středa 25. října 2023

Hra 883: Buss (1992)


Buss
Vývojář: Karel Snížek
Vydavatel: Krajská hygienická stanice, Schneiderova 32, České Budějovice
Vydáno 1992 pro DOS / Windows
Žánr: Strategická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

"Buss" je k dostání jako odměna za dohrání vzdělávací hry Šance (1993), pravděpodobně se ale dala sehnat i samostatně. Nejde o nic jiného než o snahu o vlastní verzi strategické legendy Sid Meier's Civilization (1991). V hlavním menu se můžeme dostat do "popisu hry", což je vlastně manuál čítající 26 stránek, ze kterých můžeme načerpat detailní informace o všech mechanikách hry. 

Rozsáhlý manuál

Pravidla jsou popsána opravdu detailně

Začátek hry

První shrnutí účtu je velmi skromné

Při startu hry si zvolíme ze čtyř stupňů obtížnosti, mezi nimiž jsou citelné rozdíly. U prvních tří je ještě možnost si v prvním tahu v "options" zvolit provincii, ve které chceme začínat, tzv. "sídlo", což už na nejtěžší obtížnost nelze. Mapa je pak rozdělena na několik provincií a hry se účastní kromě hráče ještě pět dalších impérií. Logicky pak má každé impérium na začátku jen jednu provincii, v níž má svoje sídlo, přičemž území označená hnědou barvou jsou neobsazená. Cílem je samozřejmě obsadit všechna území a stát se "jediným vládcem celého světa".

Ovládat hru můžeme pomocí myši či klávesnice, kdy pomocí klávesy "Delete" lze schovat/zobrazit menu. Hra je rozdělena na roky (kola), kdy v každém lze provést několik akcí, některé však kolo ukončují (např. útok na jiné impérium, nákup jednotek či volba "bez akce" v menu). 

Impéria se začínají prát o území

Jednou z možných taktik je tzv. "blitzkrieg"

Stavění podniků

Pomocí tajné služby můžeme zjistit sílu nepřátelské armády

Základní mechanikou je zbrojení, kdy si můžeme nakoupit vojáky, tanky, letadla, lodě či si v provincii postavit pevnost. Armáda se pak dělí na centrální (zůstává v našem sídle) a mobilní - ta je znázorněna na mapě jako autíčko a můžeme se s ní pohybovat (pouze do sousední provincie, případně pokud máme loď tak kamkoliv, kde je pobřeží), útočit, zabírat neobsazená území či přes ně jen procházet, což neukončí tah. Lze mít jen jednu mobilní armádu. 

Důležité rozhodnutí je kolik jednotek ponechat v centrální armádě a kolik jich přesunout do té mobilní. Jinými slovy je nutné vybalancovat obranu a útok. Impérium může ovládat většinu mapy, ale jakmile někdo dobude jeho sídlo, tak je konec. Bitvy probíhají velice schematicky, pouze se zobrazí počet jednotek obou armád a na základě mnoha faktorů začnou čísla klesat. 

Velice užitečná je tajná služba, kdy si můžeme za poplatek zobrazit třeba počet jednotek ve vybrané provincii, což neukončí tah, takže v případě příznivých informací můžeme i hned zaútočit.

Je libo nějaké té statistiky?

Je jí tu opravdu hodně

Ale k hraní vlastně není vůbec potřeba

Obsadil jsem skoro vše kromě ostrůvku na západě. Zároveň jsou všude postavené pevnosti a "koláče" znázorňují, že je založeno maximum podniků (kromě jedné provincie)

Válčit se samozřejmě nedá bez zabezpečení financování. Peníze se dají získat z mnoha zdrojů, např. nám plynou daně z obsazených provincií, můžeme jinému impériu poskytnout půjčku a vydělávat na úrocích, ale hlavní zdroj jsou zisky z podniků. Ty musíme nejprve někde postavit (ideálně na námi ovládaném území, ale lze i na cizím), přičemž je vhodné si hlídat očekávanou ziskovost (opět se počítá podle mnoha kritérií) a také saturaci (jinými slovy kolik toho můžeme v dané provincii postavit). Postavené podniky jsou pak znázorněny v "koláčích" na hlavní mapě - každé impérium je znázorněno svojí barvou. 

Dále lze s každým impériem vyhlašovat válku / mír, posílat dary, poskytovat a brát si půjčky, zestátňovat podniky jiných impérií na svém území, nakupovat a prodávat nabídnuté území či podniky jiných impérií, rušit podniky, stanovovat daně či si prohlížet statistiky týkající se míry zisku, daní, grafy impérií a mnoho dalších. To vše ale víceméně není potřeba a hráč si může vystačit se základním stavěním podniků a správou armády. 

Ani na nejtěžší obtížnost není příliš obtížné vyhrát. Lze buď uplatit tzv. "blitzkrieg" taktiku čili nestavět žádné podniky, ale co nejrychleji začít útočit, obsazovat cizí impéria a zvyšovat si příjem ze získaného území. Jistější strategií je zůstat ve své startovní provincii (ideálně na jednom z ostrovů), stát se ekonomickou velmocí stavěním mnoha podniků a pak útočit na sídlo impéria, které v minulém kole zaútočilo někde jinde, čili většinu svých zdrojů přesunulo do mobilní armády, jež pak "není doma". 

Přesouvání jednotek z centrální do mobilní armády

Mám pro ostrůvek malé překvapení...

Vítězství!

A ještě poslední vyúčtování za předchozí rok (tentokrát trochu veselejší)

Verdikt: Zajímavá variace na hru Civilization (1991), která obsahuje řadu možná až zbytečně složitých mechanik a možnosti, jež většinou hráč ani nevyužije. Základní správa armády a stavění podniků je ale poměrně zábavné a potěší i čtyři stupně obtížnosti. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat