úterý 3. listopadu 2020

Hra 486: Soko-Ban (1990)


Soko-Ban
Vývojář: David Konvalina & Pavel Tichý
Vydavatel: Omikron Software
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Sokoban je oblíbená logická hra původem z Japonska, kde vyšla již v roce 1982 na tamní počítače PC-88. Vylepšené verze pro DOS, Commodore 64 a Apple II vyšly pro západní trhy mezi lety 1984 - 1988 a o dva roky později vyšel tento tuzemský port pro ZX Spectrum

Instrukce na úvodních obrazovkách sice tvrdí, že se jedná o "starou čínskou hru", to ovšem není pravda, jelikož koncept dal dohromady Hiroyuki Imabayashi v roce 1981. 

Autoři

Instrukce #1

Instrukce #2

Ocitáme se ve skladu a naším cílem je pomocí panáčka dotlačit všechny bedny na označená místa. To samozřejmě nebude tak jednoduché, protože se pohybujeme po šachovnicovém poli a bedny můžeme pouze tlačit dopředu (nelze je tahat k sobě) a zároveň lze pohybovat pouze s jednou bednou najednou. Zdánlivě jednoduchá úroveň se tak třeba kvůli jedné lišácky umístěné zdi může změnit v noční můru. 

V menu si můžeme navolit vlastní ovládací klávesy, což se vždy hodí. Stačí nám čtyři pro pohyb panáčka do čtyř směrů, pomocí klávesy Enter můžeme restartovat současnou úroveň a pomocí Break se vrátíme do menu. Ovládání je tedy velice jednoduché a intuitivní. 

Menu

Začátek první úrovně

Stačí dotlačit poslední dvě bedny

Úrovní je celkem 52, kdy prvních 50 je vlastně celý původní Sokoban a poslední dvě úrovně přidali autoři jako bonus navíc. Úroveň 51 je však velmi jednoduchá a úroveň 52 se pravděpodobně nedá dokončit. Místnosti jsou rozděleny do bloků po patnácti a tyto bloky se vždy musí nejprve v menu nahrát. Až poté jdou přes volbu "Start" spustit. Je tu menší bug, kdy je hráč vrácen do menu vždy před poslední úrovní v bloku (např. po dokončení 14. úrovně je tedy hráč vrácen do menu a 15. úroveň musí spustit manuálně). 

Další úrovně si můžeme v přiloženém editoru vytvořit sami. Bohužel ve verzi, která je na internetu dostupná ke stažení, jsou rozbité a nehratelné úrovně 39 až 45. Uvidíme, zda-li se autorům podaří najít zdrojové kódy a vydat opravenou verzi. Naštěstí se v menu dá zvolit libovolné patro bez nějakých návazností, takže se tento problém dá přeskočit. 

Nejmenší úroveň ve hře

Patra 39-45 jsou rozbitá

Nutno zaplnit "hlavu"

Obtížnost je, stejně jako u další japonské logické hry Flappy (1987), velmi vysoko a na některých úrovních se dá zaseknout i na několik hodin. I když člověk zná řešení, dokončení jedné úrovně trvá 5 až 10 minut, čili tu opět máme hru, na jejíž pokoření padne slušná porce času. 

Nejtěžší fáze je většinou na začátku úrovně a postupem času, jak bedny mizí a objevuje se více prostoru pro manévrování, se obtížnost snižuje. Některé úrovně se ale zbytečně táhnou - např. najdeme cestu, jak bedny dostat do cíle, ale pro dokončení úrovně musíme úplně stejným způsobem přemístit dalších deset beden. Level design by tedy mohl být občas lepší. 

Začátek 50. úrovně

Bylo nutné začít skládat z druhé strany

51. úroveň vypadá komplikovaně, ale ve skutečnosti je jedna z nejsnazších

Na pravé straně obrazovky také vidíme ukazatele, kdy vidíme získané skóre, počet posunů beden, počet kroků postavy, aktuální patro, nejvyšší dosažené skóre ("Hi") a bonus. Počítání skóre je vyřešeno pochybně - nezískáváme ho totiž za dokončení úrovně, ale zmíněný "bonus" začíná na hodnotě 999 a postupně klesá, přičemž se zastaví na nule. Pokud úroveň stihneme dokončit dříve, zbylý bonus se do skóre přičte. 

Z toho ale vychází, že nejlepší skóre získáme na těch nejjednodušších úrovních, zatímco na těch obtížných a dlouho trvajících není šance získat cokoliv jiného, jak nulu. Skóre se přenáší do dalších úrovní, ale pokud level resetujeme, skóre se vynuluje. Zároveň také přetéká - po získání 9999 spadne zase na nulu. Jednoduchý trik, jak získat maximální skóre, je dokončit první úroveň, vrátit se do menu a opět začít první úrovní. 

Poslední, 52. úroveň, zřejmě nemá řešení

Tabulka vítězů

Editor úrovní

Verdikt: Port legendární logické hry Sokoban, který má svoje mouchy, celkově se ale podařilo zachovat původní hratelnost, kdy je jednoduché ovládnout mechanismy, ale velice těžké hru dokončit. A tak to u logických her má být. 
Hodnocení: 5/10

Žádné komentáře:

Okomentovat