úterý 27. srpna 2024

Hra 988: Naturix (1994)


Naturix
Vývojář: Radek Štěrba
Vydavatel: Raster Software
Vydáno 1994 pro Atari 8-bit
Žánr: Plošinovka
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Po hrách jako Posthelper (1991), Videopoly (1992), Magnetit (1993) a po spolupráci s R. Knillem na hrách jako je Android (1991), Imagine (1992) či Gunhead (1994), se Radek Štěrba rozhodl vytvořit zatím svoje nejambicióznější dílo a sice tuto "bludišťovku", resp. plošinovku s pár adventurními prvky. 

Jakožto mimozemšťan z rasy Naturix dostáváme za úkol vydat se na nejvzdálenější měsíc naší planety Naturland, kde se nachází vesmírná základna. Z ní máme donést čtyři bedny plné zdroje energie, kterou naše civilizace potřebuje. Nicméně po příletu zjišťujeme, že komplex obsadili neznámí nepřátelé, kteří nám naší misi budou chtít samozřejmě překazit. Navíc pro návrat domů musíme někde najít i navigační přístroj (navigation tool box). 

Všechny texty ve hře jsou v angličtině, dá se tedy předpokládat, že autor měl ambice prosadit se na západním trhu. Naturix se u nás prodával přes diskmag Flop za 99 Kč a v roce 1999 byl uvolněn jako freeware. Dostupné je i demo o rozsahu pár obrazovek, které se liší od základní hry. 

Úvodní obrázek

Příběh v angličtině

Pár rad

Začátek hry

Se svojí postavou se můžeme pohybovat jak do stran, tak využívat různé žebříky, výtahy a šachty k přesunu nahoru a dolů. Lze i skákat a to na místě nebo do stran, přičemž délka skoku je fixní, což může přinášet určité komplikace. 

Důležité je sbírání předmětů, kdy ty základní jsou střely do zbraně (laser shots) a lékárničky (power pills). Najít se dají i tři klíče otvírající brány, jež zpřístupní další části komplexu. Kromě zmíněných čtyř beden a navigačního přístroje tu najdeme ještě vodní pumpu (water pump), hydraulickou pumpu (hydraulic pump) a chladící zařízení (cooling plant) - ty přidávají adventurní prvky a využijeme je na specifických místech k vyřešení hádanky, přičemž se vždy dočkáme nadstandardní animace při použití. 

Ovládání je vyřešeno pomocí joysticku, kdy aktivní předmět volíme pomocí klávesy FIRE + šipky nahoru/dolů a použijeme ho pomocí FIRE + šipka do strany. Musíme tedy např. nejprve vybrat náboje a pak teprve můžeme střílet (mimochodem nelze pálit ve skoku). 

Vlevo k sebrání laserové střely

Jeden ze tří klíčů

A teď můžu odemknout bránu

První bedna na vrcholku věže

Základna má celkem 124 obrazovek a jedná se o slušně zamotané bludiště. Téměř všude potkáme nepřátele, kteří se pohybují po předem určené trase a nijak na postavu nereagují. I tak ale dokáží průchod značně znepříjemnit, protože nábojů je omezené množství (sbíráme je po deseti) a rozhodně ne všechny můžeme zlikvidovat. Je nutné postupovat opatrně a většině konfliktů se vyhýbat. Pozice nepřátel je samozřejmě zvolena tak, aby co nejvíce překáželi v cestě a bylo nutné čekat, je tedy vyžadovaná trpělivost. 

V levém dolním rohu vidíme zelený ukazatel naší výdrže - ta klesá jak při kontaktu s nepřáteli, tak při skákání a doplňuje se prostým odpočinkem. Napravo od ní je modrý ukazatel našich zbývajících životů. Ty začnou klesat jakmile vyplýtváme výdrž. Jinými slovy malý kontakt s nepřítelem je akceptovatelný, protože nám neubere životy, což je dobře navržený mechanismus, díky němuž je obtížnost vybalancovaná. Na druhou stranu můžeme dostat "infarkt" jen tím, že vyskáčeme bez přestávky dlouhý žebřík, což je trochu zvláštní. 

