čtvrtek 15. června 2023

Hra 833: Logicmaster (1993)


Logicmaster
Vývojář: Peter Turčan (Dorwin) & Ivan Turčan (Willson)
Vydavatel: Terminus Games
Vydáno 1993 pro Atari 8-bit
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Nedokončeno

Logicmaster je hra podobná legendárnímu Sokobanu, která má vlastní, poměrně bizarní, příběh. Ocitáme se v budoucnosti, kdy v roce 2123 sjednocená Evropa bojuje proti novodobé mafii. Ta disponuje "HO-náložemi", které používá jako páku na to, aby získala zastoupení v Evropském senátu. V roce 2161 dochází mafii trpělivost a rozhoduje se zasadit Evropě tvrdý úder. Během jediné noci její stoupenci nainstalují v 50 skladech nálože a my jakožto členové speciální jednotky EIA dostáváme za úkol uspořádat tyto nálože do speciálního boxu, který dokáže výbuch absorbovat. 

Začátek hry

Cílová zóna je sice "rozbitá", ale úvodní rozmístění beden naznačuje, jak máme postupovat

Úroveň s neviditelnými zdmi

Editor vlastních úrovní

Jinými slovy musíme pomocí našeho vozítka, které dokáže pouze tlačit, nikoliv tahat k sobě, uspořádat bedny do označené zóny. Bedny mají čísla a musí být vždy seřazeny a to většinou od jedné do devíti, ovšem v některých úrovních se nachází i menší box, kam se vejde pouze prvních šest. 

Jak již nastínil příběh, najdeme tu celkem 50 skladů, respektive úrovní, kdy na každou máme poměrně šibeniční časový limit. Pokud svůj úkol nesplníme, daná úroveň se restartuje a přijdeme o jeden ze životů, jichž máme na začátku 20 a za splněnou úroveň dostaneme jeden navíc, maximum je ovšem 29. Bohužel tu není žádný systém hesel, který by hráčovi umožnil přeskočit již dohrané úrovně, a tak dosáhnutí posledního skladu může být záležitost na několik hodin. 

Občas musíme hádat, kde bedny poskládat - zde uprostřed

Jedna z obtížných úrovní

Počet překážek začíná stoupat

Další obtížná úroveň téměř vyřešena

Kromě samotných náloží se v úrovních mohou nacházet i obyčejné bedny, jež slouží pouze jako překážky a které většinou musíme šikovně uklidit z cesty, případně je obejít. Zničit se bohužel nedají. Mohou tu být i neviditelné zdi, které řešení ještě více komplikují. Obtížnost je trefena dobře, kdy asi polovina úrovní je poměrně jednoduchých, ale najdeme tu i pár opravdu obtížných a propracovaných, na jejichž vyřešení je potřeba řada pokusů. 

Velkým podrazem je poslední úroveň, kde sice vidíme nějakou grafiku, reálně jsou však všude neviditelné zdi a bedny a realita je tedy úplně jiná. Bedny jsou vidět pouze pokud je dotlačíme do horní třetiny obrazovky. Pokud si tento level zmapujeme, tak zjistíme, že tu zdi formují nápis "end" a některé nálože (konkrétně 1, 7 a 8) nejde dostat do smysluplných pozic. Do naznačeného boxu uvnitř písmena "D" žádná bedna dotlačit nejde. Nejlepší, čeho lze dosáhnout, je složit posloupnost 2 až 6, nicméně není jasné, na jakém místě. I přes několik mých pokusů, kdy jsem toto složil na několika místech (dolní část písmena "E", horní část písmena "N"), se úroveň neukončila. Zkoušel jsem i vytvořit sloupec 2-9 mezi písmeny "N" a "D" či navázat na nálož 1 a postavit posloupnost 6 až 1, ovšem bez výsledku. Prohlašuji tedy poslední úroveň za nedohratelnou a třeba tento článek objeví autoři a potvrdí, že tu žádná závěrečná obrazovka není. 

Bohužel zvukové efekty zůstaly u otravného pípání signalizujícího ubíhající čas a zvuku při přesunu našeho vozítka, audio je tedy lepší úplně vypnout. Z menu se můžeme dostat i do editoru, kde si lze vytvořit vlastní úroveň. 

Poslední úroveň je klam

Ani toto není řešení

Mapa poslední úrovně vytváří nápis "end"

Verdikt: Dobrá variace na Sokoban. Najdeme tu několik povedených úrovní, záporem je příliš přísný časový limit, neexistence systému postupu a nedohratelná poslední úroveň. 
Hodnocení: 4/10

4 komentáře:

  1. Nechci být protivný, ale možná by bylo lepší nechat hru jako "nedokončeno" a do seznamu uvést proč.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsi protivný :-). Ve spoustě logických her je poslední uroveň nedohratelná. Objasní to asi jen autor hry, jestli to je schválnost nebo bug.

      Vymazat
    2. Je ale lepší to mít ve statistice označené, kdyby to chtěl někdo v budoucnosti hacknout.

      Vymazat
    3. To je otázka no. Já se domnívám, že ta úroveň dokončit nejde a ten vtip byl v tom udělat si mapku neviditelných stěn a přečíst si nápis "end", takže je to vlastně "dokončeno", protože tam víc hry není. Na druhou stranu můžu se mýlit a nějakým záhadným způsobem ta 50. úroveň dokončit jde. Takže to asi přehodím na "nedokončeno" jak říkáš.

      Vymazat