Stodman
Vývojář: Jan Lonský
Vydavatel: NagaSoft
Vydáno 1992 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Název vznikl podle města Stod, které leží jihozápadně od Plzně. Autor (Stodman) zde navštěvoval střední odborné učiliště elektrotechnické a i když zpočátku šlo studium hladce, tak se postupně se svým kamarádem Respectmanem dostali do potíží a upadli u učitelů v nemilost. Největší problémy pak způsobovala výchovná poradkyně Pixla Zakomplexovaná spolu s několika práskači v řadách spolužáků.
Naším úkolem bude vypátrat záznamy výslechů Pixly a odeslat je pomocí počítače jisté organizaci. Naše sokyně také musí být uvězněna ve svém kabinetě, aby nemohla utéci a nakonec se také nám musí podařit úspěšně uniknout.
Budova školy |
Příběh #1 |
Příběh #2 |
Cíle hry |
Dostupné příkazy jsou vypsány v horní části obrazovky a aktivují se stiskem jedné klávesy. Kromě příkazů pro pohyb tu najdeme ještě ZKOUMEJ, VEZMI, POLOZ, POUZIJ a INVENTAR. Ve střední části se nachází popis aktuální lokace a v dolní dostupné východy a předměty, s nimiž lze interagovat.
V inventáři lze mít pouze tři předměty, takže je nutné často řešit i jejich logistiku. Navíc na zem se dá odložit pouze jeden.
Začátek na nádraží |
Startky jsou fuj! |
Bláboly jsou ve skutečnosti nápověda do závěrečné fáze |
Pomsta práskačům! |
Hrdina začíná na nádraží, nicméně se brzy dostaneme do budovy školy, kde se za námi zaseknou dveře a již nemůžeme ven. Najdeme tu dvě patra plná tříd, kabinetů učitelů a taktéž počítače IQ-151 a ve sborovně i super moderní IBM PC/AT s modemem, který využijeme k odeslání dat. Objeví se tu dokonce i Sid Vicious, nežijící baskytarista skupiny Sex Pistols, ovšem jen jako halucinace.
Mapa |
POSTUP HROU
Na západě jsem našel tašku pražců, parku jsem prozkoumal Respectmana a získal obušek-respect. Došel jsem do budovy školy, na vrcholu schodiště zmlátil obuškem práskače a zbraň odložil. Vrátil jsem se do přízemí, na východě ve skladu vzal peroxid vodíku a u školníka klíče, kterými jsem odemkl dveře do kabinetu Pixly. Uvnitř jsem hodil pražce do kamen. Naproti ve třídě jsem prohledal koš a našel svačinu, kterou jsem dal praktikantovi na schodišti a obdržel šifrovací tabulku.
Sid Vicious ze skupiny Sex Pistols |
Kafe trochu vylepšíme pomocí peroxidu |
Šifrovací tabulka jak z Ataristova Protiútoku (1990) |
Počítač IQ 151 opět zachránil situaci |
V patře ve třídě ME 4 jsem hodil peroxid do kafe a zneškodnil tím Zmiji. Na tu jsem u ní v kabinetu použil tabulku a zjistil heslo "pangenton". Položil jsem tabulku i peroxid a ve třídě ME 2 našel láhev whisky. V přízemí jsem šel směrem na dvůr, dveře odemkl klíči a ty odložil. Morganovi jsem dal whisky a tím si uvolnil cestu. Zpátky v patře jsem našel kazetu, disketu a vzduchovku. Na druhé straně dvora v PC místnosti jsem na počítači IQ-151 převedl data z kazety na disketu, tu vložil ve sborovně do PC/AT, zadal heslo "pangenton" a poslal data organizaci.
Položil jsem kazetu i disketu, ve sklepě sestřelil vzduchovkou zmenšovadlo king size. V třídě mechaniků jsem zase našel feťácké nářadí. Na dívčích záchodech jsem do sebe píchl zmenšovadlo, skočil do mísy a kanalizací unikl za město.
KONEC POSTUPU HROU
Supermoderní IBM PC/AT |
Posílání dat organizaci na počítači IBM |
Zmenšený a připravený uniknout kanalizací ven |
Vítězství! A smutná pravda o českých dívkách |
Verdikt: Hyperlokální textovka z města Stod, ve které autor ventiloval svojí frustraci ze studia na škole.
Hodnocení: 3/10
Sice to bylo naopak na zvětšení a psali to kingsajz, ale stejně bych tipnul, že to autor sebral tady:
OdpovědětVymazathttps://www.csfd.cz/film/37896-kingsajz/prehled/
Bingo, je to tak. Tenkrát dávali tři vynikající komedie s Jerzym Stuhrem - Sexmise, Kingsajz a Deja vu. Bohužel jen tu Sexmisi opakují, ty další jsem v TV už neviděl.
VymazatJako autor si dovolím pár faktických doplnění:
OdpovědětVymazat* Pixle jsem bohužel spolupráci s StB neprokázal, agentem byl jen ředitel pod krycím jménem Tesla. Pixla ústav opustila někdy v roce 1993, dostala výtah na školský úřad a poté se stala ředitelkou učiliště ve Škroupově ulici v Plzni. Její dům v Chotěšově je prodán, snad tedy vykonal spravedlnost sám Ďábel a odnesl si ji.
* Školnik Šmelinář byl bratrem Pixly. V podstatě hodný člověk, slyšel jsem perličku z jejich rodinné historie, když se dělil majetek po rodičích, Pixla rozštípala sekerou piáno, aby jej Školnik nezdědil. Mimochodem, nebyl školníkem, ale učitelem odborných předmětů. Takto jej nazval Respectmanův nevlastní otec, který jej za školníka považoval, neb měl na starosti sklad učebnic.
* Inspirace pro šifrovací tabulku byla z verneovky Matyáš Sandorf, nový hrabě Monte Christo, XRZAH!
* Peroxidem jsme leptali plošňáky, byla to taková věc denní potřeby, proto se ocitl i zde, jinak by takový účinek neměl :-)
* Pražce jsme pálili v třídních kamnech, protože limit paliva byl jedno vědro uhlí denně, s odpoledním vyučováním dvě. To se ráno hodil celý uhlák do kamen, aby bylo chvíli teplo a dále to bylo na nás. Při pražcích jsme měli trenýrkovou teplotu a ještě zbylo dosti tepla na jiné lotroviny jako pálení svačin nebo parní bomby.
* "Pravda o českých dívkách" byla vyslovena kvůli odmítnutí jedné konkrétní, musel jsem se teď na ni podívat do insolvenčního rejstříku. Kdo chce kam, ...
* Na téma hry Stodman bylo natočeno video stylem stínohry v kombinaci s dalšími technikami, šlo o úvodní číst svatební geocachingové hry, která na příběh volně navazovala. Autorem byl Pasoft v roce 2007.
* příběh o Stodmanovi je součástí dokumentu o amatérské osmibitové scéně natočeném režisérem Vronským, bohužel zůstal nedokončený. Rozpracované dílo zřejmě postačovalo účelu, pro který bylo tvořeno, tím byla režisérská diplomová práce. Tvůrce pak šel jinou cestou.
* Poslední faktická zpráva je smutná, Respectman zemřel v roce 2014, nedožil se 38 let. R.I.P.
Takovéhle doplnění od samotných autorů vždy potěší, díky :)
VymazatJo tohle je pěkná hra, tedy ta Amiga verze, dycky když jedu směrem ven z Bohmen und Mahren a vidím ceduli Stod, tak si na tu hru vzpomenu.
OdpovědětVymazat