čtvrtek 19. listopadu 2020

Hra 491: Terminál (1990)


Terminál
Vývojář: Roman Žežulák
Vydavatel: ACS
Vydáno 1990 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Terminál vychází z velice podařené, ale neskutečně obtížné hackovací textovky Poradce (1988) pro počítače Sharp, nicméně není to port, ale přichází s vlastním příběhem. Inspirací pro autora byla také kniha Johna McNeila "The Consultant" (v češtině "Poradce") a samozřejmě i legendární Podraz 3 (1986). 

Ocitáme se na dovolené v New Yorku, kdy jsme vyměnili naše osmibitové Atari za "inteligentní terminál s půlmegabytovou pamětí, monochromatickým monitorem a telefonním modemem". A pokud přijmeme jednu prácičku, můžeme si slušně přivydělat. 

Autorova inspirace

Příběh #1

Příběh #2

Příběh #3

Konkrétně počítačový zlodějíček Christopher Webb upírá svoji pozornost na okrádání jiných zlodějů, kteří do bankovních systémů vkládají tzv. "myšky", neboli programy nenápadně převádějící část peněz na zlodějovo konto. A právě tyto ukradené peníze se pokusíme získat pro sebe, k čemuž nám poslouží náš terminál a modem.

Než se vůbec dostaneme na samotnou obrazovku terminálu, přečteme si nejenom úvod do příběhu, ale i návod k obsluze modemu a uživatelskou příručku k terminálu s popisem všech dostupných příkazů - celkem to dělá 14 obrazovek, takže instrukce tu jsou rozsáhlejší, než některé celé textovky z tehdejší doby. Jen to dává tušit komplexní a propracovanou hru. 

Návod k modemu

Uživatelská příručka k terminálu

Některé z příkazů terminálu

Začínáme tedy na obrazovce svého terminálu, na kterém svítí nápis "Terminal ready". Použít můžeme příkazy ERASE, NEW, FREE, CLS, TYPE, DIR, MODEM, RUN a HELP. Nejdůležitější je příkaz MODEM, přes který se můžeme spojovat s ostatními terminály a přijímat zprávy. Terminály tu najdeme různé - od soukromých osob, přes FBI a CIA, až po uzly, odkud můžeme stahovat nové programy a pak je u sebe spouštět. Najít lze třeba i velmi primitivní hru "UFO Disc", kterou si můžeme pustit pro odreagování, ale není o co stát - pouze mačkáme tlačítko a snažíme se sestřelit UFO (dvě hvězdičky) letící zleva doprava. 

Začátek hry a příkaz HELP

Vytáčení čísla na modemu

První zpráva - stopa vede přes letušku

Na rozdíl od zmíněného Poradce je obtížnost trefena perfektně - najdeme tu stále některé pokročilé věci, po jejichž vyřešení si člověk připadá jako opravdový hacker, ale není tu nic vyloženě zásekového, jako třeba hledání stop ve zdrojových kódech programů, aneb pověstné "vejce" z Poradce. Vtipné je, že si některými staženými programy můžeme terminál i zavirovat, načež se stane nepoužitelným. 

Všechna telefonní čísla jsou náhodně generovaná, takže v návodu nejsou. Naštěstí je lze snadno nalézt přes modem. Trochu otravné je, že hra také náhodně generuje kdy je volané číslo obsazené a pravděpodobnost je poměrně vysoká, takže je občas nutné vytočit číslo třeba 5x. 

Vestavěná hříčka "UFO Disc"

Zvláštní jména - že by zašifrovaná?

A sakra, virus !

POSTUP HROU
Spustil jsem modem (MODEM) a napsal jméno HAMILTON - na obrazovce pod ukazatelem času se mi objevilo jeho číslo, které jsem vytočil (pokud je obsazeno, stačí zavolat znovu). Získal jsem kontakt na Freemana program DATABASE se mi stáhnul na můj počítač. Opět jsem zapnul modem, našel jméno FREEMAN a vytočil. Získal jsem jména Brown, Adamson a West. Zavolal jsem BROWNovi a zjistil, že užitečné programy můžu sehnat na terminálech SOFTWARE a DATASOFT. Také mi přišla zpráva (je třeba zavřít MODEM), že je do případu zapletená letuška Simona Cornwellová a její dva známí. Přes modem jsem se ještě spojil s ADAMSONem a dozvěděl se možná hesla (atari, orel, ibm, taiwan, bumerang, sioux, tomahavk, boeing, BLECHA, cukr, disketa, lopuch). 

Stopa vedla přes letušku, takže jsem se spojil s terminálem SOFTWARE a stáhl si "světové letecké společnosti". Program jsem otevřel přes "RUN LET", zvolil USA a opsal si zkratky všech vypsaných společností. Poté jsem spustil program DATABASE (RUN DAT), zapojil modem (MODEM) a přes zkratku vyhledal a vytočil číslo nějaké společnosti (pravděpodobně je to vždy "TWA"). Odpověděl jsem, že nechci letenky, zavěsil a ve stáhnutých datech společnosti zkusil vyhledat příjmení letušky "CORNWELLOVA". V případě neúspěchu jsem pokračoval s další společností, dokud jsem ji nenašel. Zjistil jsem pak, že název jejího terminálu je SIMON

Spojil jsem se s ní, ale nechtěla se mnou mluvit. Přišla mi ovšem další zpráva, a tak jsem svému známému prozradil jméno jejího terminálu "SIMON" a spojil se s ní znovu. Zjistil jsem podivná jména "DLOALK" a "@>OJ>K". Napojil jsem se na terminál SOFTWARE a stáhl program "zabezpečovací systémy". Ten jsem spustil (RUN ZAB), přičemž heslo bylo jedno ze slov, jež jsem získal od Adamsona (BLECHA). Vybral jsem dešifrování kódu "Brunter COD" a napsal "DLOALK" a poté i "@>OJ>K". Z toho jsem získal jména GORDON a CARMAN

Dešifroval jsem jméno "Gordon"

Peter Dagger je šikovný chlápek

Program MONITOR našel změnu na místě číslice "7"

Zavolal jsem Carmanovi a poté na uvedené číslo ze vzkazu. Zjistil jsem, že terminál je na jméno Kim Howard. Spojil jsem se s FBI a zeptal se na jméno "HOWARD". Zavěsil jsem a zavolal znovu na FBI. Howard se mnou nechtěl mluvit, ale přišla mi další zpráva. Jméno dalšího zločince je prý Peter Dagger a pracoval s operačním systémem BANKNET. Zavolal jsem DAGGERovi a zjistil číslo na banku Waterman. Dále jsem na terminálu SOFTWARE stáhnul program Monitor a spustil ho. Zadal jsem získané číslo banky a spustil modem. Znovu jsem vytočil číslo banky, zvolil "programový archiv" a vyžádal si program "BANKNET". Po stáhnutí programu jsem zvolil ještě "právě běžící programy" a opět zvolil program "BANKNET". Ukončil jsem spojení a zavěsil. Program MONITOR mi poté porovnal dvě verze stejného programu a našel odchylku provedenou Daggerem. Byla to číslice "7".

Spustil jsem modem a obdržel další zprávu. Číslicí "7" prý začíná Daggerovo bankovní konto. Číslo našeho konta je pak 3854197 a mám zavolat Spencerovi, což je známý letušky. SPENCER mi prozradil, že bych měl použít program WATSON a najít konto, které bez přestání přijímá peníze. Spojil jsem se s terminálem DATASOFT a stáhl si WATSON. Spustil jsem ho (RUN WAT) a zadal číslo banky bez pomlček (lze zjistit přes modem pod BANKA) - vypsal se přehled několika transakcí. Zapsal jsem si účty z prvního sloupce začínající na číslici "7" a několikrát si zobrazil nový výpis. Jeden bankovní účet (7843791) se opakoval - to byl hledaný Daggerův účet. 

Spojil jsem se tedy přes modem s bankou, zadal Daggerův účet (7843791) a naše konto (3854197), čímž jsem převedl 28 milionů dolarů. 
KONEC POSTUPU HROU

Program WATSON mi pomůže vystopovat číslo zloděje

Ani heslo nechcete? Tak dobrá

Vítězství !

Verdikt: Podařená hackovací textovka vycházející ze Sharp hry Poradce. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat