Peloponéská Válka
Vývojář: Michal Janáček & Ladislav Schön & Miroslav Hlavička (Scalex)
Vydavatel: Proxima Software
Vydáno 1994 pro ZX Spectrum
Žánr: Strategická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Autorská dvojice Janáček - Schön již dříve spolupracovala na povedené akční adventuře Aven (1993), ale tito dva se podíleli také na hrách jako Koky (1992), Tango (1992), Archeo (1993) či Inferno (1993). Tento zkušený tandem doplnil ještě M. Hlavička, který dodal hudbu.
Ocitáme se v roce 400 před naším letopočtem ve starověkém Řecku, konkrétně na Peloponéském poloostrově. Právě zuří válka mezi dvěma nejsilnějšími městskými státy - Athénami a Spartou - a na nás bude dovést Athény k vítězství. Zápletka tedy vychází ze skutečných událostí, kdy Peloponéská válka probíhala mezi lety 431 až 404 př. n. l a skončila vítězstvím Sparty.
Distribuce se ujala Proxima Software, která prodávala kompilaci se zmíněnou hrou Aven za 150 Kč.
Začátek hry a autoři |
Athény mají přebytek domů a polí, nedostatek statků a dílen |
Možnosti výstavby |
Možnosti pro sbor vojáků |
Na mapě poloostrova, po němž se můžeme s kamerou volně pohybovat, najdeme celkem 12 měst, jejichž rozmístění zhruba odpovídá realitě, přičemž zpočátku ovládáme ty v severní části a to konkrétně Astakos, Naupaktos, Delfy, Théby a samozřejmě Athény, o něž nesmíme přijít, jinak hra končí. Sparta ovládá zbytek, tedy Korinthos, Helike, Olympii, Spartu, Pylos, Gytheion a ostrov Mélos. Cílem hry je nejenom ovládnout všechna města, což se děje obsazením radnice v centru, ale musíme zničit i všechny armádní sbory.
Ovládání si můžeme zvolit buď na joysticku či na klávesnici na klávesy "Q", "A", "O", "P", "M". Poté pohybujeme kurzorem po obrazovce a vybíráme z hlavního menu na pravé straně. Z možností tu najdeme:
- Budování:
- Výstavba: na území města můžeme tak trochu po vzoru SimCity (1989) stavět domy, cesty, statky, pole, dílny, doky, hospodu či lázně. To však stojí peníze, kdy každé město má svůj oddělený rozpočet - momentální stav kasy vidíme v levém dolním rohu, spodní číslo. Jakmile zvolíme typ stavby, tak ji musíme v hlavním okně ještě umístit. Stavba funguje pouze pokud je vedle silnice. Výjimkou je pole, které může být i vedle statku či dalšího pole.
- Boření: vše postavené lze zase zbourat
- Loďstvo:
- Velení: otevře okno, přes které můžeme existující lodě ovládat. Každá má svůj stav v procentech (pokud je poškozená, tak ji můžeme v docích za peníze opravit), polohu, cíl (zadáním cíle s ní můžeme pohybovat), lze nastavit i čekání, vylepšit za 400 zlatých výzbroj (žádná, špatná, dobrá, výborná), což přinese výhodu v boji. Režim se volí mezi obranným a útočným. Šipkami lze přepínat mezi loděmi a "konec" zavře okno velení.
- "Velení +": touto volbou se zobrazí kurzor, kterým můžeme vybrat specifickou loď z hlavního okna.
- Stavba: Loď musíme samozřejmě nejdřív postavit, na což potřebujeme ve městě mít alespoň jeden volný dok a 900 zlatých.
- Pozemní:
- Velení: v podstatě to stejné jako u lodí. Otevře se okno, přes které můžeme ovládat tentokrát pozemní vojsko, konkrétně jednotlivé armádní sbory. Místo stavu je tu počet vojáků (při bojích můžou někteří zemřít a za peníze lze sbor obnovit na maximální stav 150 mužů), jinak poloha, cíl, čekání a režim zůstávají. Výzbroj lze vylepšit za 300 zlatých.
- "Velení +": to stejné co u lodí, touto volbou vyvoláme kurzor, kterým můžeme vybrat specifický sbor přímo na hlavní obrazovce.
- Výcvik: Sbory musíme nejprve vycvičit a to za 400 zlatých. Výcvik pár týdnů trvá.
- Čas: ve hře běží čas, jedná se tedy o real-time strategii. Lze si zvolit rychlost plynutí mezi pomalu, normálně, rychleji a rychle či hru úplně zastavit. Aktuální datum a rok vidíme v pravém dolním rohu. Jednotky se přesouvají o jedno políčko za den.
- Města:
- Informace: přehled o počtu obyvatel, naší popularitě ve městě, výši daní a co lidem ve městě chybí (znaménko mínus) či naopak přebývá (znaménko plus) - může jít o domy, statky, pole a dílny. Pokud chceme, aby se lidé stěhovali do města a získali jsme tedy více z daní, tak musíme plnit jejich přání a navíc nastavit daně tak, aby nebyly příliš vysoké. Pokud naše popularita klesne pod 60 %, tak se lidé vzbouří a o město přijdeme, čemuž můžeme zabránit vojenskou cestou tak, že na radnici necháme armádní sbor. Popularitu lze zvýšit i stavěním hospod a lázní.
- Změna daní: v každém městě lze nastavit jiné daně a to od 10 % do 22 %. Samozřejmě vyšší daně přinesou více peněz do kasy, ale zároveň se nám sníží popularita.
- Centrální daně: v každém městě lze nastavit kolik peněz z daní půjde do centrální kasy. Její stav vidíme v levém dolním rohu, horní číslo. Lze nastavit 0, 25, 50, 75 či 100 %. Z centrální kasy se platí armádní sbory a loďstvo.
- Jiné město: zobrazí okno se všemi městy, které jsou označeny buď "A" (ovládané Athénami), nebo "S" (ovládané Spartou). Kliknutím na název města se k němu přesuneme na hlavní obrazovce.
- "Jiné +": pokud se pomocí šipek vpravo dole přesuneme na hlavní obrazovce na nějaké město, tak touto volbou můžeme vyvolat stejné okno jako v předchozí volbě, jen pro město na naší momentální poloze.
- Mapa:
- Města: po vybrání této možnosti můžeme kurzorem přejíždět po mapě poloostrova a na vybraných místech s tečkami se zobrazí jména měst. Slouží pro základní orientaci.
- Vojska: velice užitečná funkce, kdy na mapě začnou blikat tečky signalizující polohu všech armádních sborů a lodí. Zatímco pro Athény je blikání pomalejší, pro Spartu rychlejší. Tímto můžeme rychle zjistit, zdali se na naše město neřítí nepřítel aniž bychom ho museli hledat na hlavní obrazovce.
- Konec: jednoduše zavře mapu
- "Konec +": zvolením této možnosti se objeví kurzor na mapě, načež můžeme kliknout na jakékoliv místo, čímž se mapa zavře a na tuto polohu jsme přeneseni.
- V/V: vstup/výstup - zde si můžeme zvolit způsob ovládání či hru uložit na disketu či kazetu.
- Šipky: poslední volbou v menu jsou šipky, klikáním na ně měníme svou polohu v hlavním okně. Tu vidíme vyjádřenou ve stupních a minutách také ve spodní části, nalevo od ukazatele aktuálního data.
Odrážení útoků Sparty |
Na mapě si lze zobrazit polohu vojenských útvarů |
Mapa s městy i cestami; autor: Pavero; plná velikost na zx-spectrum.cz |
Jak je vidět, hra je na poměry osmibitových počítačů poměrně komplexní, je ale jasné, že autoři museli udělat určité kompromisy. Bitvy jsou zjednodušeny na maximum a vždy jde pouze o to, že se potkají sbory "A" a "S" a výsledkem je, že zůstane jen jeden z nich a druhý jednoduše zmizí. Toto se počítá na základě síly (počtu vojáků), kvality výzbroje a zřejmě i náhody.
Problémy jsou s hledáním cesty - sbor i lodě se často zasekávají pokud mají něco obejít, takže je musíme manuálně po menších krocích navést. Zmíněný "režim" sborů a lodí je nadbytečný a spíše otravuje. Pokud totiž chceme, aby se naše jednotky začaly hýbat, tak musíme nejenom určit cíl, ale i přepnout režim z obranného na útočný. Jakmile se jednotka zastaví, tak se automaticky zase přepne do obranného. Ovládání je lehce krkolomné.
Velkým zjednodušením je, že tu není "válečná mlha", to znamená že vždy vidíme všechny jednotky nepřítele na celé mapě. Nepotřebujeme být poblíž či mít nějaké špehy. Díky tomu můžeme předvídat útoky a připravit se na ně. Na druhou stranu hra nijak nedává vědět o probíhajících bitvách - může se tedy stát, že něco přehlédneme a soupeřův sbor nás může zničit aniž bychom si toho všimli.
Nepříjemné je, že v nově dobytém městě máme vždy málo obyvatel a nízkou popularitu, takže trvá dlouho ho obnovit a začít generovat peníze z daní. Je škoda, že každé město má svůj vlastní rozpočet a nová území nelze "dotovat" z jiných zdrojů.
Video:
Největším záporem je ale inteligence soupeře, která je jednoduše řečeno nevalná. Většinou se zmůže na jediný útok s několika oddíly na nejbližší město za celý rok. Navíc ani neumí používat lodě, ty jsou celkově spíše přebytečným mechanismem, nicméně potřebujeme alespoň jednu postavit, abychom dokázali dobýt ostrovní Mélos. Je ale pravda, že hra stále není triviální - musíme si neustále hlídat svojí popularitu, aby se města nevzbouřila a Sparta má zpočátku drtivou vojenskou převahu zatímco my nemáme ani jednu jednotku. Sílu armád vidíme vyjádřenou ukazateli ve spodní části obrazovky.
I když dříve vznikly slušné strategické tituly jako Defender of the Gold (1992), Buss (1992) či Sherwood (1992), tak tyto byly vždy tahové. Zde opravdu plyne čas a můžeme vidět, jak se jednotky postupně přesouvají po mapě. Nicméně pokud zrovna neprobíhají boje, tak vždy jen rozdáme příkazy a pak zvolíme nejrychlejší plynutí času, abychom se dostali do dalšího roku a opět naplnili pokladnu.
Hru si dovolím označit jako první tuzemskou budovatelskou real-time strategii - sice jsme tu již měli Galaxii (1988), ta má ale blíže k vesmírnému simulátoru s real-time souboji bez jakékoliv stavění. Úspěchu se ale hra příliš nedočkala, nevyšla na ní snad jediná recenze a i mezi hráči upadla do zapomnění.
Tvrdé boje o radnici v Korintu |
Vylodění v Norman... pardon, na Mélosu |
Poslední dny Sparty |
Vítězství! |
Verdikt: Zajímavý a na poměry osmibitových počítačů ambiciózní titul, který kombinuje Civilizaci a SimCity. Mechanismy jsou dostatečně komplexní, aby hráč strávil nějakou dobu jejich zkoumáním, nicméně ve finále vyplouvají na povrch negativa jako nedostatečná inteligence protivníka, zjednodušené bitvy či krkolomné ovládání. Přesto se jedná o první tuzemskou budovatelskou real-time strategii a pro fanoušky tohoto žánru stojí za vyzkoušení.
Hodnocení: 5/10
Jakási polorecenze (srovnání) vyšla až v X-magazínu 4/98.
OdpovědětVymazathttps://zxm.cz/xm/xm4.html
Tak tohle vypadá hodně zajímavě.
OdpovědětVymazat