úterý 19. října 2021

Hra 600: Shaolin-Szu (1991)


Shaolin-Szu
Vývojář: Jiří Richter
Vydavatel: Judge Software
Vydáno 1991 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Pod neobvyklým jménem se skrývá ještě méně obvyklá textovka, která je rozdělená na tři části - ta první obsahuje "pouze" několikastránkové instrukce, hodně barevnou úvodní obrazovku a převzaté hudební skladby, konkrétně "Wojna i mir" z časopisu Bajtek a "Shakuhachi" od Alberta Baggetta. Některé texty jsou v lámané angličtině, zbytek je ale česky. 

Naším úkolem bude najít posvátného zlatého budhu, jehož části jsou poschovávány po herním světě. Vyrážíme tedy z kláštera Šaolin-Szu, kde jsme se stali mistry čuan-fa a karate a budeme čelit nepřátelským ninjům. 

Některé texty jsou v lámané angličtině

Úkol

Instrukce

Druhá část programu, označená písmenem "b", je už samotná hra, respektive její první část. Vstup do ní je chráněn heslem "ATARI" a mechanismy je to poměrně neobvyklý kousek. Na každém kroku totiž budeme v tahových soubojích čelit nepřátelům, kteří jsou rozděleni do několika hodností: kohai (začátečník), kusei (žák), sempai (pokročilý), sensei (učitel), shihan (mistr) a najdeme tu i několik bossů. Rozdíly mezi nimi nejsou veliké, liší se hlavně počtem životů, respektive hodnotou energie. 

K dispozici máme několik zbraní - meč, nože a luk se šípy - těch je ale omezené množství, nicméně další nalezneme v průběhu hry. Kromě toho můžeme použít i několik typů kopů a úderů. Každý typ útoku má svoje pevně stanovené poškození, zároveň každý ubírá i malou část energie naší postavě, kdy začínáme na hodnotě 10 tisíc. Velice důležitý je ale multiplikátor, kdy na základě náhody může být útok typu "gedan" (základ), "chudan" (multiplikátor x2) či jodan (x3). 

Popis typů úderů

Naštěstí se dozvíme i dostupné příkazy

Druhy nepřátel

Obrazovky jsou rozděleny na části scény. Máme sice možnost se rozhodnout, jakým směrem jít, dál ale vede zpravidla jen jedna cesta, takže je tato volba poměrně zbytečná. Většina obrazovek je "na jedno použití" - projdeme je a už se k nim nevrátíme - nicméně v jedné části to neplatí a na křižovatku se vrátíme hned 3x. 

Kromě soubojů se dočkáme samozřejmě i adventurní části a momentů, kdy je třeba rychle reagovat - vyskočí na nás anakonda, bude se nás snažit sežrat krokodýl či po nás bude někdo střílet. Další situací je, když nám hra představí určitý problém, který je třeba vyřešit zadáním jednoho z příkazů (jejich seznam se naštěstí dozvíme v instrukcích). Např. nám do cesty spadnou kmeny stromů a musíme použít příkaz SKOCIT. Každý pokus nám přitom ubere malé množství energie, takže není možné hádat donekonečna. Další variantou je volba z několika nabídnutých možností. Špatné rozhodnutí nás může připravit o značnou část energie, zbraně, změnit finální hodnocení či nás dokonce zabít. 

Jde se na to!

První protivník je kusei s energií 1000

Nabídka kopů

Po cestě se dá na několika místech najít bonusové jídlo (doplní energii) či zbraně. V jedné části lze dokonce jít lovit bizony, z čehož se dá získat maso, nicméně je tu i šance, že toto nedopadne dobře a zemřeme. V levé části obrazovky pak vidíme postupně se odhalující logo Atari, které značí kolik procent budhy jsme již našli. Celkem je zde šest dílů a jakmile všechny získáme, obdržíme i slovní hodnocení podle našeho průchodu hrou a heslo do druhé poloviny. 

Dá se stařeně věřit?

Vyhodnocení mého průchodu

Konec první části

Vstupní heslo do druhé poloviny hry je "IPPON". Již na začátku se dozvíme seznam použitelných příkazů, kdy tu najdeme SEBER, POLOZ, ZKOUMEJ, DEJ, ZAPAL, HOD, SEKEJ, VOLEJ, SKOC, SPLHEJ, ODEMKNI, ZAMKNI, V (inventář) a bohužel také JDI. Pokud se chceme někam přesunout, nestačí napsat světovou stranu jako u ostatních textovek, ale musíme nejdřív zadat tento příkaz, což velmi zdržuje. Slova se navíc nedají zkracovat a věci je nutno psát v první pádě. 

Začátek druhé poloviny

Tentokráte jde o klasickou textovku

I tady se utkáme s ninjou, jen trochu jinak

Druhá polovina se tedy od té první výrazně liší a je to v podstatě klasická textovka, kde se můžeme volně pohybovat po obrazovkách, sbírat předměty, používat je a nejsou tu ani zmíněné souboje. Rozsah je na pár obrazovek a ani obtížnost není vysoko, tedy kromě poslední obrazovky, kde musíme použít příkaz VOLEJ a následně napsat jméno, které lze nalézt v jedné lokaci. 

