pátek 22. října 2021

Hra 601: S. A. G. A. 1 - Adventureland (1991)


S. A. G. A. 1 - Adventureland
Vývojář: Paul Sillinger
Vydavatel: Soft-Service
Vydáno 1991 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Autor původně zamýšlel vytvořit celou sérii her s titulem "Saga", ale jak to tak bývá, z plánů sešlo a nakonec vyšly jen dva díly. Název je převzat z první textovky pro mikropočítače jménem Adventureland (1978). Úvod do děje je rozepsán na celých šest stránek a z jeho naivního vyznění je poznat, že ho psal nějaký mladý člověk.

Z plánů na rozsáhlou sérii sešlo

Zajímavá předpověď budoucnosti

Malé počítače vrací úder !

Vesničani zachraňují situaci !

Ocitáme se v tehdy blízké budoucnosti, v roce 2000, kdy nastal opravdu dynamický vývoj. Počítače s umělou inteligencí převzaly moc na lidstvem a začaly ho vyhlazovat, nicméně doplatily na nedostatek energie a jejich éra skončila ještě rychleji, než začala. Během té doby byl také vydán příkaz na likvidaci osmibitových počítačů, což někteří lidé neuposlechli a místo toho se přestěhovali do malých vesnic, mimo dohled, kde své miláčky dál opečovávali. 

Po uklidnění situace vyvstala nutnost výpočetní techniku opět začít používat, takže se lidé vrátili k osmibitům. Jenže chyběl software, který mělo jen pár zmíněných vesničanů. Místo, aby se nový software znovu napsal, tak se vydáváme do malé vesnice jménem Trhová Kamenice, kde musíme překonat "obranný systém", který má zabránit "nevyvoleným povalečům", aby se dostali k cíli. Cílem bude najít Paula (autora hry) a Charlese, kteří nám software mohou poskytnout. 

Software získají jen vyvolení !

Povalečům vstup zakázán !

Je nutné 100% uvažovat !

Instrukce

Ovládání je tentokrát velmi jednoduché, protože k dispozici jsou pouze příkazy PROZKOUMEJ, VEZMI a POLOZ, kdy položením věci ji vlastně použijeme, přičemž na zem ve skutečnosti nic odložit nelze. Pokud se pokusíme něco položit (použít) ve špatné lokaci, tak nám to hra prostě nedovolí. Chybí tu i příkaz pro vypsání inventáře. Slova se nedají zkracovat a musíme je psát celá. 

Začátek hry

Přitom kostel je hned na vedlejší obrazovce !

SKLOŇ SE PŘED VŠÍM ŽIVÝM !

Hra není obtížná, jediné zásekové místo je část, kdy se musí umlít mouka a ta se poté položí u břehu, díky čemuž nás velký sumec přenese na druhý břeh, což nedává smysl, ale s trochou zkoušení všeho na všechno se i na toto dá přijít. V lokaci s domem u Vosmíka je bug, kdy z obrazovky nelze odejít, pokud nevlastníme kápi. Některé dostupné verze jsou nedohratelné, protože starcovi nelze předat kříž. Toto opravil Holyna v roce 2021. 

Na vítězné obrazovce se pak dozvíme vstupní heslo "XF551A1050" do druhého dílu s podtitulem "La Tulipe Noire". 

Mapa

POSTUP HROU
V kostele jsem sebral kříž (VEZMI KRIZ), na statku vědro (VEZMI VEDRO), se kterým jsem nabral u studánku vodu (VEZMI VODU), v hale jsem našel klenot (VEZMI KLENOT) a před ní i lupu (VEZMI LUPU). Kříž jsem dal starci (POLOZ KRIZ) a dostal klíč (VEZMI KLIC). V podivné zahradě jsem si přečetl papír (PROZKOUMEJ PAPIR) a zjistil heslo pro sumce. Na poli jsem sebral klas (VEZMI KLAS), v márnici jsem odemkl truhlu (POLOZ KLIC) a našel kápi (VEZMI KAPI). 

Vydal jsem se do mlýna, kde jsem umlel mouku (POLOZ KLAS; VEZMI MOUKU) a hodil ji na hrázi sumci (POLOZ MOUKU). Na druhém břehu jsem zalil seschlý květ (POLOZ VODU) a získal svěží květ (VEZMI KVET). Ten jsem dal Paulovi (POLOZ KVET) spolu s klenotem (POLOZ KLENOT) a dostal šňůru (VEZMI SNURU). Na konci cesty jsem ještě sebral kazetu (VEZMI KAZETU) a vrátil se zpět na břeh rybníka. Zde jsem vyslovil heslo "SKLON SE PRED VSIM ZIVYM" a dostal se zpět k mlýnu. Došel jsem k Charlesovi a dal mu jak kazetu (POLOZ KAZETU), tak šňůru (POLOZ SNURU), za což jsem získal software
KONEC POSTUPU HROU


I sám autor si uvědomuje, že hra téměř nejde dohrát

Získal jsem software a lidstvo je zachráněno !

Vítězství ! Autor dokáže polichotit...

Verdikt: Nepříliš obtížná textovka s trochu naivním příběhem. 
Hodnocení: 2/10

4 komentáře:

  1. "V lokaci s domem u Vosmíka je bug, kdy z obrazovky nelze odejít, pokud nevlastníme kápi."

    Tak já se kouknu tedy aj na tuhle lokaci. To asi taky nebude problém

    OdpovědětVymazat
  2. Tak jsem tam teďko pochodoval bez kápě a normálně můžu běhat dokola.

    Řádky co byla chyba v kódu asi se to zničilo v konverzí jsou 511 a 836, jinak jsem žádnou zásadní chybu neobjevil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, ta fixnutá verze opravuje i toto.

      Vymazat
    2. Jo takhle no to jo no, tam prostě byla chyba na těch řádcích. Proto to nešlo, už to má opraveno i Fandal

      Vymazat