pátek 15. srpna 2025

Hra 1103: Mrtvá Cesta (1995)


Mrtvá Cesta
Vývojář: Jan Burian (Utopia) & Hamra Kahle
Vydavatel: Torture
Vydáno 1995 pro Amiga
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Završení trilogie Cest (Drsná Cesta (1993), Cesta Tmou (1994)), která příběhově navazuje přímo na předchozí díl. Se svojí dívkou Rinn jsme se tedy rozhodli zůstat ve virtuálním fantasy světě, kde jsme se v malém městečku stali obecním katem, zatímco naše drahá polovička zařídila útulný domeček a žili bychom takto šťastně až do smrti, kdyby naše přítelkyně nedostala jednoho dne chuť na olivy. Jelikož jsme ale jaksi bez peněz, tak se budeme muset vydat do města a přijmout nějaké ty menší prácičky, abychom si na velmi drahou pochoutku vydělali. To je ovšem jen začátek zápletky a naše cesta nás zavede mnohem dál. 

Zatímco předchozí díly distribuovalo i JRC, tak v tomto případě už podle autorových slov nebylo o textovky v dané době zájem, takže si musel vystačit sám. 

Příběh #1

Příběh #2

Začátek hry

Žid chce za olivy 50 penízků

Mechanismy jsou podobné předchozímu dílu, ale přeci jen tu najdeme menší rozdíly. V rozsáhlých textech vidíme zvýrazněná klíčová slova, na něž můžeme klikat, čímž se automaticky provede nějaká akce - většinou PROZKOUMEJ, ale také VEZMI či MLUV pokud se jedná o postavu. Přesouváme se klikáním na meče po stranách obrazovky. 

Inventář se zobrazí pravým tlačítkem myši, následně můžeme levým klikem věc prozkoumat či pravým předmět vzít a použít ho buď na nějaké klíčové slovo na dané obrazovce, případně si opět otevřeme inventář a další pravým klikem první předmět použijeme na druhý. Bohužel hra občas spadne při kombinování předmětů a jindy jich zase u sebe máme tolik, že okno inventáře přeteče na spodní stranu obrazovky a vytvoří menší grafický bug. 

Na spodku obrazovky jsou vlevo ovládání hudby (možno volit mezi hudbou z intra, herními skladbami či zvuk úplně vypnout) a vpravo možnost pozici uložit a nahrát

Starosta má pro mě černou prácičku

Kamarádi autora vypili celou hospodu

Cíle byly terminovány

Moje dívka Rinn se udusila olivou

Shánění oliv je vlastně úvod do hry v menší lokaci, který hráče seznámí s mechanismy. Jakmile situaci vyřešíme, tak se Rinn udusí a my putujeme do říše mrtvých, kde se ji vydáváme hledat. Odtud pak budeme cestovat mezi peklem a nebem a potkáme postavy typu Satan, Smrt, Dracula, kostlivce, zlatého draka, druidy, princezny-obludy ve věži, anděly, čertíky a čaroděje. 

I v tomto díle se na krátkou chvíli převtělíme do kožichu našeho kocoura, hry za Rinn se však tentokrát nedočkáme. Opět nelze nikde zemřít a nejsou tu slepé konce. Bohužel tu nenajdeme žádné doprovodné obrázky, zato je tento díl zřejmě nejdelší z trilogie.

Stařeček mi popisuje říši mrtvých

Mozkoslav Sval blokuje vchod do jeskyně

Opětovné setkání se Smrtí

Inventář se začíná plnit

Texty jsou dobře napsané, trochu morbidní a zároveň vtipné. Několikrát dochází k proboření 4. stěny a to když autor zmiňuje svoje kamarády, kteří v hospodě vypili všechen alkohol, dojde i na setkání se samotným autorem, který zde vystupuje jako jedna z postav. Jakmile se omylem teleportujeme do jeho pokoje, tak nás uvítá, na svém počítači opraví bug ve světě a pošle nás zpátky. 

Obtížnost je trefena slušně, trochu zamotané jsou hádanky, které se týkají faktu, že "co se stane v nebi, stane se i v pekle", tzn. musíme na jednom místě např. prokopat zeď a pak na druhém zkoumat, kde se co změnilo. To bohužel zahrnuje i dost přebíhání z jednoho konce mapy na druhý. 

Zásekovým místem může být pět úkolů od Satana. V jednom z nich musíme odpovídat na hádanky tím, že na klávesnici píšeme odpovědi. Nejhorší částí je ale pátý úkol, což je vlastně logický puzzle s přesouváním kamenů, který sám o sobě není triviální, nicméně tady obtížnost stoupá tím, že ho musíme řešit v rozhraní textové adventury, což je krkolomné a hlavně totálně nepřehledné. Nezbývá, než si pro lepší přehled někde bokem vyrobit vlastní vizualizaci a hledat řešení pomocí ní. 

Princezna ve věži je ve skutečnosti vyžraná obluda

Klíčová nápověda do dalších částí

Vizualizace pátého Satanova úkolu - cílem je vyměnit modré za červené

Mapa

POSTUP HROU
Na stolku jsem našel zrcátko, na gilotině sochu Amora, u Rinn kocoura. Zašel jsem za židem a zjistil, že olivy prodává za 50 zlatých. Vydal jsem se do města a na pavučině našel masařku. Přijal jsem u kouzelníka úkol a dostal krabičku, službičku potřeboval i kněz. Na náměstí jsem masařce ukázal maso a z bedny sebral 1. závaží, 2. závaží a křen. Od starosty jsem dostal další úkol, obrázky a kuši. Do hospody mě nechtěli pustit, a tak jsem vlezl do nevěstince a kupcovi ukradl šaty. Kovářovi jsem dal sochu a dostal šíp, který jsem rovnou vložil do kuše. 

V hospodě jsem z talířku vzal kostičky, jež jsem vložil do krabičky, na dvoře vlezl do další budovy, porovnal obrázky s hosty a identifikoval svoje cíle. Na lustr jsem pověsil obě závaží se zrcátkem a z venku koukal na řetěz, dokud cíle nebyly na severozápadě a jihovýchodě, načež jsem kuší vystřelil. U starosty jsem si vyzvedl odměnu 40 zlatých, kouzelníkovi jsem dal krabičku s kostičkami za 10 zlatých, knězovi křen za 1 zlatý a zkusil u žida koupit olivy. Ten však cenu mezitím zvedl na 100, tak jsem se vrátil do města a peníze dal "žebrákovi" za 100 zlatých. Koupil jsem olivy a předal je Rinn, ta se ovšem zadusila a já se přenesl do říše mrtvých. 

Dýmem z čeho? Z muchomůrek! 

Proboření čtvrté stěny při setkání s autorem hry

Vypjatá konfrontace s Drákulou

Učebna andělíčků v nebi

Promluvil jsem se stařečkem a vykradl mu domeček - na posteli přehoz, na lavici přípravek na růst vlasů, ze zavařovačky gumu, v rohu hůl. Na severu jsem u ohrady našel prkna, v hustém křoví dřevo, na louce ostřici a na paloučku muchomůrky. Všiml jsem si také, že vchod do jeskyně blokuje postava Mozkoslava. Vylezl jsem z lesa a šel k bráně do nebe, kde jsem na anděla hodil kocoura a získal peříčko. Na jihu jsem na planině našel šutr a na cestičce kostlivce. Prkny jsem zahradil tok potoka, což ho vyřídilo a z cestičky sebral jeho lebku. U Smrti jsem ve vitríně terminoval Mozkoslava a z hromady sebral hodiny, v nichž žili červotoči

Jeskyně v lese teď byla přístupná, takže jsem uvnitř získal saze, které jsem dal do dutiny včelám a dostal lahvičku s živou vodou. Červotoče jsem hodil do křoví a získal vidlici. Na tu jsem uvázal gumu a k vyrobenému praku přidal i šutr. V lese jsem našel holuba, sestřelil ho, našel na něm vzkaz od princezny, připevnil na něj přípravek na růst vlasů, polil ho živou vodou z lahvičky a vydal se k věži vedle kostlivce. Po pramenu vlasů jsem vyšplhal nahoru, zabil obludu a vzal vlasy. Díky nim jsem vlezl do studny a mezi knihami našel slovník a nápovědy ZVSJSS, VZVZSS, JSSS. Na lampu jsem hodil přehoz, vlezl do tajné místnosti, trezor otevřel peříčkem a našel knihu O sudu, knihu obětí a mapu JV oblasti. Knihu obětí jsem přeložil pomocí slovníku a zjistil informace o démonech oblohy (vyvolat dýmem z muchomůrek obětovaných ve 4 hodiny) a obětech dívek (rituál se musí nepovést). Svůj progress jsem oznámil stařečkovi a ten mě poprosil o osvobození své vnučky ze spárů druidů. 

Po této události přijel vlak, a tak jsem prohledal koš na nádraží a našel lístek. V lese jsem na mýtince nabral sliz na hůl a v jeskyni z pukliny vytáhl pazourek. Na oltáři jsem pak narovnal hranici dřeva, zapálil ji pazourkem a pomocí hodin přetočil čas na 4 v noci. Pak jsem do ohně hodil muchomůrky a byl přenesen na balkon hradní věže. 3x jsem promluvil s aktivátorem a byl přenesen k autorovi hry. Po opravení bugu jsem vstoupil poklopem dovnitř, v kredenci našel stříbrné příbory, pákou spustil padací most a vydal se do laboratoře na východ od vlasaté princezny. Zde jsem z trojnožky sebral tyglík, z police odlévací formu. Do tyglíku jsem vhodil příbory, ten postavil na trojnožku, roztavené stříbro nalil do formy a získal tak dýku. Tou jsem zapíchl Draculu ve sklepení hradu a získanou hlavou si procvakl lístek na vlak. Ve skříni jsem zase našel křídla

Půjdeme si promluvit s Vládcem

Hrátky v alchymistické laboratoři

Druidi se nechali obalamutit během svého obřadu

Zlatý drak!

S lístkem jsem se konečně mohl vydat vlakem do pekla. V učebně jsem z šuplíků ukradl přístroj na amputace a škorně, v chodbě byla zase pochodeň. To bylo zatím vše, a tak jsem se vydal naopak do nebe. Do přístroje jsem vložil křídla a použil ho na oškubaného anděla, což ale jeho kolegové nepřijali dobře, a tak mi alespoň zbyly perutě a cesta dál. V učebně jsem ukradl z tabule houbu a z poličky křídu. Promluvil jsem s andělem Strachielem a zjistil, že má strach ze tmy. Zpět v pekle jsem houbou smazal značky v chodbě a pak na všechny stěny nakreslil křídou nové. Na držák jsem pak umístil pochodeň a výsledkem byla proražená stěna. Vzal jsem si zpět pochodeň a ještě se vypravil zpět do nebe. Od břehu jezera jsem se dostal do nově přístupné jeskyně, kde jsem našel krumpáč a v truhle peří, jež jsem hned spojil s perutěmi. Krumpáčem jsem prokopal zeď za chrámem, čímž jsem v pekle vytvořil díru na hřbitově, tou jsem protáhl ruku s pochodní a zapálil svíčku. Andělovi Strachielovi jsem oznámil, že se už nemusí bát tmy, což otevřelo místnost v nedalekém chrámu, kde jsem se dozvěděl, že Vládce bydlí za jezerem. V pekle se zase otevřely dveře v katedrále, kde jsem ze stolu sebral svíčku

Bylo na čase zachránit vnučku starce. V laboratoři jsem hodil svíčku do tyglíku, ten postavil na trojnožku a vosk nalil do formy, čímž vznikla vosková dýka. U již známého oltáře se objevili druidi. Dýku jsem umístil na podstavec, což vnučku zachránilo a já dostal klíček. V lese jsem ještě umístil ostřici na pěšinku a za pomocí škorní vyšlapal na skálu. Shora jsem pozoroval pěšinu a jakmile jelen začal žrát ostřici, tak jsem na něj pomocí hole svrhl balvan. Z pěšinky jsem sebral mrtvého jelena, v domě stařečka odemkl klíčkem dvířka a ze zahrádky ukradl hrách

Satanových pět úkolů...

Autor se během tvoření hry zbláznil

Čaroděj Hologram

První koboldova hádanka

Konečně jsem se vrátil do pekla na konec chodby, kde jsem dříve výbuchem vytvořil průchod, a za pomocí perutí sletěl dolů. Hrách jsem nacpal do jelena a předhodil ho drakovi, což mi ozlatilo vlasy. Na vůz jsem hodil přehoz a naskočil. Uvnitř jsem ukradl ďábelské býlí a byl odvezen k Satanovi. Pro toho jsem musel splnit pět úkolů. 

V prvním úkolu jsem využil nápovědu ze studny. Šel jsem tedy ZVSJSS, VZVZSS, JSSS a získal korunu, jež jsem musel hned předat. Ve druhém jsem vzal od Smrkoše kapesník, vysušil ho na horkém vzduchu a ošmirgloval s ním prkno. V džungli jsem vzal větev, položil ji na špalek a odlákal Wortaxe, čímž jsem si špalek přivlastnil. Na zahradě jsem v porostu našel konev a naplnil ji pískem. Na plácku jsem položil špalek, na něj dal prkno, na to zase konev a ve vzduchu rychle sebral plod neboli ovoce. Satan byl spokojen, dal mi onyx a na třetí úkol mě poslal k čarodějům. Zde jsem musel zjistit kdo vyměňuje co za co. Sekvence byla Hrudkomil, Brýlosvišť, Slina, Hulimil, Kazižrout, Kvas - v tomto momentě jsem musel u sochy najít plechovku zelené barvy a obarvit křišťál. Ten jsem dal Hologramovi a získal topaz, který jsem konečně u Mrvichvosta vyměnil za diamant a ten předal Satanovi. 

Logický puzzle aneb nejhorší část hry

Krátce se převtělíme i do kocoura

Svatý má dost

Autor má zajímavé touhy

Čtvrtý úkol byla hádankářská soutěž u kobolda, kde jsem musel napsat odpovědi. "Nejcennější, a přec každý ji má, večer i ráno na nebi, uzříš barvu, která život dává" = krev. "Hlubší je než obloha, však do něj nevejdeš se, ba i jen paprskům světla nemnoha, zachytit na něm podaří se" = zrcadlo. "Na střeše lesa, s větrem si hraje, pomalu klesá, je bez naděje" = list. Satanovi jsem předal získanou medaili a byl poslán na pátý úkol, jehož pravidla mi připomínal lísteček. V symetrickém bludišti se nacházelo 6 modrých, 6 červených a jeden zelený kámen. Cílem bylo prohodit červené a modré, aby zelený na konci byl zase uprostřed. Vždy bylo ale možné nést pouze jeden kámen a v jedné místnosti může také být pouze jeden (počítá se i inventář). Tato těžká hádanka zabrala několik desítek tahů a po dokončení mě Satan musel chtě nechtě propustit. 

Na kraji lesa jsem hodil kocoura do nory a převtělil se do něj. Od dráčka Bonifáce jsem dostal amulet Draco, který jsem předal svému pánovi. V nebi jsem u jezera nacpal býlí do dýmky, promluvil si s omámeným svatým a konečně odplul s loďkou na jih. Na dveře jsem použil lebku, sebral misku a nabral vodu z jezera. Tu jsem vylil na podlahu a louži zmrazil amuletem, což vyřídilo kamennou stráž. Pak už mi nic nebránilo promluvit si s Vládcem. 
KONEC POSTUPU HROU

Poslední místnost s Vládcem

Taky jsem se mohl ujistit...

Cože, tohle je hra?!

Připadám si jako stalker

Morální pomoc je potřeba

Verdikt: Další solidní textovka se slušně napsanými texty, nicméně tento díl hodnotím o trochu hůře kvůli pekelné logické hádance s přesouváním kamenů, která v textovce nemá co dělat. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat