The Star Fly
Vývojář: Tomáš Rylek
Vydavatel: T. R. C. Software
Vydáno 1987 pro ZX Spectrum
Žánr: Shoot 'em up
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Tomáš Rylek, člověk pohybující se okolo Františka Fuky a Miroslava Fídlera, se již podílel na textovkách Space Saving Mission (1985) a Papíkově hře Bad Night (1987). Star Fly je pravděpodobně první (dochovaná) hra, kterou udělal celou sám. Jedná se o klasickou "shoot 'em up" hru, tzn. dostaneme se k ovládání vesmírné lodi, se kterou se musíme prostřílet přes překážky a nepřátele až na konec.
Hra neobsahuje žádný příběh, v menu hry si prostě zvolíme způsob ovládání, přičemž si můžeme nakonfigurovat vlastní. Vše se ovládá třemi klávesami pro pohyb vlevo, vpravo a střelbu. Poté už můžeme začít hru, jež je rozdělená na úrovně, kterým se zde říká "Parseky". Proto na úvod vidíme hlášku "Prepare to penetrate parsec 1".
Ve hře jsou tyto úrovně pouze tři, na druhé straně máme celkem pouze dva životy. Na pravé straně obrazovky vidíte ukazatele skóre a "distance", čili vzdálenost ke konci úrovně. Doletět tam ale nebude jen tak, do cesty se nám totiž postaví jak různé planetky a asteroidy, tak nepřátelské lodě a satelity - některé jsou statické a nehýbou se, některé se pohybují v kruhu, některé letí přímo na vás.
Zároveň na pozadí vidíme malé pohybující se hvězdy - zpočátku mě to mátlo a myslel jsem, že po mě nepřátelé střílejí, ale není tomu tak. Střílet může jedině vaše loď a nelze sestřelit planetky (asteroidy), těm je nutné se vyhnout. Pokud se vám to nepodaří a narazíte do nich, tak si zopakujete aktuální úroveň od začátku.
Celá hra má pomalé tempo a zároveň na obrazovce nemůžou být v jednu chvíli více jak dvě vaše střely. Dohrát hru není moc velký problém, klíčové je ale zapamatovat si jednotlivé úrovně a rozmístění překážek, protože je občas nutné se bleskurychle přesunout z jedné strany na druhou, jinak narazíte do planetky.
Hra končí ve chvíli, kdy prostě doletíte na konec parseku 3. Není tu žádný boss, ani nic jiného. Zároveň si ani nemůžete zapsat svoje jméno a výsledek do tabulky nejlepších. V gratulačním textu se hovoří o medaili "Star Swallow", což je zároveň další hra od Rylka ze stejného roku, na kterou se shodou okolností podívám hned v příštím článku.
Verdikt: Technicky je hra zvládnutá slušně, i pomalé tempo mi vyhovuje, ale hra je příliš krátká a nejsou tu žádní bossové na konci úrovní, což je u takovéhoto typu her skoro povinnost.
Hodnocení: ***/10
Tomáš Rylek, člověk pohybující se okolo Františka Fuky a Miroslava Fídlera, se již podílel na textovkách Space Saving Mission (1985) a Papíkově hře Bad Night (1987). Star Fly je pravděpodobně první (dochovaná) hra, kterou udělal celou sám. Jedná se o klasickou "shoot 'em up" hru, tzn. dostaneme se k ovládání vesmírné lodi, se kterou se musíme prostřílet přes překážky a nepřátele až na konec.
Hra neobsahuje žádný příběh, v menu hry si prostě zvolíme způsob ovládání, přičemž si můžeme nakonfigurovat vlastní. Vše se ovládá třemi klávesami pro pohyb vlevo, vpravo a střelbu. Poté už můžeme začít hru, jež je rozdělená na úrovně, kterým se zde říká "Parseky". Proto na úvod vidíme hlášku "Prepare to penetrate parsec 1".
Menu hry s možností nadefinování vlastního ovládání |
Připravte se na penetraci parseku jedna |
Začátek hry |
Ve hře jsou tyto úrovně pouze tři, na druhé straně máme celkem pouze dva životy. Na pravé straně obrazovky vidíte ukazatele skóre a "distance", čili vzdálenost ke konci úrovně. Doletět tam ale nebude jen tak, do cesty se nám totiž postaví jak různé planetky a asteroidy, tak nepřátelské lodě a satelity - některé jsou statické a nehýbou se, některé se pohybují v kruhu, některé letí přímo na vás.
Zároveň na pozadí vidíme malé pohybující se hvězdy - zpočátku mě to mátlo a myslel jsem, že po mě nepřátelé střílejí, ale není tomu tak. Střílet může jedině vaše loď a nelze sestřelit planetky (asteroidy), těm je nutné se vyhnout. Pokud se vám to nepodaří a narazíte do nich, tak si zopakujete aktuální úroveň od začátku.
"Oh, pilot! You've failed!" Ehm, "Resting carcasses"? |
Zde bude nutné proletět mezi planetkami |
Vystřelil jsem na nepřátelský satelit a zároveň se snažím vyhnout měsíci, který krouží okolo planetky |
Celá hra má pomalé tempo a zároveň na obrazovce nemůžou být v jednu chvíli více jak dvě vaše střely. Dohrát hru není moc velký problém, klíčové je ale zapamatovat si jednotlivé úrovně a rozmístění překážek, protože je občas nutné se bleskurychle přesunout z jedné strany na druhou, jinak narazíte do planetky.
Hra končí ve chvíli, kdy prostě doletíte na konec parseku 3. Není tu žádný boss, ani nic jiného. Zároveň si ani nemůžete zapsat svoje jméno a výsledek do tabulky nejlepších. V gratulačním textu se hovoří o medaili "Star Swallow", což je zároveň další hra od Rylka ze stejného roku, na kterou se shodou okolností podívám hned v příštím článku.
To zelené vypadá jak létající záchod |
Vítězství! A pekelná angličtina |
Verdikt: Technicky je hra zvládnutá slušně, i pomalé tempo mi vyhovuje, ale hra je příliš krátká a nejsou tu žádní bossové na konci úrovní, což je u takovéhoto typu her skoro povinnost.
Hodnocení: ***/10
Žádné komentáře:
Okomentovat