v táboře a které nesmíme vzbudit. Jakmile si opatříme potřebné vybavení, tak se většina hry odehrává v temných chodbách hrobky, kde musíme neustále klepat na zdi, abychom zjistili přítomnost tajných výklenků, do nichž se můžeme prokopat. 

Hrobka je menší bludiště plné pastí, kde je nutné vkládat předměty a přehazovat páky, aby se někde jinde otevřely tajné stěny a průchody. Hra končí nalezením místnosti s pokladem. Kód z konce prvního dílu se dá vložit po smrti, načež je postup včetně předmětů zachován a naše postava se přesune na startovní obrazovku. 

Mapa

POSTUP HROU
Vrátil jsem se do tábora, 2x prohledal stany (2x PRO STA) a našel baterku a krompáč. V oáze jsem zase odhadl stromy (PRO OAZ; PRO STR) a sundal z nich lano. V jezírku jsem posvítil krokodýlům do očí baterkou (POU BAT) a u dna našel kladívko (PRO DNO). Vrátil jsem se do hrobky a klepal kladívkem do zdí (KLE). Východní zeď zněla dutě, a tak jsem prokopal otvor (POU KRO) a v malé místnosti našel u stěny pochodeň a pečetidlo (PRO MIS; PRO STE). Při postupu dál mi zhasla baterka, a tak jsem se vrátil ven na poušť a na východě v troskách (PRO TRO; PRO POU) našel barel s benzínem, s nímž jsem zapálil pochodeň (POU POC) a také u něj našel hák (PRO BAR). 

Konečně jsem mohl více prozkoumat hrobku. Ve východní části jsem našel výklenek s lukem (PRO VYK; PRO SOC; PRO LUK; VEZ LUK), v západní zase skarabea (PRO VYK; PRO KRE; PRO KVE). V malé místnosti se nacházel otvor ve stropě (PRO MIS; PRO STR), a tak jsem tam vyšplhal (POU HAK; POU LAN) a v dalším tajném výklenku vložil do kamene skarabea (PRO VYK; PRO KAM; POU SKA), čímž se otevřela cesta na jih. Tam jsem v místnosti získal štít (PRO MIS; PRO KRE), slezl po laně dolů a vzal ho (VEZ LAN). 

Většina hry vypadá takto

Přehazování páky

A teď zjistit, co se v bludišti chodeb změnilo

Díky štítu jsem mohl pokračovat na sever, kde jsem v tajném výklenku našel v odpadcích šípy (PRO VYK; PRO ODP). Díky nim jsem překonal první past v chodbě (POU SIP; POU LUK) a díky lanu druhou (POU LAN). V následující rozsáhlé části hrobky jsem přehodil dvě páky pro deaktivaci kopí. Jedna se nacházela ve výklenku v západní části (PRO VYK; PRO KRE; POU PAK), druhá v dalším výklenku na východ od velkého sálu (PRO VYK; PRO KRE; POU PAK). V severovýchodní části jsem našel místnost s válcem (PRO MIS; PRO VAL), do jehož otvoru jsem vložil pečetidlo (POU PEC), čímž se otevřela stěna nedaleko západním směrem. Zde jsem v místnosti našel meč (PRO MIS; PRO VAL; VEZ MEC). 

Vrátil jsem se před místnost s padajícími balvany a hodil meč (HOD MEC) do jižní chodby, čímž se zřítil strop. Poté jsem tam vytvořil další otvor ve zdi, vešel do obrovské místnosti a našel poklad (PRO MIS; PRO POK). 
KONEC POSTUPU HROU

Tohle asi Excalibur nebude...

Kde se vzal, tu se vzal, příkaz HODIT

Vítězství!

Verdikt: Potenciál zůstal nevyužit a jedná se o jednu ze slabších textovek autora. Na hráče čeká řada nepříjemných podrazů a bloudění v nekonečných chodbách a hledání tajných výklenků není příliš zábavné. 
Hodnocení: 2/10

1 komentář:

  1. Tyhle hry mají něco do sebe, jsou v nich použity celkem zajímavé nápady, nicméně jsou hned zabity svým zpracováním. No a ta oáza kde prozkoumáš oázu a máš prozkoumat stromy, ale kdo by to řekl, že tam budou růst stromy a ne palmy. Taková borovice v oáze je prostě fajn a na krokodýly baterkou jsou taky bezva. Fakt by mě zajímalo kolik D.. bylo, když tyhle hry psal a kde na to bral čas, protože to jsem koukal, že v roce 93 to sázel jednu za měsíc.

    OdpovědětVymazat