Mapa první části

POSTUP HROU
PRVNÍ ČÁST
Gedan = 1x, Chudan = 2x, Jodan = 3x

Zbraně - obdržené/udělené poškození
nože - 7/250 (na začátku 10x)
meč - 12/400 (5x)
luk - 8/250 (20x)

Kopy
ve výskoku - 30/105
vícenásobný - 75/315
kop vpřed - 15/60
kop v bok - 15/60
kolenem - 20/90
otočka - 25/130

Údery
s rotací - 10/50
s hákem - 15/60

Vydal jsem se jedinou možnou cestou a porazil kuseie. Po anakondě jsem rychle vystřelil z luku. Porazil jsem sempaie a cestu dál si prosekal mečem. Po setkání se starcem jsem zneškodnil kuseie i senseie a získal první část budhy. Na křižovatce jsem zabil tři kohaie a pokračoval na západ. Rychle jsem střelil krokodýla šípem mezi oči a v kostele se zbavil dvou sempajů. Druhou část budhy jsem našel za oltářem. Vydal jsem se zpět na východ a opět zabil krokodýla. 

V močálu ztratíme všechny předměty

Jongo je poslední? Co to znamená? 

Obrazovka smrti s procentem dokončení

V sídle protivníků jsem se zbavil dalšího senseie a našel jídlo (1000 energie) a zbraně (od každého 5 kusů). Vrátil jsem se na křižovatku a konečně pokračoval na jih. Přeskočil jsem kmen stromu (SKOCIT) a na mostě zabil shihana. Ten ale zničil most, takže jsem musel plavat (PLAVAT). Nicméně jsem našel další jídlo (2000 energie). Poté, co jsem se zbavil několika protivníků (kusei, kohai, případně i sensei a sempai) ke mě od břehu řeky přišel muž a chtěl zásoby (meč, 2 nože, 5 šípů, 1500 energie). Odmítl jsem a jeho partu loupežníků zabil. 

Opodál jsem našel 3. část budhy a také sempaie. Přes stromy jsem přeskákal (SKOCIT) a u řeky porazil kuseie. Využil jsem převozníka a vypořádal se s ním (1000 energie, nebo 2x meč, nůž a 5x šíp, nebo souboj a PLAVAT). Po chlapovi s pistolí jsem rychle vystřelil šíp. Bizony jsem ulovil lukem a šípem (1500 energie) a nechal je běžet. Porazil jsem shihana, odvalil balvan (SEBRAT; PUSTIT) a našel 4. část budhy. Na medvěda jsem svalil balvan (SVALIT). 

U domku jsem vykopl dveře a pod odsunutým stolem (SVALIT) jsem našel vchod do sklepení (SKOCIT). Budhu jsem si hned nevzal (N) a nejdřív zpřetrhal pavučinu. Získal jsem 5. část budhy a vyskočil jsem ven (SKOCIT). Porazil jsem shihana a před balvanem uskočil (SKOCIT). Na konci cesty vylezla z bažiny stařena, které jsem nevěřil ani slovo (C). Z ženy se stal Mr. Dan, kterého jsem pokořil a byl odveden do chýše, kde jsem získal šestý díl budhy a také obdržel ohodnocení svých akcí. 
KONEC PRVNÍ ČÁSTI

Mapa druhé části

DRUHÁ ČÁST
Šel jsem (JDI) do údolí a zabil ninju (SEKEJ). Pokračoval jsem do močálu, kde jsem sebral vlhký dynamit (SEBER) a rychle se vrátil na východ, kde jsem našel zrezlý klíč (SEBER). Dynamit jsem položil na jižním svahu (POLOZ; DYNAMIT) a sebral jsem ho již vyschnutý (SEBER). V údolí jsem sebral kuklu (SEBER) a díky ní přešel přes jedovaté trny, až na konec útesu, kde jsem našel dvě sirky (SEBER). 

Vrátil jsem se na mýtinu, zahodil kuklu (POLOZ; KUKLA) a vešel do domku. Odemkl jsem obě dveře (2x ODEMKNI) a pokračoval na západ. V zahrádce jsem zamkl dveře (ZAMKNI), zahodil klíč (POLOZ; KLIC) a spálil živý plot (ZAPAL). Před jeskyní jsem dal dynamit pod balvan (DEJ; DYNAMIT) a zapálil (ZAPAL). Uvnitř jeskyně jsem zavolal Jonga (VOLEJ; JONGO), vyšplhal po nabídnutém laně (SPLHEJ) a získal zlatého budhu. 
KONEC DRUHÉ ČÁSTI
KONEC POSTUPU HROU

100% dokončení a kosočtverec k tomu!

Vítězství!

A jako bonus vítězná obrazovka v angličtině!

Verdikt: V podstatě dvě různé hry slepené do jedné. Zatímco první část nabízí neokoukané mechanismy a blíží se téměř žánru RPG, druhá polovina je podprůměrná textovka. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat