Onyx
Vývojář: Jan Burian
Vydavatel: UtopiaSoft
Vydáno 1990 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
V této klasické textovce se vžijeme do role rytíře, jenž má za úkol osvobodit krásnou princeznu Elen ze spárů zlého čaroděje Abrona. Klasičtější zápletku těžko vymyslet. S naším hrdinou se na začátku ocitáme v páchnoucí kobce, ze které se nejprve musíme dostat a poté najít způsob, jak černokněžníka sprovodit ze světa.
Instrukce |
Začátek hry |
Seznam příkazů |
Žádné překvapení ohledně ovládání se nekoná - klasicky píšeme příkazy, přičemž ty se mohou zkracovat na první tři písmena. Jak nás hra upozorní v instrukcích, pomocí "SLO" si můžeme vypsat seznam příkazů. Z toho se dozvíme, že tu máme jednoduché schéma s příkazy VEZMI, POUZIJ, DEJ a pomocí SEZNAM si zobrazíme obsah inventáře. Jediné, co trochu chybí, je příkaz PROZKOUMEJ.
Příkazy se dají zkracovat |
Zajímavá hádanka se zmražením řeky |
Tomu říkám odměna ! |
Hra se vyznačuje nízkou obtížností, kdy tu není žádné zásekové místo, řešení hádanek přichází na mysl velmi rychle, příběh hezky plyne a do cíle se dostaneme během chvíle. Hráč se bohužel nedozví, co že to vlastně je ten Onyx, po kterém pátráme. Evidentně je to ale předmět (drahokam), který se dá použít jako zbraň. Zůstává otázka, zda-li se autor inspiroval v nějaké knížce či jinde.
Najdeme tu i Stalina |
Chudák drak |
Ještě kdybych tak věděl, co to je ten Onyx |
Mapa |
POSTUP HROU
Zapálil jsem pochodeň sirkami (POU SIR) a na severu vzal dynamit (VEZ DYN). Dále jsem vzal teploměr (VEZ TEP), kýtu (VEZ KYT) a provaz (VEZ PRO). V místnosti s hostinou jsem použil dynamit (POU DYN) a prošel dál. Na terase jsem použil provaz (POU PRO) a v kopřivách teploměr, čímž jsem zmrazil řeku a překročil ji.
V aleji jsem sebral jablko (VEZ JAB) a dal ho dívce na kopci (DEJ JAB), za což jsem získal (mimo jiné) klíč od chatrče. Na plácku za hospodou jsem získal žebřík (VEZ ZEB), v hospodě zlatku (VEZ ZLA), za kterou jsem si koupil rum (DEJ ZLA). Na hřbitově jsem získal lebku (VEZ LEB) a hůl (VEZ HUL). Chajdu jsem si odemkl klíčem (POU KLI) a uvnitř našel meč (VEZ MEC).
Mám Onyx! |
Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde |
Abrona jsem poslal pod drn |
Vydal jsem se do jeskyně, u jejíhož vchodu jsem získal vejce (VEZ VEJ). Uvnitř jsem skolil draka (POU MEC) a pokračoval do kaňonu. Na starý dub jsem vyšplhal pomocí žebříku (POU ZEB) a našel kostky (VEZ KOS). S těmi jsem se vrátil do hospody a ve hře vyhrál dukát (POU KOS). Ten jsem dal dozorčímu u mostu (DEJ DUK) a přešel na druhou stranu.
Došel jsem do malé oázy, kde jsem hladovému staříkovi věnoval kýtu (DEJ KYT) a dozvěděl se, že kouzelníkovi musím dát dva předměty. To jsem také udělal - konkrétně jsem mu dal vejce (DEJ VEJ) a lebku (DEJ LEB) a za odměnu získal Onyx.
Vydal jsem se k bráně hradu a strážným dal rum (DEJ RUM). Uvnitř jsem v zahradě sebral růži (VEZ RUZ) a psa odehnal holí (POU HUL). V audienční místnosti jsem Abrona zneškodnil Onyxem (POU ONY) a princezně Elen jsem daroval růži (DEJ RUZ), za což jsem dostal polibek.
KONEC POSTUPU HROU
Verdikt: Příjemně jednoduchá a krátká textovka s dobrým parserem. Na odreagování ideální.
Hodnocení: 3/10
Tohle je taková předehra k dalším třem neskutečným peckám v pozdějších letech - skoda že si na jejich hodnocení budu asi muset setsakra dlouho počkat.
OdpovědětVymazatJak se ty tři pecky jmenují?
VymazatDrsná cesta, Cesta Tmou, Mrtvá cesta - je to taková moc povedená textová cyberpunkově-fantasy trilogie vycházející v druhé polovině 90. let s naprosto božským ovládáním.
VymazatNo ale to už byla Amiga.
VymazatScreenshot Drsné cesty byl svého času myslím i v Excaliburu.