Soko-Ban
Vývojář: David Konvalina & Pavel Tichý
Vydavatel: Omikron Software
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Sokoban je oblíbená logická hra původem z Japonska, kde vyšla již v roce 1982 na tamní počítače PC-88. Vylepšené verze pro DOS, Commodore 64 a Apple II vyšly pro západní trhy mezi lety 1984 - 1988 a o dva roky později vyšel tento tuzemský port pro ZX Spectrum.
Instrukce na úvodních obrazovkách sice tvrdí, že se jedná o "starou čínskou hru", to ovšem není pravda, jelikož koncept dal dohromady Hiroyuki Imabayashi v roce 1981.
Autoři |
Instrukce #1 |
Instrukce #2 |
Ocitáme se ve skladu a naším cílem je pomocí panáčka dotlačit všechny bedny na označená místa. To samozřejmě nebude tak jednoduché, protože se pohybujeme po šachovnicovém poli a bedny můžeme pouze tlačit dopředu (nelze je tahat k sobě) a zároveň lze pohybovat pouze s jednou bednou najednou. Zdánlivě jednoduchá úroveň se tak třeba kvůli jedné lišácky umístěné zdi může změnit v noční můru.
V menu si můžeme navolit vlastní ovládací klávesy, což se vždy hodí. Stačí nám čtyři pro pohyb panáčka do čtyř směrů, pomocí klávesy Enter můžeme restartovat současnou úroveň a pomocí Break se vrátíme do menu. Ovládání je tedy velice jednoduché a intuitivní.
Menu |
Začátek první úrovně |
Stačí dotlačit poslední dvě bedny |
Úrovní je celkem 52, kdy prvních 50 je vlastně celý původní Sokoban a poslední dvě úrovně přidali autoři jako bonus navíc. Úroveň 51 je však velmi jednoduchá a úroveň 52 se pravděpodobně nedá dokončit. Místnosti jsou rozděleny do bloků po patnácti a tyto bloky se vždy musí nejprve v menu nahrát. Až poté jdou přes volbu "Start" spustit. Je tu menší bug, kdy je hráč vrácen do menu vždy před poslední úrovní v bloku (např. po dokončení 14. úrovně je tedy hráč vrácen do menu a 15. úroveň musí spustit manuálně).
Další úrovně si můžeme v přiloženém editoru vytvořit sami. Bohužel ve verzi, která je na internetu dostupná ke stažení, jsou rozbité a nehratelné úrovně 39 až 45. Uvidíme, zda-li se autorům podaří najít zdrojové kódy a vydat opravenou verzi. Naštěstí se v menu dá zvolit libovolné patro bez nějakých návazností, takže se tento problém dá přeskočit.
Nejmenší úroveň ve hře |
Patra 39-45 jsou rozbitá |
Nutno zaplnit "hlavu" |
Obtížnost je, stejně jako u další japonské logické hry Flappy (1987), velmi vysoko a na některých úrovních se dá zaseknout i na několik hodin. I když člověk zná řešení, dokončení jedné úrovně trvá 5 až 10 minut, čili tu opět máme hru, na jejíž pokoření padne slušná porce času.
Nejtěžší fáze je většinou na začátku úrovně a postupem času, jak bedny mizí a objevuje se více prostoru pro manévrování, se obtížnost snižuje. Některé úrovně se ale zbytečně táhnou - např. najdeme cestu, jak bedny dostat do cíle, ale pro dokončení úrovně musíme úplně stejným způsobem přemístit dalších deset beden. Level design by tedy mohl být občas lepší.
Začátek 50. úrovně |
Bylo nutné začít skládat z druhé strany |
51. úroveň vypadá komplikovaně, ale ve skutečnosti je jedna z nejsnazších |
Na pravé straně obrazovky také vidíme ukazatele, kdy vidíme získané skóre, počet posunů beden, počet kroků postavy, aktuální patro, nejvyšší dosažené skóre ("Hi") a bonus. Počítání skóre je vyřešeno pochybně - nezískáváme ho totiž za dokončení úrovně, ale zmíněný "bonus" začíná na hodnotě 999 a postupně klesá, přičemž se zastaví na nule. Pokud úroveň stihneme dokončit dříve, zbylý bonus se do skóre přičte.
Z toho ale vychází, že nejlepší skóre získáme na těch nejjednodušších úrovních, zatímco na těch obtížných a dlouho trvajících není šance získat cokoliv jiného, jak nulu. Skóre se přenáší do dalších úrovní, ale pokud level resetujeme, skóre se vynuluje. Zároveň také přetéká - po získání 9999 spadne zase na nulu. Jednoduchý trik, jak získat maximální skóre, je dokončit první úroveň, vrátit se do menu a opět začít první úrovní.
Poslední, 52. úroveň, zřejmě nemá řešení |
Tabulka vítězů |
Editor úrovní |
Verdikt: Port legendární logické hry Sokoban, který má svoje mouchy, celkově se ale podařilo zachovat původní hratelnost, kdy je jednoduché ovládnout mechanismy, ale velice těžké hru dokončit. A tak to u logických her má být.
Hodnocení: 5/10
Žádné komentáře:
Okomentovat