úterý 11. srpna 2020

Hra 458: Nuclear Adventure or the North Base (1990)


Nuclear Adventure or the North Base
Vývojář: Roman Páral & Filip Dada & Jakub Preclík
Vydavatel: RopaSoft & JRC
Vydáno 1990 pro Atari 8-bit
Žánr: Akční adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Pod trochu zvláštním názvem se skrývá velice zajímavá kombinace špionské plošinovky typu Saboter (1989) a hackovací textovky vycházející z Podrazu 3 (1986). V roli sovětského agenta se infiltrujeme na americkou raketovou základnu, kterou se pokusíme sabotovat. Hra vyšla původně pod hlavičkou RopaSoftu, později vyšla i (komerčně prodávaná?) verze, kde je jako vydavatel uvedena u nás známá distribuční společnost JRC. Ta má kromě zrcadlově obráceného obrázku na úvodní obrazovce také jinou hudbu. 

"ZADNA BUDOUCNOST" je heslo pro spuštění programu
Sovětská technika opět selhala
Začátek hry

Celá hra se odehrává uvnitř americké základny, na kterou nahlížíme z boku. Vidíme svoji postavu, která se může pohybovat do stran, vlézt do výtahů či na eskalátory. Máme i účinnou zbraň, nicméně střelivo je velmi omezené a nepřátelé se donekonečna obnovují, tudíž daleko lepší nápad je před nimi utíkat a zbraň používat pouze v nutných případech. 

Máme také 99 peněz, za něž si na určitém místě lze koupit další náboje, či si koupí vodky obnovit životy. Další peníze se ovšem nedají nikde získat, takže je opět nutno nakupovat pouze to nejnezbytnější. Posledním ukazatelem je energie, což jsou životy postavy. Nepřátelé po nás nestřílí, ale běží za námi a jakmile s nimi přijdeme do kontaktu, začneme rychle energii ztrácet. Logicky jakmile ztratíme všechnu, tak končíme. 

Zklamal jsem, nastoupit musí Šatochin
Dostal jsem od vedení 1. úkol
Velitel má kontakty na vysoká místa

Kromě této akční části, kde se potácíme po bludišti chodeb nepřátelské základny, tu je ještě logická část. Po mapě jsou hustě rozesety terminály - ten nejčastější je terminál "Army OS", najdeme tu ovšem i několik unikátních jako je třeba videotelefon, "velitelská sekce", "ministerstvo obrany USA", "odpalovací zařízení" či zmíněný obchod. 

Jakmile se k jednomu přiblížíme, můžeme se do něj nabourat a pracovat s ním. V této části se jedná o klasickou "podrazovku" - dostáváme zprávy z vedení, zjišťujeme další čísla, informace a stopy, luštíme šifry. Často je nutné něco udělat v jednom typu terminálu a pak najít na mapě jiný a pokračovat tam. 

Pavel jí rád třešně
Našel jsem obchod
Lepší zbraně si nemůžu dovolit

Zajímalo by mě, zda-li se ke hře přikládal nějaký manuál, protože bez něho je hra velmi obtížná. Už jen ovládání je trochu neintuitivní - dlouho mi trvalo, než jsem přišel na to, že směr pohybu výtahů se dá přepnout pomocí klávesy OPTION (F4 v emulátoru). Do výtahů se pak vkročí stisknutím šipky dolů, nicméně postava musí být velmi přesně umístěna. 

Obtížnost je pak vysoká - dostáváme třeba šifrované zprávy, ze kterých musíme získat nějaké informace (třeba nám musí dojít, že si z textu máme vyzobat jen čísla a to použít jako kód). Nebo na specifickém místě musíme zastřelit vojáka, který pak ve smrtelné křeči prohlásí "CROW..." a musíme vydedukovat, že heslo je "CROWD". Při spojení s naším velitelstvím jsou navíc texty v azbuce, s čímž jsem měl problém asi největší. Některé kódy se také generují náhodně a jsou tedy pro každý průchod jiné. 

K dohrání hry jsem použil hotovou mapu základny od Lukáše Bezděka, kterou přikládám níže. Bludiště, ve kterém se pohybujeme, rozhodně není triviální a je snadné se ve změti stejně vypadajících chodeb ztratit. Jakmile pro naše vedení splníme všechny úkoly (zneškodnit rakety, zrušit poplach, aktivovat virus AIDS), musíme ještě najít kód pro otevření vstupních dveří, načež ty otevřeme a po žebříku unikáme pryč. 

Z téhle šifry mám vyextrahovat pouze čísla
Dostal jsem se ke kódům základny
Aktivuji destrukci raket
Mapa základny; autor: Lukáš Bezděk

POSTUP HROU
Zapsal jsem si číslo do hlavního stanu (436796327). Po chvíli mi přišla zpráva (blikající čtvereček), kterou jsem si vyzvedl na jednom z terminálů "Army OS" (šipka dolů). Ohlásil jsem se jako "VOJIN". Dostal jsem první úkol - zničit odpalovací zařízení základny, nicméně jsem potřeboval nejprve zjistil kódy z DB Pentagonu. Na terminálu jsem si ještě zobrazil výpis adresáře datacentra (1) a poznamenal si číslo terminálu záznamníku velitele (3114059). S tím jsem se spojil (2) a získal další kontakty na Pentagon, FBI a Natashu a také jméno velitele - R. Howsky. Spojil jsem se s Pentagonem (32142), ale nevěděl jsem kód, a tak jsem terminál opustil. 

