čtvrtek 2. ledna 2020

Hra 393: The Big House (1990)


The Big House
Vývojář: Jiří Bernášek (BeWeSoft)
Vydavatel: ABBUC
Vydáno 1990 pro Atari 8-bit
Žánr: Plošinovka
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Jiří Bernášek byl velice plodný autor (např. Přízrak Nuly (1988), Robot Karel (1989) či Super Husa (1989)) a svoji zatím nejrozsáhlejší hru, "The Big House", poslal klubu ABBUC (Atari Bit Byter User Club, Herten, Německo), který pořádal soutěže, kdy pro autora nejpovedenější hry byla připravena finanční odměna. 

Hra nepochybně vychází ze slavné plošinovky Jet Set Willy (1984) či lokálního klonu pro počítače PMD 85 Willy Walker (1985). "Malý Alfred" se tak ocitá ve velkém domě, kde musí sebrat všechny ztracené předměty a na závěr odletět balonem. V cestě mu budou stát nepřátelé, kteří se pohybují po předem určených trasách. Jakýkoliv kontakt s nimi znamená ztrátu jednoho z 20 životů

Začátek hry
Kromě schodiště lze využívat i výtahy
K čemu je na záchodě kotvička?

Autor to opravdu myslel vážně, když hru pojmenoval "velký dům". Najdeme tu totiž celých 240 obrazovek a v domě je opravdu vše, na co si lze vzpomenout, od zahrady, obývacího pokoje, kuchyně a koupelny, přes sklep, půdu a střechu, až po pokoje babičky, dědečka, několik schodišť a knihoven. K přesunu mezi patry lze využít jak schodiště, tak několik výtahů. Pro dohrání hry je téměř nutnost kreslit si mapu - já si ji vytvořil pomocí screenshotů. 

Předmětů je ve hře celkem 64, ale odletět balonem, který je v zahradě na východě, lze i s méně. Pokud tedy minete jeden či dva předměty, hra je k tomuto tolerantní, což je dobře. Není tu žádný časový limit, nicméně sebrání každého předmětu přičte 10000 bodů do skóre a to začne pomalu klesat, čili je v zájmu hráče dohrát hru co nejrychleji. 

Náhled mapy domu. Plná velikost ke stažení zde
Tajná místnost
Dostat se až na střechu nebylo jednoduché

Obtížnost není tak brutální jako v předloze Jet Set Willy - nejsou tu žádné obtížné skoky a vyhnout se nepřátelům je většinou snadné, i když i tady se najde pár záludných částí. Největším problémem je, že po každé smrti se postava ocitne na místě, odkud na obrazovku přišla - pokud tedy např. spadne na nepřítele ze shora, z jiné obrazovky, tak se najednou ocitneme v nekonečné smyčce, kdy během chvíle přijdeme o všechny životy a hra pro nás končí. 

Hra je také velmi pomalá, což na jednu stranu snižuje obtížnost, nicméně o něco vyšší rychlost by ji rozhodně prospěla. Bohužel tu najdeme i bugy, kdy jsem několikrát při skoku dopadl někam doprostřed mezi dvě obrazovky, čímž jsem se propadl kamsi, kde postava nebyla vidět a už jsem se odtamtud nedostal. 

Kvůli bugu jsem se dostal do míst, kde bych neměl co dělat
Padám opakovaně ze shora a tím přicházím o všechny životy
Poslední předmět vpravo neseberu, protože hře stačí o jeden předmět méně
Vítězství !

Verdikt: Klon Jet Set Willyho pro osmibitová Atari. Herní plocha je dostatečně velká a obtížnost tak akorát, škoda jen pomalosti hry a možnosti kvůli jednomu špatnému pohybu přijít o všechny životy. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat