Mrtvá Cesta
Vývojář: Jan Burian (Utopia) & Hamra Kahle
Vydavatel: Torture
Vydáno 1995 pro Amiga
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Završení
trilogie Cest (
Drsná Cesta (1993),
Cesta Tmou (1994)), která příběhově navazuje přímo na předchozí díl. Se svojí dívkou
Rinn jsme se tedy rozhodli zůstat ve virtuálním fantasy světě, kde jsme se v malém městečku stali obecním katem, zatímco naše drahá polovička zařídila útulný domeček a žili bychom takto šťastně až do smrti, kdyby naše přítelkyně nedostala jednoho dne chuť na olivy. Jelikož jsme ale jaksi bez peněz, tak se budeme muset vydat do města a přijmout nějaké ty menší prácičky, abychom si na velmi drahou pochoutku vydělali. To je ovšem jen začátek zápletky a naše cesta nás zavede mnohem dál.
Zatímco předchozí díly distribuovalo i JRC, tak v tomto případě už podle autorových slov nebylo o textovky v dané době zájem, takže si musel vystačit sám.
 |
Příběh #1 |
 |
Příběh #2 |
 |
Začátek hry |
 |
Žid chce za olivy 50 penízků |
Mechanismy jsou podobné předchozímu dílu, ale přeci jen tu najdeme menší rozdíly. V rozsáhlých textech vidíme zvýrazněná klíčová slova, na něž můžeme klikat, čímž se automaticky provede nějaká akce - většinou PROZKOUMEJ, ale také VEZMI či MLUV pokud se jedná o postavu. Přesouváme se klikáním na meče po stranách obrazovky.
Inventář se zobrazí pravým tlačítkem myši, následně můžeme levým klikem věc prozkoumat či pravým předmět vzít a použít ho buď na nějaké klíčové slovo na dané obrazovce, případně si opět otevřeme inventář a další pravým klikem první předmět použijeme na druhý. Bohužel hra občas spadne při kombinování předmětů a jindy jich zase u sebe máme tolik, že okno inventáře přeteče na spodní stranu obrazovky a vytvoří menší grafický bug.
Na spodku obrazovky jsou vlevo ovládání hudby (možno volit mezi hudbou z intra, herními skladbami či zvuk úplně vypnout) a vpravo možnost pozici uložit a nahrát.
 |
Starosta má pro mě černou prácičku |
 |
Kamarádi autora vypili celou hospodu |
 |
Cíle byly terminovány |
 |
Moje dívka Rinn se udusila olivou |
Shánění oliv je vlastně úvod do hry v menší lokaci, který hráče seznámí s mechanismy. Jakmile situaci vyřešíme, tak se Rinn udusí a my putujeme do říše mrtvých, kde se ji vydáváme hledat. Odtud pak budeme cestovat mezi peklem a nebem a potkáme postavy typu Satan, Smrt, Dracula, kostlivce, zlatého draka, druidy, princezny-obludy ve věži, anděly, čertíky a čaroděje.
I v tomto díle se na krátkou chvíli převtělíme do kožichu našeho kocoura, hry za Rinn se však tentokrát nedočkáme. Opět nelze nikde zemřít a nejsou tu slepé konce. Bohužel tu nenajdeme žádné doprovodné obrázky, zato je tento díl zřejmě nejdelší z trilogie.
 |
Stařeček mi popisuje říši mrtvých |
 |
Mozkoslav Sval blokuje vchod do jeskyně |
 |
Opětovné setkání se Smrtí |
 |
Inventář se začíná plnit |
Texty jsou dobře napsané, trochu morbidní a zároveň vtipné. Několikrát dochází k proboření 4. stěny a to když autor zmiňuje svoje kamarády, kteří v hospodě vypili všechen alkohol, dojde i na setkání se samotným autorem, který zde vystupuje jako jedna z postav. Jakmile se omylem teleportujeme do jeho pokoje, tak nás uvítá, na svém počítači opraví bug ve světě a pošle nás zpátky.
Obtížnost je trefena slušně, trochu zamotané jsou hádanky, které se týkají faktu, že "co se stane v nebi, stane se i v pekle", tzn. musíme na jednom místě např. prokopat zeď a pak na druhém zkoumat, kde se co změnilo. To bohužel zahrnuje i dost přebíhání z jednoho konce mapy na druhý.
Zásekovým místem může být pět úkolů od Satana. V jednom z nich musíme odpovídat na hádanky tím, že na klávesnici píšeme odpovědi. Nejhorší částí je ale pátý úkol, což je vlastně logický puzzle s přesouváním kamenů, který sám o sobě není triviální, nicméně tady obtížnost stoupá tím, že ho musíme řešit v rozhraní textové adventury, což je krkolomné a hlavně totálně nepřehledné. Nezbývá, než si pro lepší přehled někde bokem vyrobit vlastní vizualizaci a hledat řešení pomocí ní.
 |
Princezna ve věži je ve skutečnosti vyžraná obluda |
 |
Klíčová nápověda do dalších částí |
 |
Vizualizace pátého Satanova úkolu - cílem je vyměnit modré za červené |
 |
Mapa |
POSTUP HROU
Na stolku jsem našel zrcátko, na gilotině sochu Amora, u Rinn kocoura. Zašel jsem za židem a zjistil, že olivy prodává za 50 zlatých. Vydal jsem se do města a na pavučině našel masařku. Přijal jsem u kouzelníka úkol a dostal krabičku, službičku potřeboval i kněz. Na náměstí jsem masařce ukázal maso a z bedny sebral 1. závaží, 2. závaží a křen. Od starosty jsem dostal další úkol, obrázky a kuši. Do hospody mě nechtěli pustit, a tak jsem vlezl do nevěstince a kupcovi ukradl šaty. Kovářovi jsem dal sochu a dostal šíp, který jsem rovnou vložil do kuše.
V hospodě jsem z talířku vzal kostičky, jež jsem vložil do krabičky, na dvoře vlezl do další budovy, porovnal obrázky s hosty a identifikoval svoje cíle. Na lustr jsem pověsil obě závaží se zrcátkem a z venku koukal na řetěz, dokud cíle nebyly na severozápadě a jihovýchodě, načež jsem kuší vystřelil. U starosty jsem si vyzvedl odměnu 40 zlatých, kouzelníkovi jsem dal krabičku s kostičkami za 10 zlatých, knězovi křen za 1 zlatý a zkusil u žida koupit olivy. Ten však cenu mezitím zvedl na 100, tak jsem se vrátil do města a peníze dal "žebrákovi" za 100 zlatých. Koupil jsem olivy a předal je Rinn, ta se ovšem zadusila a já se přenesl do říše mrtvých.
 |
Dýmem z čeho? Z muchomůrek! |
 |
Proboření čtvrté stěny při setkání s autorem hry |
 |
Vypjatá konfrontace s Drákulou |
 |
Učebna andělíčků v nebi |
Promluvil jsem se stařečkem a vykradl mu domeček - na posteli přehoz, na lavici přípravek na růst vlasů, ze zavařovačky gumu, v rohu hůl. Na severu jsem u ohrady našel prkna, v hustém křoví dřevo, na louce ostřici a na paloučku muchomůrky. Všiml jsem si také, že vchod do jeskyně blokuje postava Mozkoslava. Vylezl jsem z lesa a šel k bráně do nebe, kde jsem na anděla hodil kocoura a získal peříčko. Na jihu jsem na planině našel šutr a na cestičce kostlivce. Prkny jsem zahradil tok potoka, což ho vyřídilo a z cestičky sebral jeho lebku. U Smrti jsem ve vitríně terminoval Mozkoslava a z hromady sebral hodiny, v nichž žili červotoči.
Jeskyně v lese teď byla přístupná, takže jsem uvnitř získal saze, které jsem dal do dutiny včelám a dostal lahvičku s živou vodou. Červotoče jsem hodil do křoví a získal vidlici. Na tu jsem uvázal gumu a k vyrobenému praku přidal i šutr. V lese jsem našel holuba, sestřelil ho, našel na něm vzkaz od princezny, připevnil na něj přípravek na růst vlasů, polil ho živou vodou z lahvičky a vydal se k věži vedle kostlivce. Po pramenu vlasů jsem vyšplhal nahoru, zabil obludu a vzal vlasy. Díky nim jsem vlezl do studny a mezi knihami našel slovník a nápovědy ZVSJSS, VZVZSS, JSSS. Na lampu jsem hodil přehoz, vlezl do tajné místnosti, trezor otevřel peříčkem a našel knihu O sudu, knihu obětí a mapu JV oblasti. Knihu obětí jsem přeložil pomocí slovníku a zjistil informace o démonech oblohy (vyvolat dýmem z muchomůrek obětovaných ve 4 hodiny) a obětech dívek (rituál se musí nepovést). Svůj progress jsem oznámil stařečkovi a ten mě poprosil o osvobození své vnučky ze spárů druidů.
Po této události přijel vlak, a tak jsem prohledal koš na nádraží a našel lístek. V lese jsem na mýtince nabral sliz na hůl a v jeskyni z pukliny vytáhl pazourek. Na oltáři jsem pak narovnal hranici dřeva, zapálil ji pazourkem a pomocí hodin přetočil čas na 4 v noci. Pak jsem do ohně hodil muchomůrky a byl přenesen na balkon hradní věže. 3x jsem promluvil s aktivátorem a byl přenesen k autorovi hry. Po opravení bugu jsem vstoupil poklopem dovnitř, v kredenci našel stříbrné příbory, pákou spustil padací most a vydal se do laboratoře na východ od vlasaté princezny. Zde jsem z trojnožky sebral tyglík, z police odlévací formu. Do tyglíku jsem vhodil příbory, ten postavil na trojnožku, roztavené stříbro nalil do formy a získal tak dýku. Tou jsem zapíchl Draculu ve sklepení hradu a získanou hlavou si procvakl lístek na vlak. Ve skříni jsem zase našel křídla.
 |
Půjdeme si promluvit s Vládcem |
 |
Hrátky v alchymistické laboratoři |
 |
Druidi se nechali obalamutit během svého obřadu |
 |
Zlatý drak! |
S lístkem jsem se konečně mohl vydat vlakem do pekla. V učebně jsem z šuplíků ukradl přístroj na amputace a škorně, v chodbě byla zase pochodeň. To bylo zatím vše, a tak jsem se vydal naopak do nebe. Do přístroje jsem vložil křídla a použil ho na oškubaného anděla, což ale jeho kolegové nepřijali dobře, a tak mi alespoň zbyly perutě a cesta dál. V učebně jsem ukradl z tabule houbu a z poličky křídu. Promluvil jsem s andělem Strachielem a zjistil, že má strach ze tmy. Zpět v pekle jsem houbou smazal značky v chodbě a pak na všechny stěny nakreslil křídou nové. Na držák jsem pak umístil pochodeň a výsledkem byla proražená stěna. Vzal jsem si zpět pochodeň a ještě se vypravil zpět do nebe. Od břehu jezera jsem se dostal do nově přístupné jeskyně, kde jsem našel krumpáč a v truhle peří, jež jsem hned spojil s perutěmi. Krumpáčem jsem prokopal zeď za chrámem, čímž jsem v pekle vytvořil díru na hřbitově, tou jsem protáhl ruku s pochodní a zapálil svíčku. Andělovi Strachielovi jsem oznámil, že se už nemusí bát tmy, což otevřelo místnost v nedalekém chrámu, kde jsem se dozvěděl, že Vládce bydlí za jezerem. V pekle se zase otevřely dveře v katedrále, kde jsem ze stolu sebral svíčku.
Bylo na čase zachránit vnučku starce. V laboratoři jsem hodil svíčku do tyglíku, ten postavil na trojnožku a vosk nalil do formy, čímž vznikla vosková dýka. U již známého oltáře se objevili druidi. Dýku jsem umístil na podstavec, což vnučku zachránilo a já dostal klíček. V lese jsem ještě umístil ostřici na pěšinku a za pomocí škorní vyšlapal na skálu. Shora jsem pozoroval pěšinu a jakmile jelen začal žrát ostřici, tak jsem na něj pomocí hole svrhl balvan. Z pěšinky jsem sebral mrtvého jelena, v domě stařečka odemkl klíčkem dvířka a ze zahrádky ukradl hrách.
 |
Satanových pět úkolů... |
 |
Autor se během tvoření hry zbláznil |
 |
Čaroděj Hologram |
 |
První koboldova hádanka |
Konečně jsem se vrátil do pekla na konec chodby, kde jsem dříve výbuchem vytvořil průchod, a za pomocí perutí sletěl dolů. Hrách jsem nacpal do jelena a předhodil ho drakovi, což mi ozlatilo vlasy. Na vůz jsem hodil přehoz a naskočil. Uvnitř jsem ukradl ďábelské býlí a byl odvezen k Satanovi. Pro toho jsem musel splnit pět úkolů.
V prvním úkolu jsem využil nápovědu ze studny. Šel jsem tedy ZVSJSS, VZVZSS, JSSS a získal korunu, jež jsem musel hned předat. Ve druhém jsem vzal od Smrkoše kapesník, vysušil ho na horkém vzduchu a ošmirgloval s ním prkno. V džungli jsem vzal větev, položil ji na špalek a odlákal Wortaxe, čímž jsem si špalek přivlastnil. Na zahradě jsem v porostu našel konev a naplnil ji pískem. Na plácku jsem položil špalek, na něj dal prkno, na to zase konev a ve vzduchu rychle sebral plod neboli ovoce. Satan byl spokojen, dal mi onyx a na třetí úkol mě poslal k čarodějům. Zde jsem musel zjistit kdo vyměňuje co za co. Sekvence byla Hrudkomil, Brýlosvišť, Slina, Hulimil, Kazižrout, Kvas - v tomto momentě jsem musel u sochy najít plechovku zelené barvy a obarvit křišťál. Ten jsem dal Hologramovi a získal topaz, který jsem konečně u Mrvichvosta vyměnil za diamant a ten předal Satanovi.
 |
Logický puzzle aneb nejhorší část hry |
 |
Krátce se převtělíme i do kocoura |
 |
Svatý má dost |
 |
Autor má zajímavé touhy |
Čtvrtý úkol byla hádankářská soutěž u kobolda, kde jsem musel napsat odpovědi. "Nejcennější, a přec každý ji má, večer i ráno na nebi, uzříš barvu, která život dává" = krev. "Hlubší je než obloha, však do něj nevejdeš se, ba i jen paprskům světla nemnoha, zachytit na něm podaří se" = zrcadlo. "Na střeše lesa, s větrem si hraje, pomalu klesá, je bez naděje" = list. Satanovi jsem předal získanou medaili a byl poslán na pátý úkol, jehož pravidla mi připomínal lísteček. V symetrickém bludišti se nacházelo 6 modrých, 6 červených a jeden zelený kámen. Cílem bylo prohodit červené a modré, aby zelený na konci byl zase uprostřed. Vždy bylo ale možné nést pouze jeden kámen a v jedné místnosti může také být pouze jeden (počítá se i inventář). Tato těžká hádanka zabrala několik desítek tahů a po dokončení mě Satan musel chtě nechtě propustit.
Na kraji lesa jsem hodil kocoura do nory a převtělil se do něj. Od dráčka Bonifáce jsem dostal amulet Draco, který jsem předal svému pánovi. V nebi jsem u jezera nacpal býlí do dýmky, promluvil si s omámeným svatým a konečně odplul s loďkou na jih. Na dveře jsem použil lebku, sebral misku a nabral vodu z jezera. Tu jsem vylil na podlahu a louži zmrazil amuletem, což vyřídilo kamennou stráž. Pak už mi nic nebránilo promluvit si s Vládcem.
KONEC POSTUPU HROU
 |
Poslední místnost s Vládcem |
 |
Taky jsem se mohl ujistit... |
 |
Cože, tohle je hra?! |
 |
Připadám si jako stalker |
 |
Morální pomoc je potřeba |
Verdikt: Další solidní textovka se slušně napsanými texty, nicméně tento díl hodnotím o trochu hůře kvůli pekelné logické hádance s přesouváním kamenů, která v textovce nemá co dělat.
Hodnocení: 4/10
Žádné komentáře:
Okomentovat