On the Road
Vývojář: Jan Šafář & NapSoft
Vydavatel: SoftFar
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Textovka, jež nás zavede do "nedávné minulosti", nám na začátku (záměrně) neposkytuje moc informací kdo jsme, kde jsme a co je naším cílem. Probouzíme se v hotelovém pokoji v nejmenovaném malém městečku poblíž hranic s Rakouskem a vydáváme se na průzkum.
Jak se autor přiznává na úvodních obrazovkách, použil v programu části kódu z Fukových her Indiana Jones (1985) a Indiana Jones 3 (1990). Vzhled, včetně použitého fontu, tedy vypadá stejně a lze i ukládat pozici do paměti, nicméně chybí tu některé vychytávky jako třeba možnost psát další příkaz ještě před tím, než se vypíše text a zobrazí kurzor.
Autoři |
Začátek hry |
Příkazy lze zkracovat |
Hra se ovládá klasicky přes psaní příkazů, které se dají zkracovat a to dokonce na méně než první tři písmena. Nicméně parser potom může náš příkaz špatně vyhodnotit, takže je dobrý nápad psát vždy alespoň první tři. Autor se snažil podchytit i různá synonyma (např. POLOZ, ODLOZ, ZAHOD), což je rozhodně vítané, ale ne ve všech případech uspěl a stále je občas trochu problém najít správný výraz a to hlavně proto, že hra používá sadu nestandardních příkazů - kromě klasických "vezmi, polož, prozkoumej, použij" tu jsou další jako třeba PRELEZ, ZAPLAT, POSAD, ZABAL, POVES, ULOV, OHOL, atd.
Trocha plížení na začátek |
V mém pasu jsem našel papírek z úschovny zavazadel |
Divné heslo |
Obtížnost je hodně vysoko a to hned z několika důvodů. Ve hře lze nalézt spoustu předmětů, kdy některé potřebujeme třeba až na konci hry, jenže to samozřejmě zjistíme příliš pozdě a hru pak musíme rozehrát od znovu. Inventář je omezen na pouhých 5 předmětů a v jedné části hry je transport předmětů přes stanoviště vojenské kontroly a cikány, kteří nás nechají přenést jen jeden předmět najednou, v podstatě logický rébus sám o sobě.
Další vrstvou obtížnosti jsou třeba šifrovaná hesla ("Tvrdá tónina, Pochvaluj" = "Durchval"), skryté informace (např. průzkum jízdenky nám prozradí datum narození hlavního hrdiny, což je potřeba na konci) a samozřejmě nechybí těžké hádanky (např. přenesení zrcadla a jeho pověšení pro zmatení hlídky).
Tuhle hodně podstatnou informaci lze snadno přehlédnout |
Příslušník VB mě bez důvodu zastřelil |
Proč je každý tak protivný? |
Během hry se podíváme do úvodního městečka s hotelem a nádražím, svezeme se vlakem a poté se budeme pokoušet překročit státní hranice ohraničené ostnatým plotem. Jakmile se nám podaří uniknout hlídce, tak se ocitneme v rakouském městečku, kde provedeme předání záhadného balíku a stopem se vrátíme zpátky.
Na několika místech lze skončit, načež nám hra vypíše naše skóre reprezentované procentem dokončení příběhu. Povedený je závěr, kdy se dozvíme, že celé naše mysteriózní putování bylo vlastně úplně o něčem jiném, než co jsme jako hráči, na základě určitých stereotypů, očekávali.
Romové mě nepustili dál |
Omylem jsem zapíchl zajíce nůžkami, co jsem měl v kapse |
Zajíc mi zpřístupnil cestu dál |
POSTUP HROU
V koupelně jsem sebral zrcadlo (VEZ ZRC), prozkoumal skříňku (PRO SKR) a našel nůžky (VEZ NUZ). Na balkoně jsem přelezl zábradlí (PRE ZAB) a v sousedním bytě v koupelně prozkoumal poličku (PRO POL), na které jsem našel holící strojek (VEZ STR). Vrátil jsem se přes balkon do své koupelny, oholil se (OHO) a strojek odložil (POL STR).
