pondělí 5. prosince 2022

Hra 756: Videopoly (1992)


Videopoly
Vývojář: Radek Štěrba
Vydavatel: Raster
Vydáno 1992 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Videopoly jsou po Záhadě Tajemného Domu (1991) druhou textovkou od Radka Štěrby, ten má na svědomí ale i hry z jiných žánrů (Posthelper (1991), Dangerous Street (1992) a další). Tentokrát se dočkáme na poměry osmibitových počítačů povedeného úvodu, kdy je nám zápletka prezentována nejenom pomocí textu, ale i s využitím menších obrázků, to vše je podkresleno pěknou hudbou

Jakožto vědec pracujeme na svém vynálezu, na supravodivé látce, která vykazuje tento jev při libovolné teplotě. Po úspěšném završení našeho výzkumu sepíšeme dokumentaci, načež nás ale někdo přepadne, omráčí a spis ukradne. Pátráním zjistíme, že zloděj se pokusil náš vynález prodat řediteli továrny na okraji města, za záhadných okolností ale zemřel. Vydáváme se proto do této továrny, abychom získali zpět to, co nám právem patří. 

Příběh #1

Příběh #2

Příběh #3

Příběh #4

Příběh #5

Na úvodních obrazovkách obdržíme i instrukce ohledně ovládání. Některé příkazy jsou vypsány, na další si budeme muset přijít sami. K dispozici tedy je ZKOUMEJ, VEZMI, POLOŽ, DEJ, VYSTUP, NASTUP, VLOŽ, UKAŽ, KUP, NAPIŠ, OTEVŘI, ODŠROUBUJ, ZVEDNI, ČEKEJ, INVentář a SITuace. Slova se musejí psát malými písmeny s diakritikou a bohužel se nedají zkracovat. 

Instrukce

Začátek hry

A já přitom chtěl jen na houby!

Příjemné je, že i každá lokace je doprovázena malým obrázkem zobrazeným v horní části. Začínáme ve svém autě, s kterým dojedeme před bránu továrny, načež se musíme nějak dostat dovnitř. Následně se pohybujeme již výhradně v areálu továrny, kde se můžeme podívat nejenom do výrobní haly, ale i k ředitelovi či si u stánku PNS koupit noviny a v kantýně dort. 

Hádanky samotné nejsou příliš těžké, občas je ale problém najít správný příkaz - např. mříž musíme ODŠROUBOVAT a následně ZVEDNOUT. V některých situacích je třeba počkat a to nikoliv jak by se nabízelo pomocí příkazu ČEKEJ, ale pomocí SIT, respektive stačí stisknout klávesu Enter. Ke konci se také vyskytuje neošetřená chyba při zadávání kódu - sama hra v textech naznačuje, že máme použít příkaz "NAPIŠ KÓD", ovšem toto ukončí program s chybou. Naštěstí hra se dá dohrát při zadání očekávaného příkazu "NAPIŠ 3791442". 

Pozn. - problém je i s psaním číslic v emulátoru Altirra. Pomůže změna nastavení v System - Configure system - keyboard - layout na "direct". 

Infiltrace do továrny

Pracovníkovi zřejmě nevadí, že mu dávám průkaz stopařky

Mapa

POSTUP HROU
Nabral jsem stopařku (VEZMI STOPAŘKU) a dovezl ji na parkoviště. Prozkoumal jsem její zapomenutou kabelku (ZKOUMEJ KABELKU) a našel průkaz (VEZMI PRŮKAZ). Vystoupil jsem (VYSTUP), prohlédl si řidiče náklaďáku (ZKOUMEJ ŘIDIČE), vylezl na korbu (NASTUP) a nechal se odvézt (2x klávesa Enter) do továrny.

Tam jsem našel šatny a z jedné skříňky (ZKOUMEJ SKŘÍŇKY) ukradl elektronickou kartu (VEZMI KARTU), s níž jsem otevřel dveře do výtahu (VLOŽ KARTU) a vyjel do 1. patra (klávesa Enter). V malé místnost s okénkem jsem počkal (2x Enter), předložil průkaz stopařky (UKAŽ PRŮKAZ) a získal peníze. Přes požární schodiště jsem se dostal ven a koupil noviny (KUP NOVINY). V kantýně jsem zase obstaral dort (KUP DORT), ten dal pracovnici u nádrže (DEJ DORT) a sebral rukavice (Enter; VEZMI RUKAVICE). 

Dělnice nepohrdla dortíkem

Sekretářka má v zásuvce kód od trezoru

Vzhůru do trezoru

Přes výtah jsem se vrátil do 1. patra, v kanceláři předal sekretářce noviny (DEJ NOVINY) a rychle prozkoumal zásuvku (ZKOUMEJ ZÁSUVKU) s kódem. Ředitel byl teď zabraný do čtení novin, a tak jsem mu ukradl klíč (VEZMI KLÍČ). U pancéřových dveří jsem zadal získaný kód (NAPIŠ 3791442), odemkl klíčem (OTEVŘI DVEŘE) a uvnitř na stole sebral dokument (VEZMI DOKUMENT). Utekl jsem ven, ve výdejně nářadí vzal šroubovák (VEZMI ŠROUBOUVÁK) a tím ve sprchách odšrouboval mříž (ODŠROUBUJ MŘÍŽ) a dostal se do kanálu (ZVEDNI MŘÍŽ; DOLŮ). Zpátky na parkovišti jsem nastoupil do svého auta (NASTUP) a odjel. 
KONEC POSTUPU HROU

Zlomyslná past

Člověk se občas musí trochu zašpinit...

Vítězství!

Verdikt: Sympatické zpracování trochu kazí parser, kdy nelze zkracovat slova a občas je trochu těžší najít správný příkaz. Hladký průběh narušuje neošetřená chyba při zadávání kódu. 
Hodnocení: 4/10

3 komentáře:

  1. Hele, jaká je asi pravděpodobnost, že ve stejnou dobu bude hrát tuhle textovku víc, než jeden člověk na světě? Asi jako vyhrát ve sportce, no tak sem si rači vsadil, protože vím, že to hrál Herní archeolog a taky ještě jeden hráč. Tohle je naprosto neuvěřitelný unikát.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak tohle byla i jedna z mých nejoblíbenějších textovek na Atari. Dohrál jsem ji opravdu mockrát, díky těm obrázkům měla zkrátka něco do sebe. Pamatuju si, že když jsem kdysi (2007) psal článek o mých Atari vzpomínkách, Videopoly jsem tam zmínil a Raster mi pak v diskuzi napsal, že chtěl udělat víc dílů (proto se hra jmenuje Videopoly 1), ale nakonec z toho sešlo. Škoda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nojo, to je klasickej příběh jak autoři často i na závěrečné obrazovce psali "těšte se na další hru" a ve finále "z toho sešlo". Holt člověk míní, život mění.

      Vymazat