Mimochodem podařenou hudbu najdeme pouze na úvodních a závěrečných obrazovkách, během hry slyšíme jen pravidelné pípání, které naznačuje tep postavy - pokud přijdeme o výdrž skákáním či kvůli nepříteli, tak se tempo zrychlí. 

Přede mnou water pump aneb vodní pumpa

Druhá bedna

Tady bych se utopil

Ale opravením potrubí se dá nádrž vypustit

Hydraulic pump

Pokud se dá něco kritizovat, tak je to skákání, které není úplně "hladké" a s postavou se často o něco zasekáváme. Některé skoky jsou zbytečně těžké a odrážet se musíme na pixel přesně. Je také škoda, že nepřátelé se od sebe ničím neliší. 

Největším problémem jsou ale bugy, kdy v jedné části dochází k jakémusi zmatení kolizního systému, což vede k tomu, že buď nelze projít chodba se zdí vedoucí k třetí bedně, nebo nejdou vyskákat žebříky vedoucí k teplotnímu čidlu. Naštěstí jsem přišel na způsob jak toto ovlivnit přímo ve hře - stačí se projet nedalekým "výtahem". Druhý podobný problém je na konci hry při výlezu k vesmírné lodi, kdy také přestane fungovat žebřík - v tomto případě stačí odejít na sousední obrazovku a vrátit se. 

Oboje je vidět na mém videu s průchodem hrou níže, které se nachází na Youtube kanálu Herní Archeolog. Jak je vidět, dokončit Naturix trvá přibližně hodinu a to jen pokud víte přesně co dělat, což je slušný rozsah na plošinovku pro osmibitové počítače. 


Mapa; plná velikost na mapy.atari8.info; autor: Peter

Mapa

POSTUP HROU
Poznámka - číselné označení klíčů a bran je pouze pro orientaci, jakýkoliv klíč otevře jakoukoliv bránu, takže lze zvolit i jiný postup. 

Nejprve jsem se vypravil na východ a nahoru sebrat 10x laser shots a key 1. Vrátil jsem se na start a odemkl bránu 1, která mi dovolila pokračovat až k věži. Na jejím vrcholku jsem sebral first box, seskočil dolů a vydal se dírou pod věž. Zde jsem na cestě k water pump našel další laser shots a power pills. Vrátil jsem se k věži a cestou zpět na start jsem se vydal do zbytku západní části. Od blikajících světel na západě jsem našel second box. Přerušené potrubí jsem opravil pomocí water pump, což mi dovolilo sebrat hydraulic pump. V okolí jsem sebral ještě key 2 a power pills a vrátil se na start. 

Vpravo cooling plant

Bug - tahle zeď někdy je a jindy zase není prostupná

Třetí bedna

Na zabugovanou zeď je navázaný i tento zabugovaný žebřík

V místech, kde jsem sebral první laser shots jsem se vydal na východ a u podezřelé plošinky použil hydraulic pump, čímž jsem ji zvedl a byl schopný přeskočit do pravé části. Ukořistil jsem cooling plant a vrátil se na start. 

Cesta vedla dolů a na východ, kde jsem otevřel bránu 2 a za ní našel key 3. Pokračoval jsem dolů a na západ, kde jsem našel fourth box. Ještě níže mě čekala brána 3, za níž se nacházel third box a před ní laser shots. Na západním konci jsem oklamal teplotní čidlo pomocí cooling plant a za branou našel navigation tool box

Vrátil jsem se na start a vyšplhal nahoru ke své kosmické lodi, u které jsem aktivoval tool box a odletěl domů. 
KONEC POSTUPU HROU

Oklamání teplotního čidla mi dovolí projít

Poslední věc do sbírky - navigation tool box

Všechno jsem našel, stačí nastoupit

Cesta domů

Vítězství!

Verdikt: Zatím jedna z nejlepších "bludišťovek" pro osmibitová Atari. Potěší věci jako systém výdrže, díky čemuž hned nepřicházíme o cenné životy, nadstandardní animace při používání předmětů a rozsáhlost hry. Bohužel body musím odečíst za zmíněné bugy, které můžou méně vytrvalým hráčům zabránit v dohrání hry. 
Hodnocení: 5/10

Žádné komentáře:

Okomentovat