Po chvíli mi nicméně přišla další zpráva, kterou jsem vyzvedl stejným způsobem jako předtím. Na základně je prý náš agent A-54 (=Natasha), který zjistil osobní kód R. Howska. Heslo pro spojení s A-54 je "PAVEL JI RAD TRESNE". Opustil jsem terminál a přišel k prvnímu výtahu. Pomocí OPTION klávesy (F4) jsem změnil směr chodu výtahu a nastoupil (šipka dolů). Sjel jsem o patro níže a našel zde terminál armádního obchodu. Nakoupil jsem více střeliva (6) a v případě potřeby se sem později vracel pro vodku (11), jež mě léčila. 

Blikající čtvereček nad terminálem značí novou zprávu
Terminál videotelefonu
John Crewecker jde po penězích

V bludišti chodeb jsem našel jeden z terminálů videotelefonu. Spojil jsem se s agentem (31232) a odpověděl heslem "PAVEL JI RAD TRESNE". Z šifrované odpovědi jsem si vytáhl pouze čísla a získal tak kód "1521/516". Spojil jsem se s Pentagonem (32142; 1521/516), zobrazil si kódy základny (2) a zapsal si ČÍSLO1 pro destrukci raket. 

Vydal jsem se k terminálu odpalovacího zařízení v západní části základny. Na něm jsem zadal ČÍSLO1, osobní kód "1521/516" a aktivoval tak destrukci raket. Po odpočtu jsem počkal na další dvě zprávy, jež jsem si přečetl u druhého terminálu. Novým cílem bylo deaktivovat poplach ve velitelské sekci. Vydal jsem se tedy k terminálu velitelské sekce (východní část mapy). Po cestě jsem v dlouhém tunelu s nápisem "vstup do velitelské sekce" zastřelil vojáka, načež jsem zjistil, že to byl sám velitel R. Howsky. Z posledních sil mi sdělil slovo "CROW...", z čehož jsem vydedukoval heslo "CROWD". 

Umí někdo rusky?
Velitel Howska jel v obchodu s drogami
Tima Colemana odposlouchává CIA

U terminálu velitelské sekce jsem nicméně zobrazil rozkazy (2) a zrušil poplach ("ANO"). Odešel jsem z velitelské sekce a počkal u některého terminálu Army OS na další zprávu. Opustil jsem terminál a nechal prvního vojáka přijít blíže. Byla to "jednadvacítka", která mi předala osobní kód R. Cheneyo (453221AA) a také info, že se mám ozvat Johnu Creweckerovi. Spojil jsem se tedy opět s Pentagonem (32142; 1521/516), zobrazil si záznamy o členech US army (1) a zadal jméno "JOHN CREWECKER". Získal jsem kontakt 453274123

Vydal jsem se k nejbližšímu videotelefonu a Johnovi zavolal (453274123; VOJIN). Požadoval ode mě číslo a heslo konta velitele. Také jsem zjistil že Howska má spis u FBI pod ČÍSLO2. Spojil jsem se s FBI (34233; ČÍSLO2), ale zjistil jsem, že ke spisu má přístup pouze vrchní soudce John John. Z videotelefonu jsem zavolal hlavnímu stanu (436796327) a zjistil ČÍSLO3, aneb osobní kód soudce. Znovu tedy na FBI (34233; ČÍSLO2, ČÍSLO3) a z výpisu spisu jsem zjistil číslo konta velitele Howsky "65985289TO", heslo mi prozradil dříve ve smrtelné křeči. 

Tim mi poskytl klíčové informace
Virus AIDS je aktivován
Z téhle zašifrované zprávy máme poznat, že musíme v obchodě koupit komunistické noviny

Spojil jsem se s Johnem (453274123; VOJIN) a prozradil mu získané informace (65985289TO; CROWD). Za odměnu jsem dostal číslo na Tima Colemana (3132427). Nicméně tomu jsem mohl zavolat jen v době, kdy ho neodposlouchávala CIA. Na čísle 112 jsem si zjistil aktuální čas a pokud byl mezi 1 až 1:30, tak jsem Timovi zavolal (3132427; VOJIN). Dozvěděl jsem se, že kýžený virus AIDS je uložen v paměti terminálu ministerstva obrany a startuje od adresy ČÍSLO4.

Dopravil jsem se k terminálu ministerstva obrany USA, zadal kód Cheneyo (453221AA) a adresu ČÍSLO4, čímž jsem spustil virus AIDS. Počkal jsem na další zprávu od vedení a dostal rozkaz dostat se ven. Vydal jsem se tedy do místa, kde jsem svoji misi začínal a tam se opět podíval do obchodního terminálu. Po cestě jsem obdržel ještě jednu zašifrovanou zprávu, ze které jsem si měl domyslet, že si mám koupit sovětské noviny, což jsem udělal (9) a přečetl si je ("ANO"). Morseovku jsem si přeložil jako kód "4NM9G5". Tento kód jsem zadal na terminálu "V. V. sekce", čímž jsem otevřel cestu ven a unikl jsem. 
KONEC POSTUPU HROU

Pofidérní morseova šifra v novinách
Konečně odtud můžu zmizet !
Vítězství !

Verdikt: Zajímavá kombinace špionské plošinovky typu Saboter a hackovací textovky typu Podraz 3. Škoda trochu neintuitivního ovládání a poměrně vysoké obtížnosti. 
Hodnocení: 5/10

1 komentář:

  1. Titulní obrázek se sochou Svobody pochází ze hry International Karate (1985, pro USA pak vydaná jako World Karate Championship, 1986). Barvy jsou sice jiné, ale bitmapa bude zřejmě tatáž.

    OdpovědětVymazat