Tol
Vývojář: Pavel Zlámal
Vydavatel: Bobek Software
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Plošinovka
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
V
Tolu se ocitnete v roli socialistického pracovníka, jenž dostal za úkol "najet provoz", čili zprovoznit továrnu. Máme tu v podstatě plošinovku, ve které ovládáme postavu, která se může pohybovat po několika obrazovkách továrny - může chodit do stran, po schodech nahoru či dolu, nebo vcházet do některých dveří.
|
Instrukce |
|
Začátek hry |
|
K sebrání klíče je třeba žebřík |
Ovládání je dost krkolomné a rozhodně šlo vyřešit lépe. Pro pohyb používáme klávesy "8, 9, 2, W", kdy "2" slouží i pro procházení dveřmi, "1" sbírá předměty a "najíždí" stroje ve druhé části hry. Pomocí "0" předměty pokládáme a "S" slouží pro zapauzování hry.
V horní části obrazovky je hlava autora, která při každém špatném pohybu či akci pronese nějakou hlášku a zároveň hru asi na 3 vteřiny zastaví, což je neuvěřitelně otravné, protože se tak děje hodně často.
Prvním úkolem je najít klíč a odemknout s ním dveře do velína, kde je počítač, na kterém skládáme nápis. Klíč je ale příliš vysoko a je třeba donést si žebřík, jenž je zase na jiné obrazovce. Zároveň je možné mít u sebe jen jeden předmět. Po odemknutí velína se v továrně začnou objevovat části nápisu, kterých je celkem 12. Musíme je vždy sebrat a po jednom donést k počítači, kde je položíme, čímž se objeví na obrazovce a zároveň se někde objeví další. Nutno říci, že pozice všech předmětů, i počáteční pozice hlavní postavy, je náhodně generovaná.
|
První díl nápisu |
|
Otravné hlášky |
|
Velín a skládání nápisu |
Jakmile se podaří složit celý nápis, začne druhý úkol. Vypíše se 8 strojů, které je třeba "najet" a na nás je najít je podle označení (např. "RS-3") v továrně, dojít k nim a aktivovat je. Na oba úkoly je jeden časový limit, který začíná na čísle 99, ale o vteřiny se nejedná. Když s postavou nehýbáte, odečte se jeden "dílek" zhruba za 2 vteřiny, pokud s postavou ale hýbáte, je to asi 10 vteřin. Je tedy nutné neustále být v pohybu, jinak není šance hru dokončit, protože časový limit je šibeniční.
|
Mapa |
|
Časový limit vypršel |
|
První úkol splněn |
Již jsem zmínil, že pozice klíče, žebříku, i dílků nápisu je náhodná, je tedy třeba mít i trochu štěstí, aby několik dílků bylo blízko velína, jinak vše v časovém limitu nezvládneme. Označení strojů se naštěstí nemění a je každou hru stejné, lze si tedy alespoň nakreslit mapku a významně si druhý úkol ulehčit.
Bohužel obrazovky jsou na několika místech hodně nelogicky pospojované a chybí tu konzistence. Můžete třeba jít doprava a z obrazovky tedy odejít do další obrazovky, zpátky se ale pohybem doleva nedostanete a musíte použít dveře. A to je hodně matoucí. A hláškující hlava vám to dá samozřejmě pořádně sežrat.
|
"Najíždím" vybrané stroje |
|
Vítězství ! |
Verdikt: Mohlo by to být o něco lepší, kdyby ovládání nebylo tak zmatené, nebyla tu otravná hláškující hlava a obrazovky by byly konzistentně pospojované. I tak se ale jedná o zajímavou hru hodnou vyzkoušení.
Hodnocení: 3/10
Posílám komentář autora k této hře ...
OdpovědětVymazatV této hře jsem zpodobnil moje pracoviště a dělal jsem ji pro zábavu mých parťáků na směně (tehdejší Teplárna Olomouc, dnes Veolia). Když Vás to nebude obtěžovat, trochu se o hře rozepíšu.
Hláškující hlava je narážka na našeho směnového mistra, zobrazený vnitřek teplárny (v roce 1988) odpovídal na 80% tehdejší skutečnosti (dnes je už naprosto jiný), 10 obrazovek je maximum, co jsem tehdy dokázal do Spectra dostat... Ve hře je i možnost, jak zrušit časový limit, postup je následující: stisknout Restart (LShift+Space), zadat kód (je zobrazený vpravo dole tmavěmodrou barvou, pro ty, co ho nedokážou přečíst: 28081964PZ851812 - datum narození, iniciály, tehdejší telefon), hra skočí do Basicu - napsat číslo 3510 a stisknout Enter (tímto se smaže řádek 3510, jímž se počítá limit), stisknout R + Enter (hra se spustí znovu).
Toho kódu jsem si doteď ani nevšiml :)
Vymazat