Midnight
Vývojář: Jiří Bernášek (BeWeSoft)
Vydavatel: Mirage Software
Vydáno 1992 pro Atari 8-bit
Žánr: Plošinovka
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Jiří Bernášek uplatnil získané zkušenosti ze svých předchozích her Super Husa (1989), Big House (1990) či H20 (1991) a vytvořil tuto plošinovku, kterou (jak víme z interview) dokázal přes svého známého dostat k polskému distributorovi Mirage Software.
Na úvodní obrazovce se v dolní části posouvá text, v němž se dočteme mimo jiné i zápletku. Zlý čaroděj Al si z nějakého důvodu usmyslel, že zničí náš hrad. Když se o tom dozvěděli naši sluhové, tak raději vzali všichni nohy na ramena, tudíž jsme zůstali sami. Jediný způsob, jak zabránit blížící se katastrofě, je zapálit svíčky ve všech místnostech hradu, jelikož se Al bojí světla. Musíme to stihnout do půlnoci, přičemž začínáme přesně ve 20:00. V manuálu ke hře se ještě můžeme dozvědět, že hlavní hrdina se jmenuje Zdeněk.
Obal kazety; Zdroj: mobygames.com |
Začátek hry |
Umístil jsem svíčky, ale je třeba je ještě zapálit ! |
Al zničil hrad |
Pomocí joysticku ovládáme svojí postavu, se kterou se budeme pohybovat po labyrintu obrazovek, můžeme šplhat po schodech nahoru či dolů a občas je nutné i přeskočit propast s bodáky či vyskákat po nábytku nahoru. Pro skok slouží klávesa FIRE (ze schodů se nedá skákat), různé akce se vyvolají směrem dolů.
Hrad je rozsáhlý a čítá celkem 113 obrazovek, kdy budeme muset navštívit každou z nich. Nalézt a sebrat můžeme svíčky, klíče ke dveřím a bonusové životy ve formě malého svícnu. Začínáme v jediné místnosti, která je osvětlená. Naše postava přitom v ruce drží svůj svícen, který musíme zapálit a oheň, respektive světlo, rozšířit do zbylých místností. V každé je přesně jeden svícen, na který musíme nejprve umístit 5 svíček a pak je ještě zapálit.
Občas je potřeba trocha toho skákání |
Duch hlídá svícen |
Jakmile skočím, tak přijdu o světlo |
Ačkoliv cíl hry zní jednoduše, opak je pravdou. Kromě spletitých chodeb nám totiž v cestě budou stát nepřátelé, kdy jediný dotek znamená ztrátu jednoho z pěti životů. Nejčastěji tu najdeme mouchu a šneka, kteří se pohybují ze strany na stranu. Žába zase v pravidelných intervalech skáče sem a tam a najdeme zde ještě ducha, který se zpravidla nachází na obrazovce, kde musíme svícen z jedné strany zapálit a poté přijít z druhé strany a náš zhaslý svícen opět oživit. Problémem totiž je, že jakýkoliv skok či pád náš svícen zhasne a občas se tomuto nelze vyhnout.
Svůj postup si můžeme zkontrolovat u libovolného okna. Pokud z něj vyhlédneme, tak spatříme náš hrad a přehled rozsvícených a nerozsvícených oken. Tuto obrazovku můžeme využít i jako mapku, nicméně je dobrý nápad kreslit si vlastní.
Rozsvícená zhruba polovina hradu |
Na tomto místě je třeba přeskákat po nábytku nahoru |
K některým předmětům se nelze dostat - zde klíč a bonusový život |
Velkou překážkou je i zmíněný časový limit. Ubíhající čas vidíme v levém dolním rohu a opravdu není dobré příliš zahálet. Prostor pro chyby není velký a je dobré si nejprve celý hrad projít, zmapovat a vymyslet plán, jak projít problémové úseky.
V průběhu celé hry nás bude doprovázet hudba. Zajímavé je, že se dají na internetu sehnat dvě verze - jedna s původní hudbou od BeWeSoftu, která se vyznačuje tím, že neobsahuje bicí, a druhá, v níž Poláci zvolili trochu živější podkres.
V polském časopise Świat Atari 01/94 vyšla na hru recenze, ve které jí autor udělil slušných 87 %.
Mapa |
Druhá verze mapy; Zdroj: atari8.info |
Stihl jsem to jen tak tak |
Vítězství! |
Verdikt: Dobře udělaná plošinovka, která je komplexnější, než se na první pohled může zdát a dohrát ji není úplně jednoduché.
Hodnocení: 5/10
Žádné komentáře:
Okomentovat