středa 17. února 2021

Hra 517: Chrobák Truhlík (1988)


Chrobák Truhlík
Vývojář: Michal Hlaváč & Stanislav Hrda & Martin Sústrik & Jurko Hlaváč
Vydavatel: SybilaSoft, od roku 1990 UltraSoft
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Chrobák Truhlík je poslední hrou ze seznamu od známého SybilaSoftu (Fuksoft (1987), Šatochin (1988) a další). V úvodu je sice uveden rok 1990, ale na závěrečné obrazovce je zase rok 1988, čili se dá usoudit, že první údaj platí jen pro datum komerční distribuce společnosti UltraSoft a je to tedy podobný případ jako Dokonalá Vražda 2: Bukapao (1988). 

Úvodní obrazovka se škorpionem a běžícím textem

Menu

Vysvětlivky

Jakožto chrobák Truhlík se ocitneme uvězněni v muzeu živých exponátů šíleného profesora Ikebana, kterého známe z textovky Zabarachuda (1986). Kromě nás muzeum obývají i další vzácné ukázky pozemské fauny, jako je třeba trpaslík, skřítek či kyklop. Našim cílem bude z muzea utéci a vydat světu nebezpečného profesora. 

Hra se ovládá pomocí příkazů, kdy každý má přiřazenou vlastní klávesu. Rozložení je bohužel neintuitivní, kdy seber = "Q", polož = "W", použij = "E", prozkoumej = "R", podej = "T" a popis exponátů = "P". Jakmile vybereme jeden z příkazů, musíme volbu potvrdit pomocí klávesy "enter" a poté pokračovat v určení předmětu. 

Příběh #1

Příběh #2

Začátek

Obrazovek tu nenajdeme mnoho, ale každá má poměrně dlouhý popisek a většinu z nich také osidluje nějaký další živočich, jehož popis si můžeme vyvolat pomocí zmíněného příkazu "popis exponátů". Hned na druhé obrazovce třeba najdeme trpaslíka Herberta, o němž se dozvíme, že miluje bruslení a dokonce si sehnal zařízení na výrobu ledu, nicméně potřeboval by vodu. A tímto způsobem zjistíme, co máme vlastně ve hře dělat. 

Neúspěch

V inventáři lze mít pouze dva předměty

Volba "popis exponátu" vypíše důležité informace

Inventář je omezen na pouhé dva předměty a stejně tak na zem lze na jedné obrazovce položit pouze dva. Pochválit lze povedené ilustrace obyvatel muzea a předmětů, které pěkně hru doplňují. Vzhledem ke zvolenému tématu lze předpokládat, že hra byla určena pro děti, takže obtížnost není vysoko. 

Profesor pavouk Ignác

Mortiméra uvidíme pouze s kouzelnými brýlemi

Mapa

POSTUP HROU
Sebral jsem (Q) koláčky, prozkoumal je (R) a našel klíček. Použil jsem klíček (E) k odemknutí dveří a zahodil ho (W). U trpaslíka jsem sebral lano. Pokračoval jsem ke schodům, odložil koláčky a sebral síťku. U zbrojnoše jsem odložil lano. Došel jsem ke kyklopovi a sebral sklenici. Pomocí síťky jsem chytil tři mouchy a uvěznil je ve sklenici. Daroval jsem je (T) pavoukovi, odložil síťku a v místnosti s mouchami sebral brýle

Audiofil kyklop

Albertovi nutno přisolit zelí

Zbrojnoš Teophyl je jediný nepřítel v muzeu

Vrátil jsem pro koláčky a ve špinavé místnosti použil brýle, takže jsem spatřil skřítka. Tomu jsem daroval koláčky a získal vrtačku. Odložil jsem brýle a běžel zpátky k pavoukovi. 2x jsem vyvrtal díru vrtačkou a vytvořil trpaslíkovi kluziště. Odložil jsem vrtačku a vrátil se k trpaslíkovi. Ten poděkoval a poslal mě ke skřítkovi, který mi tentokrát věnoval kazetu. Tu jsem vyměnil s kyklopem za klíč ke dveřím. 

U skřítka jsem vzal solničku a posolil červíkovi zelí. Vzal jsem lep a použil ho na zbrojnoše. Klíčem jsem otevřel dveře. Vzal jsem lano a prolezl chodbou až na skálu, kde jsem lano uvázal a spustil se dolů. 
KONEC POSTUPU HROU

Unikl jsem

Takže hra je z roku 1988

Vítězství !

Verdikt: Hezky ilustrovaná textovka pro děti, která je ale možná až moc krátká a má neintuitivní ovládání. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat