Nonstop
Vývojář: Miroslav Náplava (MIRASoft)
Vydavatel: J. H. C. S.
Vydáno 1995 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Textová adventura od MIRASoftu (Erotika 1 (1993) & Erotika 2 (1993)) podle sci-fi románu Nonstop (1958) od Briana Aldisse. Jakožto Roy Complain, lovec kmenu Greenů, se nacházíme na obrovské vesmírné lodi, nicméně o realitě ani o historii nic netušíme. Naším životem je lov zvěře za zátarasem v ponikových džunglích (druh rychle rostoucí rostliny) a trávení volného času v Ubikaci a své kajutě. Jednou se na lov vydáváme se svojí ženou Gwenny, ta se ale ztrácí, za což nás čeká trest v podobě pořádného výprasku. Rozhodujeme se proto utéci, přičemž budeme hledat jak svoji ženu, tak lidi z legendární Přídě.
![]() |
Logo autora sice obsahuje rok 1993, ale hra vyšla 1995 |
![]() |
Instrukce |
![]() |
Začátek hry |
![]() |
Směnný obchod s členem kmene |
V instrukcích se dozvíme všechny příkazy VEZMI, POLOŽ, PROZKOUMEJ, POUŽIJ, STŘÍLEJ, POMOC (vypíše opět všechny příkazy), I (inventář) a pro pohyb do světových stran budeme muset bohužel používat 5, 6, 7, 8, N, D, což dávalo smysl na fyzickém ZX Spectru, nicméně v emulátoru je to zmatečné.
Příkazy píšeme bez diakritiky, slova se dají zkracovat na první tři písmena, nicméně se musí psát odděleně, tzn. nejprve zadáme sloveso, potvrdíme klávesou Enter a poté zadáme předmět.
![]() |
Nedal mi jinou možnost |
![]() |
Použití kuličky na špatném místě učiní hru nedohratelnou... |
![]() |
S lovci nejsou žerty |
![]() |
Setkání s "obry" |
Některé věci se používají automaticky - např. díky držáku na lano jsme schopni používat výtahové šachty, elektronický klíč zase otvírá zavřené dveře aniž bychom museli zadávat příkazy. Je velmi snadné se dostat do nedohratelného stavu, např. položíme předmět v džungli a ten navždy zmizí, naštěstí inventář je neomezený, takže odkládat věci je zbytečné. Horší je případ kuličky, kterou pokud použijeme na jiném než správném místě, tak ji odcvrnkneme a ta navždy zmizí, načež hru nemůžeme dokončit.
Mapa hry je potom naprosto zbytečně obrovská s nespočtem prázdných obrazovek, kde najdeme leda tak džungli či kajutu. Většinu hry tedy budeme mapovat prázdné koridory lodi, což není moc zábavné. Bohužel je ve hře pouze jeden jediný obrázek lokace, takže ani zde se nedočkáme rozptýlení. Narazíme na obnovující se stráže a lovce, které budeme muset zastřelit, jinak neprojdeme dál.
Dostupná verze se nedá ani dohrát, jelikož se po zadání posledního příkazu zobrazí chyba. Ta se dá naštěstí obejít zadáním "GOTO 5001" (díky Paverovi), načež se zobrazí závěrečné texty.
![]() |
Vozík je jedna ze dvou cest k cíli |
![]() |
Opět zajat, tentokrát strážci z Přídě |
![]() |
Ztracený bratr Greg |
![]() |
Proč neudělali analýzu vody? |
![]() |
Mapa |
POSTUP HROU
Sebral jsem paprskomet (VEZ; PAP) a v okolí také hru Vzhůru ke hvězdám (VEZ; HRU), knihu Učení (VEZ; KNI), štípací kleště (VEZ; STI) a držáky lana (VEZ; DRZ). Štípačky jsem vyměnil (POU; STI) se členem kmene za kuličku, hru (POU; HRU) zase za prsten. Vydal jsem se jižním směrem, zastřelil stráž (STR) a s členem kmene vyměnil knihu (POU; KNI) za elektronický klíč, kterým jsem otevřel zamčené dveře ubikace a vyměnil kuličku (POU; KUL) za mapu Plán lodi.
Vydal jsem se severním směrem a přes výtahovou šachtu. Za zamčenými dveřmi jsem našel kódovou kartu (VEZ; KOD). Zneškodnil jsem lovce (STR) a pokračoval dál. Setkal jsem se s obry a přes další šachty a lovce se dostal až do místa, kde mě zajali maskované stráže a odvedli na Příď. Zde jsem získal informace od svého ztraceného bratra Grega, za prsten dostal plazmovou řezačku, díky ní zpřístupnil kapitánský můstek (POU; PLA) a zde s pomocí mapy nastavil kurz k Zemi (POU; MAP). (Na konci přeskočit bug pomocí GOTO 5001).
KONEC POSTUPU HROU
![]() |
Greg chce prsten, jinak máme smůlu |
![]() |
Prořezáme si cestu na můstek |
![]() |
Z kapitánského můstku se už něco dá vymyslet |
![]() |
Nová "odisea"??? |
Verdikt: Sci-fi textovka inspirovaná románem Nonstop obsahuje zbytečně obrovskou a prázdnou mapu, jejíž procházení není vůbec zábavné.
Hodnocení: 2/10
... najmä tá "odisea"
OdpovědětVymazatZávěr je tedy trošku jinačí než v knize.
OdpovědětVymazat