Odešel jsem z pokoje a na recepci zaplatil za pobyt (ZAPL), za což mi byl navrácen můj cestovní pas (VEZ PAS). Ten jsem prozkoumal (PRO PAS) a našel potištěný papírek (VEZ PAP) z úschovny zavazadel. V kuchyni jsem sebral utěrku (VEZ UTE) a zabalil do ní zrcadlo (ZAB ZRC). Sedl jsem si k volnému stolu (SED), sebral pepřenku (VEZ PEP), prozkoumal jídelní lístek (PRO LIS) a poté útržek novin (PRO NOV) - našel jsem heslo "Tvrdá tónina, Pochvaluj".
Německý text značí překročení hranic |
Nejvíc zásekové místo ve hře |
Nejezděte unavení ! |
Opustil jsem hotel a vydal se na nádraží. U úschovny zavazadel jsem předal papírek (DEJ PAP) a získal balíček (VEZ BAL). Vlezl jsem do vlaku a odložil si nůžky (POL NUZ). V jídelním voze jsem sebral porcelánovou konvici (VEZ KON) a dal ji žíznivému cestujícímu v jednom z kupé (DEJ KON). Vzal jsem drobné mince (VEZ MIN) a v nádražní hale si za ně koupil jízdenku (KUP JIZ; VEZ JIZ). Tu jsem prozkoumal (PRO JIZ), zjistil svoje datum narození, pak ji ukázal ve vlaku průvodčímu (DEJ JIZ) a zahodil ji (POL JIZ). Vystoupil jsem a šel před nádraží, kde jsem v úzké uličce potkal chlapíka. Toho jsem nechal odejít a pak jsem sebral žlutou pásku (VEZ PASK) a navlékl si ji na pravou paži.
Díky pásce jsem byl schopný dostat se přes vojenskou kontrolu. V cestě mi však stáli Romové, jež mě nenechali přenést více jak jeden předmět najednou. Na severním okraji náměstí jsem tedy odložil všechny předměty, kromě žluté pásky (POL PAS; POL PEP; POL BAL; POL ZRC) a vrátil se do vlaku ještě pro nůžky a konvici s kávou (VEZ NUZ; VEZ KON). Ty jsem také donesl na severní okraj náměstí a odložil (POL NUZ; POL KON). Teď jsem postupně chodil na jižní okraj náměstí vždy s jedním předmětem, který jsem tam položil a vrátil se na sever pro další. Jakmile bylo vše přeneseno, sebral jsem zrcadlo a žlutou pásku a vydal se na východ do strážnice.
Kafe pomohlo |
Celník je neúprosný |
Překvapivě jsem zpátky v úvodním městečku |
Zde jsem vyndal zrcadlo z utěrky (ROZB ZRC) a pověsil ho na skobu (POV ZRC). Odešel jsem na sever a vrátil se na jižní okraj náměstí. Zde jsem odložil žlutou pásku a sebral všechny ostatní předměty, jež jsem konečně přenesl do strážnice. U plotu jsem odložil nůžky (POL NUZ) a u plotu chytil zajíce (CHYT ZAJ). Toho jsem pustil na specifickém místě u plotu na jihu (PUST ZAJ) a hlídka deaktivovala alarm. Na stejném místě jsem udělal díru do plotu nůžkami, pro které jsem se vrátil (STRI PLOT).
Prošel jsem dírou v plotu a v hraničním pásmu u patníku vysypal pepř (VYSYP PEPR), čímž jsem zmátl psy. V rakouském městečku na náměstí jsem řekl mužovi heslo podle dřívější nápovědy (REKNI; DURCHVAL) a předal mu balíček (DEJ BAL). Poté jsem si na silnici stopl auto (STOP), nasedl a ospalému řidiči dal kávu z konvice (DEJ KON). Počkal jsem (CEK) a vystoupil u celnice. Celníkovi jsem ukázal svůj cestovní pas (DEJ PAS) a řekl svoje datum narození (MLUV; napsat datum z jízdenky). Došel jsem zpět do hotelu a prozkoumal německo-český slovník.
KONEC POSTUPU HROU
Recepční vysvětluje, co jsme ve hře vlastně udělali |
Vítězství ! |
Verdikt: Obtížnost je trochu moc vysoko, nicméně i přes to se jedná o nadprůměrnou textovku s povedeným zakončením.
Hodnocení: 4/10
Tak ta pointa této textovky je vážně povedená :-)
OdpovědětVymazatJméno hry znám, ale snad jsem to nikdy nehrál. Budu se na to muset podívat.
OdpovědětVymazatDatum narození je generováno náhodně.
OdpovědětVymazatDoplněno, díky.
Vymazat