pátek 6. listopadu 2020

Hra 487: Star Dragon (1990)


Star Dragon
Vývojář: Patrik Rak (Raxoft) & Milan Matoušek (Double M) & František Fuka (Fuxoft)
Vydavatel: Scorpion & Ultrasoft (1991) & Proxima Software (1991)
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Shoot 'em up
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Pokusů o solidní "shoot 'em up" hru tu v 80. letech bylo hned několik, kdy mezi nejlepší se zařadily Fídlerův Starfox (1987) a Fukův F. I. R. E. (1988), kdy právě druhý jmenovaný spolupracoval s Raxoftem na Star Dragonovi, kdy dodal velmi povedenou hudbu. Milan Matoušek pak vytvořil veškerou grafiku. Tato trojice se pak prezentovala pod jménem Scorpion a hru vydala v říjnu roku 1990. O rok později se komerční distribuce hry ujaly i Ultrasoft a Proxima Software. 

Povědomí o autorských právech bylo na začátku 90.let již rozšířenější než dřív

Autoři

Menu

V menu hry si zvolíme typ ovládání, kdy si můžeme i nadefinovat vlastní ovládací klávesy. Tentokrát s raketkou pohybujeme do čtyř směrů a dále tu jsou klávesy pro střelbu, aktivaci jednoho z bonusů a pauzu. 

Hra se pak odehrává v poměrně úzkém tunýlku, kdy raketa letí směrem nahoru a proti nám se řítí jak nepřátelé, tak i různé překážky jako jsou asteroidy či transparenty s nápisem "Kill Atari". Během letu nám ubývá palivo a při střelbě i náboje - obojím musíme co nejvíc šetřit a stav doplňovat sbíráním příslušných bonusů, které se náhodně objevují během hry. Pokud dojdou náboje, lze stále střílet, ale čerpá se ze zásob paliva a nedostatek paliva znamená ztrátu jednoho ze životů. 

Začátek hry

Otazníček je velmi cenný bonus

Boss první úrovně

Třetím do party bonusů je otazníček, po jehož sebrání přibude jeden dílek do řádku "extra". Za 1-2 dílky dostaneme rychlejší pohyb raketky, za 3-4 ničivější střely, za 5-6 silové pole a za 7-8 ochranný štít. Otazníčků je ale kritický nedostatek a dosáhnout na všechny bonusy najednou se povede jen velmi zřídka. Posledním bonusem je balík bankovek, který jednoduše přidá body do získaného skóre. 

Úrovní je celkem šest a na konci každé z nich čeká boss. Ten vydrží několik normálních střel, ale pouze jednu vylepšenou, takže souboje na konci úrovně se dají velmi rychle ukončit bez nějakých větších potíží. 

Některá místa vyžadují naprostou přesnost

U smajlíka začínají nepřátelé střílet a to znamená konec

Kazetová obálka, distribuce Proxima

Velkým problémem je ale obtížnost hry. Bonusy nechodí tak často, jak by bylo třeba (např. během celé úrovně nepřijde další palivo), některé průlety kolem překážek jsou opravdu těsné a je třeba se trefit na pixel přesně. Nepřátelé občas přiletí takovou rychlostí a z takového úhlu, že není v lidských silách reagovat. 

To vše by se dalo překonat, nicméně je tu jeden daleko větší problém. Asi v polovině čtvrté úrovně začínají nepřátelé i střílet a vyhýbat se jejich střelám s tak omezenými manévrovacími možnostmi je v podstatě nemožné. A střílí do konce hry všichni do jednoho. Obtížnost se tak mění z vysoké na naprosto nehratelnou. 

Autoři si toho byli vědomi a proto zabudovali do hry tzv. "tréninkový mód", o němž je zmínka v manuálu. Hru je nutné zapauzovat a poté zmáčknout klávesy "D", "R", "A", "G", "O", "N", díky čemuž získá raketka trvale jinak časově omezený štít, který chrání před střelami nepřátel. Toto ovšem bohužel nefunguje v emulátoru, kde je potřeba podvádět poněkud složitěji. 

Na hru vyšla recenze v časopise BiT 10/91, kde dostala 78 %. 

Poslední boss je trochu zklamáním

Vítězství! A ano, podváděl

Dostat se na první tři místa je nemožné

Verdikt: Potenciál pro zatím nejlepší "střílečku" pohřbili střílející nepřátelé, kteří činí hru od 4. úrovně v podstatě nehratelnou. Problémem jsou také náhodně generované bonusy, kdy s trochou smůly prostě hráč nedostane, co nutně potřebuje k přežití. 
Hodnocení: 3/10

7 komentářů:

  1. Zajímavostí je, že ve hře je bug a na standardních konfiguracích ZX Spectrum 128 nebo ZX Spectrum 48 + AY interface nehrála hudba od Fuky. Až později se z fanouškovské komunity objevila fixnutá verze.

    OdpovědětVymazat
  2. Konečne nejaká akčná hra! Tých textoviek už bolo až moc :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mi povídej. Textovky mám rád, ale když jich je 80 %, tak to člověka unaví. Snad se ten poměr začne brzy trochu snižovat a budou i jiné žánry.

      Vymazat
    2. Na textovku stačil Basic. Na střílečku, pokud se to mělo aspoň trochu hejbat, bylo potřeba umět assembler. Tomu ten poměr odpovídá....

      Vymazat
  3. Made in Czechoslivakia - pravopis na urovni.

    OdpovědětVymazat
  4. Na tréningový mód bolo treba stlačiť aj jednu zo špeciálnych kláves, myslím, že CAPS SHIFT. Možno preto to nešlo aj v emulátore.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nebo jen prostě emulátor má problém s tím, že se matice PC klávesnice liší od matice ZX Spectra a čte jinak mnohoklávesové soutisky.
      Velesoft se zabýval tím, které PC klávesnice jsou zapojeny Spectru podobněji a které ne.

      Vymazat