Star Dragon
Vývojář: Patrik Rak (Raxoft) & Milan Matoušek (Double M) & František Fuka (Fuxoft)
Vydavatel: Scorpion & Ultrasoft (1991) & Proxima Software (1991)
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Shoot 'em up
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Pokusů o solidní "shoot 'em up" hru tu v 80. letech bylo hned několik, kdy mezi nejlepší se zařadily Fídlerův Starfox (1987) a Fukův F. I. R. E. (1988), kdy právě druhý jmenovaný spolupracoval s Raxoftem na Star Dragonovi, kdy dodal velmi povedenou hudbu. Milan Matoušek pak vytvořil veškerou grafiku. Tato trojice se pak prezentovala pod jménem Scorpion a hru vydala v říjnu roku 1990. O rok později se komerční distribuce hry ujaly i Ultrasoft a Proxima Software.
![]() |
Povědomí o autorských právech bylo na začátku 90.let již rozšířenější než dřív |
![]() |
Autoři |
![]() |
Menu |
V menu hry si zvolíme typ ovládání, kdy si můžeme i nadefinovat vlastní ovládací klávesy. Tentokrát s raketkou pohybujeme do čtyř směrů a dále tu jsou klávesy pro střelbu, aktivaci jednoho z bonusů a pauzu.
Hra se pak odehrává v poměrně úzkém tunýlku, kdy raketa letí směrem nahoru a proti nám se řítí jak nepřátelé, tak i různé překážky jako jsou asteroidy či transparenty s nápisem "Kill Atari". Během letu nám ubývá palivo a při střelbě i náboje - obojím musíme co nejvíc šetřit a stav doplňovat sbíráním příslušných bonusů, které se náhodně objevují během hry. Pokud dojdou náboje, lze stále střílet, ale čerpá se ze zásob paliva a nedostatek paliva znamená ztrátu jednoho ze životů.
![]() |
Začátek hry |
![]() |
Otazníček je velmi cenný bonus |
![]() |
Boss první úrovně |
Třetím do party bonusů je otazníček, po jehož sebrání přibude jeden dílek do řádku "extra". Za 1-2 dílky dostaneme rychlejší pohyb raketky, za 3-4 ničivější střely, za 5-6 silové pole a za 7-8 ochranný štít. Otazníčků je ale kritický nedostatek a dosáhnout na všechny bonusy najednou se povede jen velmi zřídka. Posledním bonusem je balík bankovek, který jednoduše přidá body do získaného skóre.
Úrovní je celkem šest a na konci každé z nich čeká boss. Ten vydrží několik normálních střel, ale pouze jednu vylepšenou, takže souboje na konci úrovně se dají velmi rychle ukončit bez nějakých větších potíží.
![]() |
Některá místa vyžadují naprostou přesnost |
![]() |
U smajlíka začínají nepřátelé střílet a to znamená konec |
![]() |
Kazetová obálka, distribuce Proxima |
Velkým problémem je ale obtížnost hry. Bonusy nechodí tak často, jak by bylo třeba (např. během celé úrovně nepřijde další palivo), některé průlety kolem překážek jsou opravdu těsné a je třeba se trefit na pixel přesně. Nepřátelé občas přiletí takovou rychlostí a z takového úhlu, že není v lidských silách reagovat.
To vše by se dalo překonat, nicméně je tu jeden daleko větší problém. Asi v polovině čtvrté úrovně začínají nepřátelé i střílet a vyhýbat se jejich střelám s tak omezenými manévrovacími možnostmi je v podstatě nemožné. A střílí do konce hry všichni do jednoho. Obtížnost se tak mění z vysoké na naprosto nehratelnou.
Autoři si toho byli vědomi a proto zabudovali do hry tzv. "tréninkový mód", o němž je zmínka v manuálu. Hru je nutné zapauzovat a poté zmáčknout klávesy "D", "R", "A", "G", "O", "N", díky čemuž získá raketka trvale jinak časově omezený štít, který chrání před střelami nepřátel. Toto ovšem bohužel nefunguje v emulátoru, kde je potřeba podvádět poněkud složitěji.
Na hru vyšla recenze v časopise BiT 10/91, kde dostala 78 %.
![]() |
Poslední boss je trochu zklamáním |
![]() |
Vítězství! A ano, podváděl |
![]() |
Dostat se na první tři místa je nemožné |
Verdikt: Potenciál pro zatím nejlepší "střílečku" pohřbili střílející nepřátelé, kteří činí hru od 4. úrovně v podstatě nehratelnou. Problémem jsou také náhodně generované bonusy, kdy s trochou smůly prostě hráč nedostane, co nutně potřebuje k přežití.
Hodnocení: 3/10
Zajímavostí je, že ve hře je bug a na standardních konfiguracích ZX Spectrum 128 nebo ZX Spectrum 48 + AY interface nehrála hudba od Fuky. Až později se z fanouškovské komunity objevila fixnutá verze.
OdpovědětVymazatKonečne nejaká akčná hra! Tých textoviek už bolo až moc :-D
OdpovědětVymazatTo mi povídej. Textovky mám rád, ale když jich je 80 %, tak to člověka unaví. Snad se ten poměr začne brzy trochu snižovat a budou i jiné žánry.
VymazatNa textovku stačil Basic. Na střílečku, pokud se to mělo aspoň trochu hejbat, bylo potřeba umět assembler. Tomu ten poměr odpovídá....
VymazatMade in Czechoslivakia - pravopis na urovni.
OdpovědětVymazatNa tréningový mód bolo treba stlačiť aj jednu zo špeciálnych kláves, myslím, že CAPS SHIFT. Možno preto to nešlo aj v emulátore.
OdpovědětVymazatNebo jen prostě emulátor má problém s tím, že se matice PC klávesnice liší od matice ZX Spectra a čte jinak mnohoklávesové soutisky.
VymazatVelesoft se zabýval tím, které PC klávesnice jsou zapojeny Spectru podobněji a které ne.