pondělí 11. prosince 2017

Hra 145: Starfox (1987)


Starfox
Vývojář: Miroslav Fídler & Tomáš Rylek
Vydavatel: Cybexlab Software
Vydáno 1987 pro ZX Spectrum
Žánr: Shoot 'em up
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Do třetice všeho dobrého (viz Star Fly a Star Swallow) tady máme "shoot 'em up" hru se slovem "Star" v názvu. Tentokrát je to Starfox, kdy tento název je pravděpodobně přezvat ze stejnojmenné hry na Spectrum, které se říká také "The Rubicon Alliance" (1987). Hru má na svědomí nám už známý Miroslav Fídler, přičemž Tomáš Rylek vytvořil efekty při načítání úvodní obrazovky.

Menu hry s výběrem ovládání
Začátek hry
Pálím ze všech kanónů a snažím se sebrat power-up na "spike"

V hlavním menu slyšíme podařenou chytlavou melodii, po jejímž dohrání se objeví text "You have to pacify five dangerous planets", což je v podstatě popis příběhu hry. Abych to trochu rozvedl - už v předchozí hře "Star Swallow" jsme ve 3. úrovni mohli na pozadí vidět jména planet hvězdné soustavy Thanau. Konkrétně to byly Fucsalia, Ultimata Classic, Trcis (domovská planeta), Oceania a Cybexlis. Asi vám došlo, že Fucsalia je narážka na Fuxoft, Trcis na T. R. C. a Cybexlis na Cybexlab. A právě přes všechny tyto planety se budeme muset dostat až k cíli. Je zde tedy pět úrovní, kdy se pokaždé musíme přes nepřátele propracovat až na planetu, kde následuje jedna z miniher.

Minihry jsou hodně šílená směska všeho možného. Před tou první začne hrát melodie z Indiana Jonese a objeví se nápis "Evil Devil Fuka is waiting for you !", přičemž následuje upravená Fukova hra Kaboom (1986). Druhá minihra je zase kopie legendární hry Jetpac (1983), kdy musíme sestrojit raketu, naplnit ji palivem a odletět. Třetí minihra, před níž hraje melodie ze Star Wars, je jednoduchá hra typu Arkanoid. Čtvrtá vychází pravděpodobně z Donkey Konga, kdy zlý Kong na vás hází zeshora sudy a vy s pomocí jet-packu musíte sesbírat všechny krystaly. A ta poslední je zjednodušená Fídlerova hra Planet of Shades (1986), kdy musíte sebrat bombu a vyhodit do povětří všechny základny.

Evil Devil Fuka
První minihra
Druhá minihra kopírující hru Jetpac
Třetí minihra typu Arkanoid
Čtvrtá minihra je na téma Donkey Kong
Pátá a poslední minihra je zjednodušená hra Planet of Shades

Minihry jsou podstatnou částí hry, ale zpět k tomu hlavnímu, což jsou části ve vesmíru, kdy se se svojí raketkou musíme prostřílet přes všechny překážky dál. Naše loď je přitom složená z jednotlivých částí (modulů). Máme tady "spike", což je jakýsi štít vepředu. Ten může schytávat nepřátelské střely, nebo s ním můžeme rovnou do někoho nabourat a zničit ho. Má 10 hitpointů, které můžeme doplňovat přes power-upy. 

Dále máme dva vysouvací kanóny - levý a pravý. Zde přichází na řadu taktika. Pokud je vysuneme, můžeme podstatně zvýšit svojí palebnou sílu, což se hodí na zástupy nepřátel. Oba kanony se ovšem po prvním zásahu zničí a mají omezeně nábojů (30 každý) - občas je tedy lepší je zasunout a zužit tak svojí šířku. Na zadní straně lodi je "jet", neboli tryskový pohon, díky němuž se můžeme pohybovat dopředu/dozadu. Pokud nám ho někdo sestřelí, tak se lze pohybovat jen do stran. Mezi "spikem" a "jetem" je prostřední část lodi - o tu jedinou nesmíme přijít, jinak ztratíme život.

V pravé části obrazovky vidíte také svoje skóre, uplynulý čas, počet zbývajících životů, počet nábojů a zbývající palivo. Pokud vám dojde palivo, tak loď vybouchne. Jak jsem ale již nakousl, lze sbírat power-upy na všechno možné, čímž si doplníte jak palivo, tak třeba i ztracené části lodi.

Nepříjemná past
Tady pomůžou jedině mé kanóny
Lze sebrat i tzv. disruptor, který má zničit vše na obrazovce. Nepřišel jsem ale na to, jak ho aktivovat.

Samotná část ve vesmíru se mi líbila hodně. Tempo hry se mi zdá akorát, vše je hezky přehledné, máme tady opravdu hodně druhů nepřátel, kdy každý vám dokáže zavařit jinak. Někdo je statický a pouze stojí a střílí, někdo pouze letí dopředu, někdo létá ze strany na stranu, další létají v náhodných směrech a někteří jdou přímo do vás. Máme tady kanóny umístěné na stranách, které střílí do středu obrazovky, naváděné střely, stěny, které musíte střelbou posunout, koule, které po zásahu padají na vás, a tak dále a tak dále. Variabilita nepřátel je tedy vskutku vysoká a úrovně jsou i dobře nedesignované - často je nám do cesty postavena překážka (nebo kombinace nepřátel), kterou musíme nějak chytře překonat. 

Obtížnost je stále hodně vysoko, ale hra obsahuje i určité checkpointy, kdy nemusíte po smrti opakovat celou úroveň znovu. Co ale naštve je, že v případě neúspěchu v minihře si nezopakujete jen ji, ale i celou vesmírnou úroveň před ní. Hra má i slušnou délku, kdy ji při perfektní hře dohrajete zhruba za půl hodiny (viz toto video). Při normálním hraní to samozřejmě zabere daleko déle.

Hra končí po dohrání poslední, páté minihry, kdy se k mému překvapení zobrazil text "To be continued in Galactic Gunners", což je hra, kterou jsem už dohrál. Musím ale říct, že Starfox se mi líbil o něco více. Svoje skóre si lze zapsat do tabulky nejlepších a nutno dodat, že je reálné dostat se na první příčku, což ne vždy bývá pravidlem.

Jde do tuhého, přišel jsem o většinu částí lodi
Vítězství!
Tabulka nejlepších

Verdikt: Povedená shoot 'em up hra, která ale vypadá trochu jako dort pejska a kočičky. Minihry jsou totiž složené z různých jiných her, které tehdy autor hrál a najdeme tu třeba i hudební motivy z Indiana Jonese a Star Wars.
Hodnocení: ****/10

9 komentářů:

  1. No myslím že by se F. Fuka ohledně toho "vypomáhání s hudbou" mohl i urazit, s tím fakt neměl nic společného. A T. Rylek dělal jenom efekty při načítání úvodní obrazovky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mohl bys to nějak rozvést, případně uvést zdroje informací ohledně toho, co píšeš? Fuka je na některých webech psaný jako spoluautor a ta hudba zní jako od něho.

      Vymazat
    2. No, pamatuji si jak jsem ji "skládal"... A taky si pamatuji co na ní Franta říkal, když ji poprvé slyšel... :)

      Vymazat
    3. Ty jsi Míra Fídler? :o)

      Vymazat
    4. V tom případě údaje samozřejmě upravím. Kdyby jsi našel ještě nějakou další nesrovnalost, tak se neváhej ozvat. Díky.

      Vymazat
  2. Myslím že distruptor se aktivuje současný zmáčknutím střelby a dolů...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Směr dolů vytahuje/zatahuje kanóny. Zkoušel jsem tuhle kombinaci + i ostatní směry ve spojení se střelbou a nic.

      Vymazat
    2. Tak nahoru+dolu+fire (ted jsem to vyzkousel)

      Vymazat