neděle 9. srpna 2020

Hra 457: Nezvěstný: 007 (1990)

Nezvěstný: 007
Vývojář: Karel Taufman
Vydavatel: Predator Software
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

James Bond byl po Indiana Jonesovi dalším neohroženým hrdinou, kterého autoři rádi obsazovali do svých textovek (např. Secret Mission: 007 (1987)). Tentokrát se probouzíme s amnézií v neznámém pokoji - nevíme kde jsme, ani jak se jmenujeme. Je ale jasné, že tu nejsme z vlastní vůle a brzy zjišťujeme, že ve vedlejších místnostech jsou ozbrojení strážci a každý náš pohyb sleduje skrytá kamera. Cílem tedy bude vyhnout se všem nástrahám a utéct. 

Bond, James Bond
Trochu klišé
Začátek hry

Jak je vidět ze screenshotů, některé obrazovky a také předměty jsou doprovázeny obrázky, které autor nepřevzal z jiných her, ale sám je vytvořil (přímo potvrzeno). Ovládání je řešeno klasicky přes psaní příkazů, kdy parser umí zkracování na první tři písmena. Nicméně nedá se vypsat seznam příkazů a se synonymy si hra také nerozumí. Často tu nastává známá situace, kdy víme, co chceme udělat, ale bojujeme s uhodnutím přesného příkazu. 

Příkazy lze zkracovat
S náloží opatrně
Tak to nevyšlo

Obtížnost je střídavá - dost dlouho jsem se nemohl dostat ani z první obrazovky a to hlavně kvůli tomu, že hra prostě neposkytuje dostatek informací (neřekne třeba, že se dá jít na východ po vytvoření otvoru) a nedokázal jsem uhádnout správný tvar příkazů (např. text je o objektivu videokamery, ale program v příkazu bere jen slovo "kamera"). Po úniku z prvních dvou místností je ale zbytek o dost lehčí. 

Za zmínku stojí, že hra má alternativní konec - pokud si nevzpomeneme na svoji totožnost podíváním se na průkaz, tak nás při úniku smete kamion. Na dvou místech můžeme také nalézt "Jokkera", který nám ale vždy uteče. Jeho význam jsem nepochopil. 

Mám pro ně překvapení
Klíček mezi kusy lidských těl
Úlohu Jokera jsem nepochopil
Mapa


POSTUP HROU
Prozkoumal jsem skříňku (PRO SKR), zásuvky (PRO ZAS) a sebral prsten (VEZ PRS). Prozkoumal jsme zásuvky podruhé (PRO ZAS) a sebral papír (VEZ PAP). Prstenem s diamantem jsem do zrcadla vyřízl otvor (REZ ZRC; ROZ ZRC) a prozkoumal ho (PRO OTV). Objektiv videokamery jsem odsunul (ODS KAM) a prošel na východ do druhé místnosti. 

Díky za radu
V garáži

Zde jsem prozkoumal kameru (PRO KAM) a sebral drát (VEZ DRA). Pod dveře jsem umístil papír (ZAS PAP) a drátem jsem vypíchl klíč z klíčové dírky (ZAS DRA). Vzal jsem papír (VEZ PAP) a vyndal jsem drát (VEZ DRA). Získaným klíčem jsem odemkl dveře (ODE DVE) a dostal se do koridoru chodeb.

Prozkoumal jsem dveře na západě (PRO DVE) a sebral nálož (VEZ NAL). Vrátil jsem se do koridoru a prošel dveřmi na severu. Hodil jsem nálož na dvojici mužů a vešel do východní místnůstky, kde jsem našel pušku (VEZ PUS). Tou jsem postřílel objevivší se nepřátele (POU PUS). Vrátil jsem se do místnosti, prohledal těla (PRO TEL) a našel klíček (VEZ KLI). Vydal jsem se na konec chodby a urazil zámek pažbou pušky (ROZ DVE). 

Alternativní konec pokud nezjistíme svoji identitu
Útěk
Doma je doma

V garáži jsem prozkoumal kovové dveře (PRO DVE), desku (PRO DES), zasunul klíček (ZAS KLI) a otočil jím (OTO KLI), čímž jsem garážové dveře otevřel. Vzal jsem kanystr (VEZ KAN) a naplnil nádrž palivem (POU KAN). Prozkoumal jsem svůj průkaz (PRO PRU) a vzpomněl jsem si, kdo jsem. Nastoupil jsem do auta (NAS), prohledal ho (PRO AUT), sebral klíčky (VEZ KLI), nastartoval (NAS AUT) a odjel jižním východem. 
KONEC POSTUPU HROU

007 žije!
Vítězství s plným počtem bodů!
Závěrečná animace

Verdikt: Textovka doplněná o obrázky, které pro vyšší hodnocení chybí hlavně lepší parser, kdy některé příkazy je těžké uhádnout. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat