čtvrtek 1. listopadu 2018

Hra 262: Poradce (1988)


Poradce
Vývojář: Daniel Thürner
Vydavatel: Manic Software
Vydáno 1988 pro Sharp MZ-800
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Jenom málo her mě potrápilo tak, jako Poradce. I když by název mohl napovídat, že se jedná o port stejnojmenné Spectrum hry, není tomu tak. Ve skutečnosti to je další hackerská hra vycházející z Fukova Podrazu 3 (1986). Textovek takovéhoto typu jsme tu už měli spousty, toto je ale ta nejpropracovanější a zároveň nejobtížnější, na kterou jsem zatím narazil.

Každopádně ve hře se ocitáme v úloze profesionálního programátora, který jednoho dne dostane vzkaz od vysokého funkcionáře banky. Ten žádá o pomoc a později nám sdělí detaily - byli jsme vybráni jakožto "experti na zkoumání systému". V bance prý dochází k úniku financí pomocí počítačového terminálu. Našim úkolem je zjistit majitele konta a konto, na které jsou peníze převáděny.

Příběh
Instrukce
Začátek hry

Také je nám na začátku popsáno, že jsme vlastníky počítače s OS CP/M - během hry tedy přes příkazy jakoby ovládáme tento počítač. Na začátku si můžeme třeba pomocí příkazu DIR vypsat soubory na disku, pomocí ERA zase můžeme soubory mazat, apod. Velká část hry se poté odehrává v tzv. UIS (Univerzální info systém), přes který se spojujeme s ostatními počítači.

Výpis souborů na disku a zapnutí hodin
Manuál k programu Sherlock
Přes UIS zjišťujeme čísla a voláme na ně

Kromě banky se můžeme spojit třeba s počítačem SudRak (prodej sudů a rakví), Veksltechna (směnárna), JZD Pucher (v podstatě e-shop se softwarem) či Hizdil-Pizdil (umělecký salon). Kromě zjišťování čísel a hesel budeme také pouštět dekódovací prográmky či pomocí příkazu TYPE listovat "zdrojovými kódy" stažených programů, ve kterých se dají nalézt rozluštitelné textové řetězce. Aby to nebylo tak lehké, je většina čísel a hesel generována náhodně při spuštění hry.

Zjištění informací o bance
Vytáčení čísla
Popis situace od funkcionáře banky

Během hraní jsem se dostal téměř až na konec, ale nebyl jsem schopný hru přes veškerou snahu dokončit a to ani když jsem dal hlavy dohromady se Spectristou Solarisem. Ten ovšem požádal Sharpistu Michala Medka, jenž ze hry dokázal vytáhnout BASIC zdroják (čímž mu velice děkuji) a díky tomu jsem byl schopný najít stopu a dostat se přes kritické místo s heslem v programu "Vejce". Nutno dodat, že jsem byl velice blízko, ale stejně bych na to asi bez této pomoci nikdy nepřišel. Zajímalo by mě, kolik lidí kromě mě a autorů tuhle hru bylo schopno dohrát, protože tohle bylo obtížností už přes čáru.

Mimochodem, pokud byste si chtěli tuhle hru vyzkoušet (teď už existuje návod, takže proč ne), je tady ještě jeden "podraz", kdy druhou část musíte v emulátoru nahrát z virtuálního kazeťáku rychlostí 2400 Bd. Soubory se hrou jsou k dispozici jako vždy na Scav.cz.

Je libo Bumbrdlíček či Nebožtíkův sen?
I Veksláci mají své stránky
Umělecký salon Hizdil-Pizdil

POSTUP HROU
(většina čísel a jmen se generuje náhodně, je tedy třeba si je zapisovat)

Dostal jsem vzkaz od funkcionáře BANKY, že se mu mám ozvat. Nejprve jsem si ale pomocí příkazu DIR vypsal obsah disku, pomocí TIME zobrazil čas a pomocí TYPE TSHERLOC si přečetl manuál k programu Sherlock (aktivace "S", zrušení "X"). Poté jsem ho pomocí příkazu SHERLOCK spustil.

Spustil jsem Univerzální info systém (UIS) a zjistil, že můj účet UCET1 obsahuje 200 000 Kčs. V UIS jsem zvolil informace (1), zadal jméno terminálu "BANKA" a zapsal si volací kód CISLO1. V UIS jsem zvolil vstup volacího kódu (2) a zadal CISLO1. Nic víc jsem tady dělat nepotřeboval, a tak jsem spojení přerušil pomocí BREAK (v emulátoru Shift+End).

Krycí heslo: Cobra
Kódované finanční transakce...
... můžu díky programu Sherlock dekódovat

Do systému se připojil účastník CISLO2 a vysvětlil mi podrobnosti případu - heslo COBRA a také mi bylo přiděleno osobní číslo CISLO3. Vytočil jsem CISLO2, zadal heslo COBRA a zjistil neveřejné číslo banky CISLO4.

Vytočil jsem CISLO4, napsal svoje osobní číslo CISLO3 a prohlédl si systém banky. V monitoringu (2) jsem pomocí klávesy "S" spustil Sherlocka, čímž se mi data dešifrovala. Opsal jsem si všechny aktivní kanály a vyškrtal duplicity. Poté jsem vlezl do databáze (3), zadal všechny zbylé kanály a zjistil jména (SUDRAK n.p., Destruktiva n.p., VEKSLTECHNA, JZD Pucher, Hizdil-Pizdil a TELEBLESK).

Vrátil jsem se do UIS a tyto jména našel na informacích (pozor, jména jsou case-sensitive). Zapsal jsem si hlavně číslo na JZD Pucher (CISLO5) a spojil se s nimi. Koukl jsem do nabídky - služby - banky - a koupil jsem všechny čtyři položky - vždy bylo nutné zadat číslo mého konta UCET1. Poté jsem se odpojil a podíval se opět na svůj disk (pokud nefunguje BREAK, stačí vlézt do reklamací a napsat cokoliv).

E-shop JZD Pucher z 80. let
Ve skrolujícím "zdrojovém kódu" programu je třeba najít jména zločinců
Jako ve všech "Podrazovkách", i tady si lidé v klidu vyměňují citlivá hesla po telefonu

Pro vypsání kódu programu jsem zadal příkaz TYPE OSFIN, načež jsem zde našel dvě jména (v emulátoru lze pomocí klávesy "End" výpis pozastavit) - JMENO1 a JMENO2.
V UIS jsem si na JMENO2 našel číslo CISLO6. Zavolal jsem na něj a tvrdil, že jsem JMENO1. Dozvěděl jsem se kódové číslo do databází CISLO7.

Vypnul jsem UIS a koukl na svůj disk. Zadal jsem příkaz WATSON pro spuštění daného programu a jako osobní číslo jsem zadal CISLO7. Na disku se mi objevil nový soubor - zadal jsem tedy příkaz TYPE WATMAN a přečetl si manuál k programu (v monitoringu transakcí stačí zmáčknout "W" pro aktivaci programu).

Cholerický hráč na hoboj
Podivná zpráva o vygumovaném "vejci"
Tady jsem se zasekl. "Vejce" za slovem "Home" jsem viděl, ale nedošlo mi, že heslo jsou znaky mezi špičatými závorkami.

Spustil jsem UIS, spojil se s bankou (CISLO4) a tentokrát zadal osobní číslo CISLO7 - dostal jsem novou možnost otevřít si kádrovou databázi zaměstnanců BANKY, což jsem udělal (1) a našel si JMENO1, načež jsem se dozvěděl jeho telefonní číslo CISLO8. Ještě jsem ale potřeboval zjistit jejich heslo. Zavolal jsem tedy opět zástupci banky (CISLO2COBRA) a zjistil informaci o vygumovaném znaku "0", které připomíná vejce.

Spojil jsem se s JZD Pucher (CISLO5) a koupil program zemědělství - živočišná výroba - Cokoliv o vejcích. Zpět na svém disku jsem ho vylistoval pomocí příkazu TYPE VEJCE a našel podezřelý nápis "Home" - za ním bylo hledané heslo HESLO1 mezi dvěma špičatými závorkami (součástí hesla bylo právě zmiňované "vejce").

Tohle heslo jsem hledal několik dní
Klíčové informace...
... a druhá část

Spojil jsem se tedy s CISLO8 a tvrdil, že jsem JMENO2, heslo HESLO1 - dozvěděl jsem se klíčové informace o poslední akci ve 22:00, heslo HESLO2 a příkaz LOCK. Spojil jsem se tedy s bankou (CISLO4; CISLO7), otevřel monitoring transakcí (2), pomocí klávesy "S" aktivoval Sherlocka a počkal na 22:00. V tento čas začal pohyb na jediném účtu (VEKSLTECHNA), tudíž jsem odhalil účet zločinců a opsal si jejich kód aktivního kanálu CISLO9.

Pomocí "X" jsem vypnul Sherlocka a pomocí "W" jsem zapl Watsona a zadal CISLO9, HESLO2, svoje číslo účtu UCET1 a příkaz "LOCK".
KONEC POSTUPU HROU


V 9 večer se pohyby na bankovních účtech zastaví
V 10 se ovšem spustí prográmek našich zločinců, který začne převádět peníze na jejich účet
Závěrečné zadání údajů v programu Watson
Vítězství !

Verdikt: Velice pěkná "Podrazovka", jedna z nejlepších, co vznikla. Body ale strhávám za přestřelenou obtížnost, kvůli které hru dohrálo asi jen minimum hráčů.
Hodnocení: 4/10

1 komentář:

  1. Dobrá práce, nakonec se podařilo. Je to tedy první skutečně hackovací hra.

    OdpovědětVymazat