čtvrtek 27. srpna 2020

Hra 464: Piškworks (1990)


Piškworks
Vývojář: Patrik Rak & František Fuka & Hana a Vít Gregorovi & Jan Froněk
Vydavatel: Raxoft
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Deskovka
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Jak se dá z názvu uhádnout, tentokrát tu máme klasické piškvorky, které jsme tu měli již několikrát na různé platformy. V případě Piškworks ale dali hlavy dohromady Raxoft (Podraz 4 (1988), Fuksoft 2 (1989)), František Fuka dodal chytlavou hudbu a Hanka Gregorová, která prý chodila teprve do čtvrté třídy, vymyslela základní algoritmus. To tedy klobouk dolů. 

Na spodní části obrazovky se celou dobu odvíjí velmi dlouhý text, v němž autor zmiňuje autory hry, následují pozdravy kamarádů i nepřátel, obsažena je i poptávka po novém hardwaru či zmínka, že Raxoft za 3 týdny maturuje, hledá ztracenou kazetu a chodí tancovat. Také tu je neskromná věta, že toto je prý "nejlepší program tohoto typu nejen pro ZX Spectrum, ale pro všechny počítače vůbec" a informace, že obtížnost se nastavuje automaticky podle úrovně tahů hráče, což zní dobře, nicméně jsem nic takového nezaznamenal a počítač mě drtil celou dobu stejně, i když jsem hrál špatně. 

Menu

Nastavení ovládacích kláves

Probíhající bitva

První výtka směřuje ke způsobu vyvolání menu, jež se provádí pomocí příkazu BREAK (Shift + Space v emulátoru), což se dozvíme někde uprostřed zmíněného textu, což není ideální. V menu si pak můžeme nadefinovat vlastní ovládací klávesy, či si zvolit jestli chceme hrát s kolečky či křížky. Kromě možnosti nové hry je tu také "demonstrace" (počítač hraje sám proti sobě), "analýza" (můžeme rozehranou hru přerušit a umisťovat volně jak křížky, tak kolečka) a "krokování" (poté, co přerušíme hru, tak se můžeme pohybovat v tazích dopředu či dozadu - typicky lze tedy prohranou hru vrátit o pár tahů zpátky a napravit svoje zaváhání). 

Jak bylo již zmíněno na začátku, obtížnost by měla být dynamická podle tahů hráče, nicméně v mém případě jsem spíše celou dobu prohrával a program dokázal odhalit všechny moje triky, o které jsem se pokusil. Vítězství bylo vzácné. Algoritmus je tedy napsaný bezpochyby dobře, nicméně bych uvítal nějaké manuální nastavení obtížnosti. Stejně tak trochu chybí možnost nastavit si herní plochu - např. barvu pozadí, velikost elementů a další věci. 

Zase mě počítač přechytračil

Demo trvá většinou velmi dlouho

Překvapivě rychlé vítězství !

Verdikt: Bezpochyby zatím nejlépe zpracované piškvorky s chytlavou hudbou a s pokročilými možnostmi jako jsou krokování či analýza. Nejvíce chybí manuální nastavení obtížnosti, kdy vyhrát může být pro někoho velmi těžké. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat