sobota 22. srpna 2020

Hra 462: Piknik u Cesty (1990)


Piknik u Cesty
Vývojář: Pavel Juran & Zbyněk Berka & Martin Kotyk
Vydavatel: Regent Software
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Kniha od bratrů Strugackých, Piknik u cesty (1972), někdy také "Stalker", se řadí mezi milníky sci-fi literatury. Zfilmování se dílo dočkalo roku 1979 a v roce 1990 vyšla i stejnojmenná textovka pro Spectrum. V roli Rodericka Shoehardta se budeme pohybovat po městě Harmondu, které leží nedaleko tzv. "pásma", což je kus země, kde před několika lety přistálo UFO, jež zde zanechalo řadu neznámých předmětů. Po tom nejvzácnějším, zlaté kouli, jež splní každému všechna přání, budeme pátrat. 

V běžícím textu je heslo do instrukcí

Autor si z nás dělá legraci?

Začátek hry

Povely zadáváme pomocí kontextové nabídky, ve které se pohybujeme pomocí dvou kláves a třetí klávesou potvrzujeme. Tyto klávesy lze navolit vlastní pokud zvolíme v menu "ovládání". Kromě toho je tu klasické jednoduché schéma příkazů JDI, VEZMI, POLOŽ, PROZKOUMEJ, POUŽIJ a k tomu navíc ČEKEJ, což je nutné zvolit při setkání se smrtelným tetelením vzduchu, kdy se nesmíme 3x pohnout. 

#MeToo

Dostal jsem první úkol

Chuťovka

Mapa je vlastně rozdělena na dvě části - tou první je samotné město a tou druhou je pásmo, kam se bez povolení nedostaneme. Vynášet odtamtud věci je navíc ilegální, takže si při operacích s předměty musíme dávat pozor na policajta, který dokáže vyskočit odkudkoliv a zatknout nás. Pásmo je oblast, ve které čeká smrt na každém kroku - narazit můžeme na zvláštní anomálie typu komáří mýtina, mlýnek na maso, ježibabí rosol či tetelení vzduchu. Naštěstí můžeme ukládat a nahrávat pozici z RAM, což časté umírání dělá trochu snesitelnější. 

Obtížnost je rozporuplná - najde se tu pár nelogických a zásekových míst, např. schovat předměty pod vyvrácenou telefonní budku člověka jen tak nenapadne. Nicméně daleko horší je fakt, že je velmi snadné dostat se do slepé uličky tím, že jsme někde něco neudělali a o mnoho později pak zjistíme, že nemůžeme dál (např. baterka do létající papuče). 

Na hranicích pásma

Mlýnek na maso

Ježibabí rosol

Mapa

POSTUP HROU
U autobusové zastávky jsem vzal zlatou minci a použil ji v telefonní budce - číslo jsem zjistil z papírku, co jsem měl v kapse, přičemž poslední číslici jsem si musel správně tipnout (8556134). Šéf mě očekával, takže jsem vešel do ústavu a dostal od něj úkol a propustku. U zadního vchodu ústavu jsem prohledal popelnici a sebral hadr. O kousek dál jsem získal také tyč. Pokračoval jsem k policejní stanici a kapitánovi ukázal propustku. 

Hlavně... se... nehýbat...

Pavučinu je nutné zlikvidovat, jinak nás po pár kolech zabije

Obchodování s ilegálním zbožím

Šel jsem Z, Z, S, Z a 3x počkal dokud tetelení vzduchu nezmizelo. Poté jsem na jihu vešel do garáže, hodil hadr na pavučinu a vzal malou i velkou skořepinu. U továrny jsem ještě získal baterku a vrátil se do města, kde jsem v restauraci prodal velkou skořepinu a získal tak peníze. Poté jsem telefonní budku vyvrátil pomocí tyče, položil baterku do kráteru (aby mi ji šéf nevzal) a budku zase vrátil. 

Bacha na policajty !

Koho by tohle napadlo?

První úkol splněn

Vydal jsem se za šéfem a předal mu malou skořepinu. Poté jsem šel za Richardem a dostal kupón a úkol uplatnit ho ve skladu a přinést skafandr. Šel jsem tam a seržantovi předal kupón. Ve skladu jsem vzal oba skafandry a jeden položil do koše. Odešel jsem před budovu a skafandr vyzvedl z koše za ústavem. Šel jsem do baru a za peníze se od barmana dozvěděl, že mě hledá Barbridge. 

Fintou získám skafandr

Barbridge je kámoš

Létající papuče

Ještě jsem vyzvedl baterku z kráteru a vydal se do domu Barbridge. Ten mi dal šroubovák a autem mě odvezl do pásma. Nasadil jsem si skafandr a došel až k létající papuči (po cestě opět tetelení vzduchu - 3x počkat). Použil jsem baterku a vlezl do papuče. Nejprve jsem vzlétl nahoru a poté Z, Z, J, V, D, ven. Po svých jsem došel před známou garáž a šroubovákem otevřel bedýnku na nářadí a našel palici

Vrátil jsem se k papuči, vzlétl a šel Z, S, D, ven. Použil jsem palici na odstranění klínu u vagónku. Jakmile bylo po vagónu, prošel jsem na západ a našel zlatou kouli. 
KONEC POSTUPU HROU

Palice se bude hodit

Cesta k cíli je volná

Vítězství !

Verdikt: Textovka s atraktivním sci-fi námětem a dobrým ovládáním, která bohužel nechá hráče až moc často zemřít či dojít do slepé uličky. 
Hodnocení: 3/10

2 komentáře:

  1. Téma se vrací roku 1992 hned dvakrát:
    hra Stalker od Tripse (3D izometrika) a
    hra Stalker od JMsoftu (distribuce J.H.C.S.), textovka
    Srovnání s Piknikem u cesty bude zajímavé.

    (Na Spectru název Stalker nese i strategická hra z Ukrajiny, která taky vychází z knihy, a britská textovka, která ale s knihou nesouvisí.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už abych se dostal do let 91 a 92, kde jak se zdá vyšlo hodně zajímavých her.

      Vymazat