pondělí 4. října 2021

Hra 595: Qang (1991)


Qang
Vývojář: Patrik Rak (Raxoft) & Milan Matoušek (Double M)
Vydavatel: Scorpion & Jan Hanousek Computer Software (1992)
Vydáno 1991 pro ZX Spectrum
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Skupina Scorpion (Star Dragon (1990), Atomix (1990), Atomix 2: Hexagonia (1991)) vytvořila v květnu roku 1991 během pouhých tří dnů tuto arkádovou hříčku, kterou od roku 1992 distribuoval i J. H. C. S., jenž ke hře dodával manuál. Ten se nese v humorném duchu a dozvíme se třeba, že kdo se dostane do 20. levelu, tak vyhraje automobil. Jenže ve hře je celkem jen 18 úrovní...

Inspirací byla hra Pang (v Americe pod názvem Buster Bros.) z roku 1989, nicméně Qang je oproti ní hodně zjednodušená verze. Na začátku nás uvítá vyřčený název hry a po nastavení vlastních ovládacích kláves (stačí nám "vlevo", "vpravo", "střela" a "pauza") se můžeme vrhnout do první úrovně. 

Úvodní obrazovka

Začátek hry

"Brána" je teď ve špatné fázi, protože šipky směřují od sebe

Ovládáme postavu připomínající žárovku, která se pohybuje po dolní straně obrazovky a může střílet směrem nahoru. Cílem je "odstranit všechny bubliny jejich umístěním do časoprostorové brány". V praxi to znamená, že z trubky v levém horním rohu vypadne několik bublin, které začnou skákat po obrazovce a odráží se přibližně jako míč, nicméně nikdy se nezastaví. Můžeme do nich střílet, čímž změníme jejich dráhu letu a zároveň se jim musíme vyhýbat, protože kontakt s nimi nás připraví o jeden z osmi životů (ty se naštěstí doplní po každé dokončené úrovni).

Po chvilce se někde uprostřed obrazovky objeví čtvereček složený ze čtyř šipek, což je zmíněná brána. Nicméně má dvě podoby - pokud šipky směřují k sobě, tak je vhodná doba jednu z bublin dostat dovnitř, čímž se jí zbavíme. Brána se ovšem může změnit, takže šipky směřují od sebe - v tom případě kontakt s bublinou znamená "přivolání dalších bublin z jiných dimenzí", čili nám na ploše jeden míček naopak přibude. 

Každý level je odlišný. Liší se nejen počty bublinek, ale i jejich trajektorie či odraz, který může být neměnný, nebo se výška může postupně snižovat. Občas je nutno do bubliny střelit několikrát za sebou, aniž by se dotkla země, jinak není možné dosáhnout požadované výšky. Mění se i chování brány, kdy se zmíněné dvě fáze mění v různých intervalech. 

S trochou tréningu se dá dostat až do poslední úrovně, která je bohužel navržena tak, že je téměř nehratelná. Do hry je totiž vrženo osm bublin, takže není kam uhnout a brzy přijdeme o všechny životy. K dokončení jsem byl nucen použít cheaty, další možností je využít možnost přímo od autorů a jako ovládací klávesy zvolit "J", "A", "W", "S", načež se stáváme nesmrtelnými. Obrázek Pražského hradu na pozadí je sice pěkný, ale moc nepomáhá s kontrastem, takže herní prvky jsou hůře viditelné. Také je škoda, že tentokrát chybí hudba od Fuxoftu a najdeme tu jen jednoduché zvukové efekty.

Konečně jsem dostal bublinu do "brány"

Poslední úroveň je téměř nehratelná

Vítězství !

Verdikt: Jednoduchá hříčka se střílením bublin, která obsahuje téměř nemožný závěrečný level.
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat