sobota 22. října 2022

Hra 739: Tango (1992)


Tango
Vývojář: HitSoft (Pavel Macek & Ladislav Schön & Milan Široký)
Vydavatel: Proxima Software
Vydáno 1992 pro ZX Spectrum
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Tango je logická hra z roku 1992, kterou od roku 1993 prodávala Proxima Software za 150 Kč ve stejnojmenné kompilaci her spolu s kousky jako Silvestrovská Pecka (1992), Magic Dice (1993), Honba za Pokladem (1993) a Veselé Velikonoce (1993). 

V manuálu byl doplněn příběh, který pojednává o tom, jak paní Krákorová nasmažila sto koblížků pro svojí vzácnou návštěvu, kocour Matěj je ovšem rozsype po okolí a na nás bude dovést je všechny zpět. Ovládání je možné buď na joysticku nebo na klávesnici s volbou vlastních kláves (v menu po stisknutí "O"). 

Úvodní obrazovka

Začátek hry

Je třeba sebrat sekeru a použít ji na strom výše

Ujmeme se tedy koblížku, jenž se nachází na šachovnici o velikosti 10x10 polí. Musíme nejprve vstoupit na všechna políčka, na která se vstoupit dá a v posledním tahu dojít do domečku. Na každé políčko se dá vstoupit pouze jednou, přičemž na ta označená čtyřmi tečkami se nedostaneme. 

V úrovních najdeme i předměty a to sekeru, dynamit a vědro, s nimiž můžeme vstoupit na políčka se stromem, balvanem, respektive ohněm, načež předmět zmizí. Sbírání těchto předmětů je občas nutné (nachází se za nimi políčko), občas dobrovolné, tzn. slouží ke zvýšení skóre. Za každé navštívené políčko dostaneme bod, takže pokud vezmeme nepovinnou sekeru a vstoupíme na políčko s nepovinným stromem, tak získáme dva bonusové body k dobru. 

Sebrané předměty vidíme v pravém dolním rohu - náš inventář je omezen na tři předměty, což může být občas problém. Najdeme tu také ledové plochy, na něž můžeme vstoupit pouze bez předmětů, jinak se led pod námi prolomí a ztratíme jeden z pěti životů. Pokud se tak stane, což může být i v důsledku vypršení časového limitu, který vidíme vpravo nahoře, tak ztratíme i dosud získané skóre a musíme začít od nuly. 

První "ledová" políčka, na které lze vstoupit pouze bez předmětů

Pravý dolní roh je jasná past, dynamit ani kbelík se sebrat nedají

Koblížek má plný inventář, takže se dostal do pasti

Texty ve hře i manuál sice zmiňují, že ve hře najdeme 100 úrovní, není tomu ovšem tak. Měli bychom se dočkat prvních deseti "cvičných" úrovní a poté 90 "herních" úrovní (tzn. poslední úroveň je označena jako "sekce 90"), ve skutečnosti se tu nachází "pouze" 99 úrovní, kdy těch cvičných je 9. Poslední, stý, koblížek, je pravděpodobně paní Koblížková ze závěrečné obrazovky. 

Hra je poměrně dlouhá a dohrání nějakou chvíli zabere, proto je přítomný systém hesel, kdy po odehrání daných úrovní dostaneme hesla do 11., 21., 41., 61. a 81. levelu (MINOR, VALTZ, ANITA, KOTEL, KARTA). Poté stačí v úvodním menu stisknout "H", zadat heslo a pomocí Enter vstoupit do vybrané úrovně. V takovém případě se ale samozřejmě začíná s nulovým skóre.

Většina úrovní není těžká, i když občas se najdou kousky, ve kterých se lze na dlouho zaseknout. Jádro obtížnosti tkví spíše v tom dokončit na dostupných pět životů sérii dvaceti po sobě jdoucích levelů pro získání dalšího hesla. Každá chyba může znamenat neúspěch i v nějaké nepříliš obtížné úrovni. Ty mají také více způsobů řešení a občas se dají dokončit i s jedním či více zbývajícími políčky, což není bug, jelikož jak již bylo zmíněno, ne na všechna políčka se dá vstoupit a někdy jsou na hráče nalíčena také jako past. Posledních pár závěrečných úrovní pak obsahuje velké množství předmětů, což značně zvyšuje obtížnost. 

Poslední úroveň vypadá hrozivě

Naštěstí ji jde dokončit i s pár zbývajícími políčky

Za odměnu dostaneme paní Koblížkovou

Verdikt: Dobrá logická hra s koblížkem v hlavní roli. Dostupných 99 úrovní je možná až příliš, jelikož mechanismy nejsou zase tak komplexní a úrovně jsou si pak podobné, což přináší určitý stereotyp. 
Hodnocení: 5/10

1 komentář:

  1. ne na všechna políčka se dá vstoupit a někdy jsou na hráče nalíčenA také jako past

    OdpovědětVymazat