Ovocníci
Vývojář: Milan Mišenko & Peter Mišenko & Peter Kuchár
Vydavatel: Mimi & Pemi
Vydáno 1995 pro ZX Spectrum
Žánr: Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Ovocníci jsou "Dizzyovka" vycházející ze španělského animovaného seriálu Ovocňáčci (1990), v němž jakožto postavy vystupuje antropomorfní ovoce. Zde se ujímáme banána Edisona, jemuž jahodový starosta jeho rodné vesnice zadá úkol objasnit záhadné otřesy země.
Hra byla původně nabídnuta distribuční společnosti Ultrasoft, nicméně to bylo již v době, kdy zájem o osmibitové hry znatelně upadal, takže nakonec nebyla vydána.
![]() |
Začátek hry |
![]() |
Starosta jahoda nám zadává hlavní úkol |
![]() |
Na co klíč, když máme sekeru |
![]() |
Ananas má nikotinový absťák |
K ovládání můžeme použít buď joystick či si na klávesnici navolit vlastní ovládací klávesy pro pohyb do stran, "nahoru" a "dolů" (což jsou ve skutečnosti dva druhy skoků) a SEBER, kdy tímto přemístíme blízký předmět do svého baťůžku, případně z něho naopak můžeme nějaký vybrat - pokud to jde, tak se použije, v opačném případě se položí na zem.
U sebe můžeme mít maximálně čtyři předměty, což s sebou přináší určité logistické komplikace, kdy musíme předměty odkládat a později se pro ně vracet.
Technické zpracování je solidní - hra běhá plynule, grafika je barevná a přehledná, ale bohužel chybí hudba a dočkáme se jen několika zvukových efektů. Zajímavostí je vektorová grafika během rozhovorů, kdy vždy vidíme jak sebe, tak postavu, s níž zrovna mluvíme a komiksovou bublinu s textem.
![]() |
Odemčení modrého poklopu |
![]() |
Tajná místnost s počítačem |
![]() |
Drak! |
![]() |
Je ze mě smažený banán |
Během svého putování se podíváme nejen do své vesnice, ale i do hradu, podzemní laboratoře a jezera, na vrcholky kopců i na dno studny. Potkáme postavy typu starý ananas, vybledlá houba, bádavá švestka, potápějící se žalud a narazíme i na draka.
Ovocníci jsou spíše adventurou, dočkáme se ale i skákacích částí a zároveň se musíme vyhýbat překážkám jako jsou červíci vykukující ze země, vodě a ohni, jelikož ti nám při kontaktu ubírají naší energii, jejíž ukazatel vidíme v pravém dolním rohu. Ta se nedá nikde doplnit a jakmile o ni přijdeme, tak umíráme a musíme začít od začátku.
Většina hádanek spočívá v tom nějaké postavě něco přinést a bohužel zde jaksi chybí jakákoliv logika. Např. kaktus nás požádá o jídlo - sice získáme sýr, ale ten nechce. Naopak mu můžeme dát pilník, za což dostaneme TNT. Sýr musíme dát houbě, která chtěla vitamíny. Okno pak otevřeme tím, že na něj hodíme perlu. Nezbývá tedy než uplatnit starou metodu "vše na vše", naštěstí předmětů není zase tolik a každý má svoje využití.
Na závěrečné obrazovce je sice zmínka o druhém dílu, ten ovšem nikdy nevznikl.
![]() |
Podvodní žalud |
![]() |
Mapa |
POSTUP HROU
Promluvil jsem si s Pichlošem a zjistil, že chce něco k jídlu. Na východě jsem vyskočil na kámen a nahoře sebral laserovou pistoli. Při cestě zpátky jsem sebral i zmíněný velký kámen. Na západě jsem si promluvil se starostou jahodou a dostal za úkol vyšetřit záhadné otřesy země. Také mě poprosil o navrácení jeho cenností. Přeskočil jsem červíka a pokračoval na západ, kde jsem sebral lovecký nůž, položil kámen a vyskočil nahoru, kde mě čekala zlatá koruna, za níž mi starosta dal husí křídla. S jejich pomocí jsem vylétl na skálu na západě, odložil je zde a pokračoval dál. Na stromě jsem sebral detonátor a sekeru, s jejíž pomocí jsem rozsekal dveře na západě. Dříve jsem si ale promluvil s vybledlou houbou, které jsem slíbil vitamíny.
Uvnitř u modrého poklopu jsem si odložil všechny věci a v okolí jsem sebral disketu, polarizátor, hasící přístroj, plesnivý sýr a od starého ananasu se dozvěděl, že chce cigaretu. Bledé houbě jsem dal sýr a dostal právě cigaretu, kterou ananas ocenil a obdrženým beranidlem jsem si otevřel dveře na západ, kde jsem u studny našel I. C. kartu. Tou jsem otevřel modrý poklop, sebral plechovku barvy, dal ji opět vybledlé houbě a tentokrát dostal krumpáč, kterým jsem vykopal podezřelou půdu v místnosti s plechovkou barvy. Ještě jsem se vrátil pro laserovou pistoli a pokračoval do tajné místnosti, kde jsem po rozhovoru bádavé švestce předal pistoli, polarizátor a disketu, čímž se otevřel hyperprostorový tunel na východ.
Prošel jsem tunelem, sebral dřevěnou paličku s jemným pilníkem a objevil zdroj otřesů - draka, jehož ohnivý dech jsem uhasil hasícím přístrojem. Dál jsem se ovšem nedostal, a tak jsem se vrátil až ke starostovi (cestou si zase vzal husí křídla), předal mu paličku, řekl mu o drakovi a obdržel knihu pohádek. Kaktusovi Pichološovi jsem zase dal pilník a dostal TNT. Tentokrát jsem si cestou k modrému poklopu husí křídla nechal a vyměnil je za detonátor a lovecký nůž. Drakovi jsem přečetl pohádku a zbavil se ho (je nutné stát trochu dál). Musel jsem se ještě vrátit po lidskou lebku a pak skočil do vody a vyhýbal se přitom rostlinám. Podvodnímu žaludovi jsem po rozhovoru daroval nůž a získal třpytivou perlu. Pokračoval jsem dál a zával odstranil pomocí TNT a detonátoru. Přilepenou hrušku jsem vystrašil pomocí lebky a sebral křemennou skálu. Tu jsem položil v místě, kde jsem skočil do vody, abych se mohl dostat zpět k modrému poklopu.
Sebral jsem dříve odložená husí křídla, vyskákal do místa, kde byl předtím sýr a pomocí perly rozbil okno. Po obláčcích jsem přeskákal až ke kleštím. Opět jsem šel do podzemní vody, sebral křemennou skálu a položil ji v místě, kde jsem odstřelil zával. Vyskákal jsem nahoru a řetěz přestřihl pomocí kleští. Konečně jsem vyšplhal na vrcholek hory a našel zapalovač. Pokračoval jsem na západ do vesnice a od starosty zjistil, že se ztratil Pichloš. Na západě jsem použil husí křídla a dostal se zpět ke starému ananasu, jemuž jsem daroval zapalovač a dostal konopné lano. S tím jsem skočil do studny a zachránil Pichloše.
KONEC POSTUPU HROU
![]() |
To nešlo rozbít nějak jinak než perlou?! |
![]() |
Nebeské kleště |
![]() |
Ještě zachránit popletu Pichloše ze dna studny |
![]() |
Vítězství! |
Verdikt: Sympatická Dizzyovka se zvláštní vektorovou grafikou během rozhovorů s postavami a s občas nelogickými hádankami.
Hodnocení: 4/10
Žádné komentáře:
Okomentovat