čtvrtek 19. října 2023

Hra 881: Šílený Sen Pavla Horáka 2 (1993)


Šílený Sen Pavla Horáka 2
Vývojář: MTB
Vydavatel: MTB
Vydáno 1993 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Z úvodního textu se sice nedozvíme žádný úvod do příběhu, zato zjistíme, že hra navazuje na první díl, který vytvořil I. C. E. a jenž se zatím nedochoval. Autor také zmiňuje, že "hudba už se nevešla", takže tu chybí jakékoliv ozvučení, dočteme se řadu pozdravů, včetně toho pro "Rádio 1", což využijeme při řešení jedné hádanky. 

Až z obrazovky smrti zjistíme, že jakožto Pavel Horák jsme studenty gymnázia v Brandýse nad Labem

Začátek hry

Miloš Jakeš se dostal i do snu

V jablku byl růžový slon

Ovládání je jakýsi hybrid, kdy pro výběr směrů pro pohyb používáme směrové šipky a klávesu "0" pro výběr z nabídky, ale ostatní příkazy klasicky vypisujeme. Toto řešení spíše mate než aby nějak usnadňovalo hraní. Na příkazy musíme přijít, přičemž využít můžeme PROZKOUMEJ, ROZHLÉDNI SE, VEZMI, POLOŽ, DEJ, PŘEPILUJ, ŘEKNI, PŘISTAV, OBLEČ,  NABER, VYHOĎ, PŘIVAŽ, STISKNI, ZASTŘEL, ODEMKNI, NALEJ, I a některá jejich synonyma. Při pokusu o použití POUŽIJ hra odpoví, že takto "stupidní příkaz" nepodporuje. 

Slova se dají zkracovat i na méně jak tři písmena, nicméně názvy předmětů je nutné vypsat celé. Bohužel dojde i na občasné hádání příkazů, kdy víme, co chceme udělat, ale je obtížné nalézt tvar, který autor zamýšlel, např. PŘISTAV ŽEBŘÍK či VYHOĎ HNŮJ. Dostupné směry z aktuální obrazovky pak lze vidět na směrové růžici v levém dolním rohu. 

"Mřížovlk" a bič typu Indy Jones

Das Bier vojáka vyřídil

Zase jsem omylem vešel k zubařce...

Jak již název naznačuje, hra je vlastně sbírka šílených nesouvisejících nápadů a obrazovek. Na poušti tu najdeme Miloše Jakeše, z jablka vyleze růžový slon, létající bagr se nás ptá na čas, apod. Přítomné jsou odkazy na další známé hry, např. hádanka s předáním jablka ježkovi je zřejmý odkaz na Belegost (1989), najdeme tu i bič Indiana Jonese (1985), Dizzyho či Ramba. 

Během svého putování samozřejmě narazíme i na řadu známých a přátel autora. Stejně tak tu je řada pro dokončení hry zbytečných předmětů a některé nikam nevedoucí hádanky - např. můžeme doplnit palivo vrtulníku a zkusit odletět, to ovšem vede pouze k naší zkáze. Osobně mi také nevyhovoval špatně čitelný font. Některé hádanky pak nejsou moc logické, třeba vlka se zbavíme tak, že vyhodíme z okna mřížku. 

Mapa

POSTUP HROU
V kelímku jsem našel pilník na železo (PRO KELIMEK), na poušti zase mršinu (VEZ MRSINU). Vešel jsem do třídy 3. A a odpověděl (REKNI RADIO JEDNA). V lavicích jsem objevil žebřík (PRO LAVICE), který jsem postavil pod hrušeň (PRISTAV ZEBRIK), v korunách sebral jablko (VEZ JABLKO), dostal z něj slona (PRO JABLKO) a přepiloval mřížku (PRE MRIZKU), kterou jsem si schoval (VEZ MRIZKU). V nově zpřístupněné místnůstce se nacházela kazeta (VEZ KAZETU), kterou jsem předal Danovi na konci chodby (DEJ KAZETU). Na druhé konci chodby jsem prohodil oknem mřížku (HOD MRIZKU), čímž jsem se zbavil vlka. Přepiloval jsem mříž na záchod (PRE MRIZ) a sebral pivo (VEZ PIVO). 

Dizzy je závislý na diamantech

Jasný odkaz na textovku Belegost (1989)

Kráva plete noviny a kolem letí bagr

Sešel jsem do podzemní stoky, strážci dal mršinu (DEJ MRSINU) a poté jsem prošel až do stanu, kde jsem ukořistil židli (VEZ ZIDLI). Vyšplhal jsem na vrcholek věže, vojákovi dal pivo (DEJ PIVO) a po pádu u jeho mrtvoly našel pušku (PRO VOJAKA). Na prostranství jsem vzal kolečko (VEZ KOLECKO) a po schodech se vydal tentokráte úplně nahoru. Zde jsem v místnosti přistavil židli a sebral diamant (PRI ZIDLI). Vrátil jsem se k sobě do pokoje, do kolečka nabral hnůj (NAB HNUJ) a vysypal ho na konci chodby do díry v podlaze (VYHOD HNUJ). Skočil jsem dolů, Dizzymu dal diamant (DEJ DIAMANT), ježkovi jablko (DEJ JABLKO), sebral klíček (VEZ KLICEK) a stiskl páku teleportu (STI PAKU). Vyšel jsem opět nahoru, zastřelil Dádu (ZASTREL DADU), odemkl dveře (ODE DVERE) a probudil se. 
KONEC POSTUPU HROU

Ani ten Rambo nedá pokoj

Dáda už mě nevyfakuje

Vítězství!

Verdikt: Autor si trochu ulehčil práci tím, že hru zasadil do snu, takže tu najdeme řadu nesouvisejících obrazovek a situací. Potěší odkazy na jiné hry a naopak zamrzí pár těžkých hádanek a nutnost trefit správný příkaz. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat