neděle 26. března 2023

Hra 800: Golfer (1993)


Golfer
Vývojář: Jiří Bernášek (BeWeSoft)
Vydavatel: A. B. B. U. C.
Vydáno 1993 pro Atari 8-bit
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Jiří Bernášek (interview, BeWeSoft's Race (1991), Midnight (1992) a další) vytvořil pro německý Atari klub ABBUC další hru, která by se dala charakterizovat jako "bludišťovka" zkombinovaná s golfem. V posuvném textu na úvodní obrazovce se dozvíme velké množství informací včetně popisu jednotlivých prvků hry, pozdravů či technických informací, z nichž zjistíme kolik která část programu zabrala - konkrétně tu máme 2.5 kB grafiky, 20 kB místností, 4 kB hudby, 3 kB strojového kódu, 1 kB menu a 6.5 kB spolkl právě úvodní posuvný text. 

Menu

Začátek hry

Jedna z trubek vede dál, druhá do propasti

V menu si lze vybrat, zda chceme hrát od začátku či spustit tréning, kdy můžeme naskočit do libovolné z 26 úrovní, z nichž se celá hra skládá. Levely mají více obrazovek, jejich celkový počet je 84. Hudby se nedočkáme v menu, ale až v průběhu hraní a lze ji vypnout pomocí klávesy OPTION. U ovládání si lze vybrat mezi joystickem či klávesnicí, kdy nám stačí směrové šipky a mezerník pro potvrzení. 

Po obrazovce pohybujeme kurzorem, ovšem pouze v omezeném rádiusu okolo míčku. Na základě pozice kurzoru vzhledem k míčku se určuje síla úderu (samozřejmě čím dále, tím větší úder) a směr (míček letí na opačnou stranu, než kde se nachází kurzor). 

Rozcestí, tentokrát ještě vylepšené magnety

Přepínač je v tomto případě past, protože se pak přes magnet nedá odejít

Atari forever!

V úrovních najdeme řadu prvků:
  • tráva - nejčastější povrch, může mít několik barev. 
  • koberec - míček se po něm pohybuje rychleji jak po trávě.
  • díra - nachází se na začátku a konci levelu. Cílem ale není dostat do ní míček, plní spíše úlohu kontrolního bodu. Jakmile ji dosáhneme, tak se počet "strokes" (povolených úderů) přepíše na výchozí hodnotu pro danou úroveň a to i když si třeba z předchozího levelu doneseme úderů více. 
  • propast - znázorněna jednoduše černou barvou, samozřejmě do ní nesmí míček spadnout, jinak přijdeme o jeden "ball" a s dalším začínáme v začáteční díře.
  • trubky - můžeme do nich míček střelit, ale často není jasné, kde se zase objeví. Může se jednat i o pasti, kdy míček vylétne přímo do propasti. 
  • zeď - může mít více grafických podob, ale plní prostě jen funkci neprostupné překážky, od které se míček odráží. 
  • mizející zeď a přepínač - tato zeď vypadá jako černé obdélníky. Pomocí nárazu do nedalekého přepínače se dá schovat. Pozor, funguje pouze spodní část přepínače a opětovným nárazem se zeď zase objeví. 
  • obličej - opětovné nárazy do obličejů mění jejich náladu a jakmile se do nich trefíme 4x, tak se naštvou a náš míček spolknou. 
  • bonusy - lze získat bonusové údery (strokes), míčky/životy (balls) a "smash" údery (viz další prvek). Sebereme je tak, že do nich narazíme míčkem. Ukazatele všeho vidíme v horní části obrazovky spolu s číslem úrovně (stage). 
  • křišťálové koule - existují dva druhy a sice malé a velké. Dají se zničit pokud máme "smash" úder. Ten získáme pouze sebráním bonusu, nicméně poté při nárazu do čehokoliv o jeden přijdeme, takže v takovýchto momentech je nutné pohybovat s míčkem naprosto precizně. 
  • magnety - přitahují míček k sobě, což je často využívané jakožto past v kombinaci třeba s propastí. 

Narazíme i na jméno distributora

Sebratelný bonus "smash" v horní části pomůže rozbít křišťálové koule před přepínačem

Úrovně začínají být nepřehledné

Jedna obrazovka může mít více oddělených oblastí, resp. úrovní. Občas je třeba aktivovat přepínač, který otevírá cestu, na kterou se dostaneme až o něco později. Obtížnost je poměrně vysoko, protože je nutné s míčkem v některých situacích pohybovat opravdu precizně, což vyžaduje mnoho cviku. Bohužel se dá dostat i do bezvýchodných situací, kdy např. aktivujeme přepínač a vystavíme se tak magnetům, jež nás vrhnou do propasti, přičemž se k přepínači již nedokážeme dostat. 

Závěr pak přichází nečekaně, kdy se v 26. úrovni dostaneme do části, která vypadá jako past, nicméně po přiblížení se prostě zobrazí gratulační obrazovka. 

Tváře se smějí, já pláču

Závěr hry

Vítězství!

Verdikt: Slušná "bludišťovka" s ideálně komplexními mechanismy, která může být občas dost obtížná, nicméně s trochou cviku se dá dohrát. 
Hodnocení: 5/10

Žádné komentáře:

Okomentovat