středa 5. prosince 2018

Hra 272: Šatochin (1988)


Šatochin
Vývojář: Martin Sústrik & Palo Čejka & Stano Hrda & Michal Hlaváč
Vydavatel: Sybilasoft
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Další hrou od bratislavské skupiny Sybilasoft (naposledy Super Discus (1988)) je "akční textovka" Šatochin. Příběh se odehrává ve Vietnamu, kde se ujmeme majora Šatochina a budeme se snažit vypátrat a eliminovat slavného diverzanta Ramba. 

Na úvodní obrazovce vidíme drsňáka se zeleným baretem, na kterém je rudá hvězda a pod ním nápis azbukou "Šatochin" - je to tedy samozřejmě portrét našeho hlavního hrdiny. Hned jsem si vzpomněl na podobný obrázek ze hry Mrazík (1988). Na další obrazovce můžeme spatřit rudou vlajku SSSR, načež se dostaneme do vtipně zpracovaného menu, které připomíná menu Spectra 128K a následujících modelů. 

Srp a kladivo
Vtipně vyřešené menu
Nastavení ovládacích kláves

V menu si můžeme nastavit kvalitu zvuku (zvuky, pazvuky, nezvuky), dozvědět se jména a adresy autorů a hlavně nastavit si ovládání, které je řešeno přes kontextové menu a stačí tedy tři klávesy - nahoru, dolů a potvrzení.

Hra začíná, stejně jako Indiana Jones 2 (1987), ve vzduchu a hned je nutné zvolit si jednu z pěti možností, kdy jen jediná je správná a dovolí nám pokračovat. S volbou ostatních nastává konec hry, což je trochu drsný začátek. Poté už konečně spatříme okno se všemi příkazy, mezi kterými se pohybujeme zmíněnými dvěma klávesami. Jsou tu klasické pohyby pro pohyb - sever, východ, jih, západ, nahoru, dolu - a navíc i "dovnitř" a "ven". Dále použij, polož, vezmi a prozkoumej. Není tu nic nestandardního. Ovládání je poměrně rychlé a snadné, jen bych uvítal trochu jinak seřazené příkazy, aby třeba ty pro pohyb byly u sebe.

Příběh
Úvodní rozhodnutí
Začátek hry

Kromě příkazů vidíme vlevo nahoře celou dobu i obsah našeho inventáře. Můžeme mít u sebe maximálně pět předmětů, více Šatochin neunese a ani jich vlastně během hry o moc více nenajdeme. Hádanek, kdy je třeba kombinovat předměty, je pomálu, obtížnost je nízko. Jde tu spíše o to vychutnat si akční scény a najít správnou cestu dál, protože na hodně místech zde můžeme zahučet do bažiny, schytat kulometnou dávku či vyskočit z letadla bez padáku.

Dopravní prostředky jsou velkou částí hry - budeme se tu potýkat s náklaďákem, autem a hlavně s vrtulníkem, se kterým tu musíme dokonce nouzově přistát a následně ho opravit. Cením poměrně unikátní zpracování, které se nepodobá ničemu, co jsme tu zatím měli. Myslím tím například i to, že použití nějakého předmětu vás přesune na další obrazovku. Na druhou stranu je tu bohužel i dost "slepých uliček", kdy se snadno dostanete do situace, kdy jste něco pokazili a musíte hru restartovat.

Můžu jít jen "do kelu". Situací, kdy nezbývá než restartovat hru, je tu nepočítaně
Selhání
Použití předmětu přes kontextové menu

Další unikátní věc je alternativní zakončení. Totiž pokud v menu jako ovládací klávesy zvolíte "K", "G" a "B", spustí se tzv. "Mini Šatochin". Nezjistil jsem, jestli se toto dá nějak zjistit ze hry, nebo je to skrytý easter egg, já tuto informaci našel jako pouk na fanwebu Spectra.

Nicméně se po pádu z vrtulníku ocitáme v sanatoriu pro vojenské invalidy, kde jsme strávili již 24 let, načež se po prožití hrozného snu vkrademe do kanceláře ředitele a z papírů zjistíme, že v oddělení pomatených jedinců se schovává jeden americký veterán z Vietnamu, kterého našli ve stejný den jako nás. Při bližším ohledání zjistíme, že to je opravdu Rambo a dokončíme naši práci. Je to jen miniepizodka s jednoduchým ovládáním, ale rozhodně potěšila.

Alternativní zakončení aneb Mini Šatochin
Vybírání z možností
Ouch
Alternativní vítězství !
Mapa

POSTUP HROU
Přistál jsem v džungli nedaleko tábora, z níž jsem se vydal na východ, sebral prázdné bandasky a pomocí granátu si otevřel bránu. Za ní jsem sebral kulomet a pokračoval k cisterně s palivem, kde jsem naplnil bandasky leteckým petrolejem. Ty jsem použil uvnitř vrtulníku na druhé straně letištní plochy a pak je zahodil. Zároveň jsem před vrtulníkem sebral klíče a otevřel s nimi dveře od zbrojnice, ve které jsem sebral střelivo, které jsem hned použil na nabití kulometu.

Rambo používá rumunský vrtulník
Jedna z akčních scén
I drsňáci si musí občas odskočit

Vrátil jsem se do vrtulníku a vzlétl s ním. Začal jsem pronásledovat Ramba, ten mi ale po chvíli prostřelil palivové čerpadlo, a tak jsem přistál na jediném suchém místě. Vylezl jsem z vrtulníku a nastoupil do náklaďáku. Po chvíli jsem musel zastavit a jít se vyčůrat. Nakonec jsem dojel až k menší přestřelce, během které jsem použil kulomet a protivníky rozmetal.

Dávka z kulometu vyřeší leckteré problémy
Rambo konečně přestal utíkat a postaví se mi jako chlap
Rambo to schytal

Ve zbrojnici jsem zahodil klíče a sebral nové palivové čerpadlo a bomby. Autem jsem dojel zpátky do vesnice a vrátil se k vrtulníku, kde jsem nainstaloval nové čerpadlo. Opět jsem vzlétl a začal pronásledovat Ramba. Ve chvíli, kdy zastavil, jsem opět použil kulomet a sestřelil jeho vrtulník. Na závěr jsem na něj ještě z výšky shodil bomby a napalmová nálož dokončila mou misi.
KONEC POSTUPU HROU


Jsem to ale blbec, defekt a sprostá kapustová hlava!
Sladké vítězství !
Už se konečně dohodněte, jestli jste "Sybila", nebo "Sibyla"

Verdikt: Trochu akčnější textovka umožňující nám zlikvidovat tu imperialistickou svini Ramba. Zatím nejlepší hra od Sybilasoftu.
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat