středa 21. června 2023

Hra 835: Magnetit (1993)


Magnetit
Vývojář: Radek Štěrba
Vydavatel: Raster Software
Vydáno 1993 pro Atari 8-bit
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Nedokončeno

Logická hra od Radka Štěrby (Posthelper (1991), Videopoly (1992) a další), ve které bude naším cílem sebrat všechna písmena slova MAGNETIT v libovolném pořadí. Problém je, že je musíme nejdříve dostat z obalu, což samozřejmě nebude nic jednoduchého. Jak již bývá u tohoto autora zvykem, v menu i během hraní se dočkáme solidní hudby

Magnetit byl poskytnut v časopisu FLOP jako dárek předplatitelům, pro ostatní byl k dispozici za poplatek 20 Kč. 

Jména jednotlivých prvků

Začátek hry

Zde je potřeba použít dva vyměňovače a prázdné obaly ničit likvidátorem

Ve hře pohybujeme kurzorem, se kterým posouváme prázdné obaly, obaly s písmeny či magnety, přičemž i nás zastaví zdi. Dočkáme se celkem 32 úrovní, v nichž najdete tyto prvky (české názvy jsou převzaty přímo od autora z článku z magazínu FLOP 39):
  • písmena (symbols) - jak již bylo zmíněno, musíme je všechny sebrat, čímž se postupně vybarvuje nápis MAGNETIT vlevo dole. 
  • odstraňovač obalů (shell remover) - nejdůležitější prvek, protože v každé úrovni je alespoň jedno písmenko zabalené. Na obou stranách musí být místo. Jakmile písmenko přisuneme z jedné strany, tak se obal přesune na druhou stranu a písmenko můžeme sebrat. 
  • obaly (shells) - mohou vzniknout po vysvobození písmenka či se volně vyskytují v úrovni a tvoří překážku zabírající cenné místo. Často je žádoucí je zničit, ale lze je využít i jinak. 
  • magnety (magnets) - stejně jako v reálu, i zde mohou mít kladnou či zápornou polaritu, podle čehož se chovají. Pokud k sobě přiblížíme dva s opačnou, tak se spojí a už s nimi nehneme. Pokud přisuneme dva se stejnou, tak se odpudí, tedy pokud mají místo. Toto se při řešení úrovní hojně využívá. Magnety také mohou být natočeny dvěma směry. Pokud jsou k sobě "zády", tak polarizaci samozřejmě neřešíme. 
  • polarizátor (special polarizer) - mění polarizaci nebo natočení magnetů (pokud je magnet k polarizátoru otočen "zády"). Lze měnit donekonečna. 
  • magnetické dveře (magnetic doors) - otvírají se tím, že k nim přisuneme magnet. Na polarizaci nezáleží, na natočení ano. Dveře slouží výhradně jako překážka. 
  • likvidátor (explozer) - prázdné obaly je většinou nejlepší ničit, aby se vytvořilo víc místa, k čemuž slouží tento prvek, který se často vyskytuje hned vedle odstraňovače. Likvidátor ale ničí i ostatní prvky, které k němu přisuneme, což je nežádoucí a může tedy sloužit i jako překážka. 
  • vyměňovač (exchanger) - vymění dva prvky umístěné po jeho stranách. K aktivaci dojde přisunutím druhého prvku. 
  • zdvojovač (doubler) - obě strany musí být volné, poté po přisunutí prvku na jednu stranu dojde k jeho zkopírování na straně druhé. Jinými slovy lze prvky naklonovat. Výjimkou jsou písmena, která se zničí. 
  • generátor obalů (generator of shells) - nepříjemný, ale ne příliš často využívaný prvek. Pokud je na jedné z jeho dvou stran místo, tak zde vytvoří prázdný obal. 

Některé úrovně jsou více o posouvání než o řešení komplikovaných problémů

Zde je v obalu pouze jedno písmenko, ale dostat ho není nic jednoduchého

Pomocí odstraňovače jsem odstranil obal a písmenko je volné

Naštěstí zde není časový limit a pokud uděláme chybu, tak lze úroveň restartovat stisknutím Esc. I tak je obtížnost opravdu vysoko a ve většině levelů je třeba přijít na nějaký chytrý trik. Po každé čtvrté vyřešené úrovni si můžeme zobrazit kód a z menu se poté jeho zadáním dostat zpět, abychom nemuseli začínat odznovu. 

Kódy do místností:
1 - FIRSTRND, 4 - YANKEEDO, 8 - XEATARIC, 12 - CDROMSYS
16 - DEMILLUS, 20 - VIDEOTXT, 24 - SPCSOUND, 28 - ROMRAMEP

Design úrovní je asi nejsilnější částí hry, kdy se občas zdá být problém neřešitelný, ale nakonec se východisko najde. Výjimkou může být 23. úroveň, kterou se mi přes veškerou snahu nepodařilo vyřešit. Odstraňovač obalů je totiž vlevo dole, takže se s ním dají odstranit čtyři obaly, které se postupně odsouvají doleva, ale poté dojde místo a zbydou poslední dvě zabalená písmenka. Je možné, že se jedná o bug - pokud by se odstranilo políčko se zdí v prvním sloupci a předposledním řádku, tak by bylo řešení možné - zmíněné dva obaly by se odsunuly doprava, kde je pro ně připravené místo. Pokud se někomu podaří najít řešení, napište prosím do komentářů.

Naštěstí se díky výše zmíněným kódům dá tato úroveň přeskočit a dojít až na závěrečnou obrazovku, kde vyskočí záhadný nápis "check code PV-36". Kvůli této jedné úrovni ale zapisuji stav "nedokončeno". 

V roce 2002 vyšla lehce pozměněná verze se jménem Magnetit 2002, kde jsou některé úrovně vyměněny a již z menu se dá dostat do libovolného levelu. 

Jak vyřešit 23. úroveň?

Poslední level je ten nejjednodušší

Vítězství!

Verdikt: Podařená logická hra s výborným designem levelů a vysokou obtížností. 
Hodnocení: 5/10

Žádné komentáře:

Okomentovat