čtvrtek 11. února 2021

Hra 515: Aliens (1990)


Aliens
Vývojář: Pavel Zlámal
Vydavatel: Bobek Software
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Pavel Zlámal nám po hře Tol (1988) představuje další osobité dílo, tentokrát inspirované slavným filmem Vetřelec (1979), jeho pokračováním Vetřelci (1986), respektive hrami Aliens (1987) od Electric Dreams Software, z nichž si autor vypůjčil portréty postav a další grafiku. 

Příběh víceméně kopíruje druhý film - vydáváme se tedy na planetu LV-426 zjistit, proč místní kolonie přestala komunikovat a zároveň chceme zamezit havárii reaktoru umělé atmosféry. Na začátku si našeho hrdinu vybereme z několika postav, kdy k dispozici jsou mariňák Gorman, vojíni Hudson a Vasquezová, android Bishop, desátník Hicks a samozřejmě hlavní hrdinka Ellen Ripleyová. Rozdíly mezi nimi nejsou žádné, změní se jen portrét vpravo nahoře. 

Začátek hry

Zátarasy odstraňujeme zásadně pomocí granátometu

Mapka vlevo nahoře není moc užitečná

Celou dobu se budeme pohybovat po komplexu kolonie, přičemž postupně zjistíme, že je nutné zničit v laboratoři zárodky vetřelců, najít malou holčičku (ve filmu Newt), uniknout vetřelcům, spustit autodestrukční zařízení a odletět s pomocí připraveného raketoplánu. 

K dispozici máme různé vybavení jako je lokátor, díky němuž vidíme v horní části obrazovky, zdali je v okolí vetřelec (reálně je ale k ničemu), svářečku, se kterou můžeme zavařit dveře a získat tak při útěku více času a pak samozřejmě různé zbraně jako je samopal, plamenomet či granátomet, který je ale vhodný šetřit výhradně na ničení zátaras. 

A zárodky vetřelců jsou na kaši !

Připojila se ke mě malá holka

Průchod šachtou vyčerpá, takže je třeba posilnit se whiskey

Standardní dveře se dají jednoduše otevřít tlačítkem, najdeme tu ale i zablokované průchody, které je nejprve nutné u terminálu odpovídajícím vypínačem odblokovat. K jednomu speciálnímu terminálu lze donést disketu, která v levém horním rohu zobrazí mapu, ta je ovšem nepoužitelná. Inventář je omezen na pouhé čtyři předměty a zároveň lze v jedné lokaci na zem položit pouze jeden předmět, což je trochu otravné. 

Ovládání je (alespoň z počátku) neintuitivní a bez manuálu se na něj přichází velmi těžce. Výběr postavy na začátku se provádí pomocí kláves "6" a "7" a pomocí "0" ji potvrdíme. Další akce se pak volí vždy pomocí stisku určité klávesy. Pomocí "B" zadáme příkaz "BĚŽ" a následně další klávesou zvolíme směr, např. "Z". Pokud chceme nějaký předmět použít, zvolíme "U" a poté počáteční písmeno předmětu. Pomocí "V" předmět sebereme, pomocí "O" ho odložíme a pomocí "N" vypíšeme obsah inventáře.

Zamrzí trochu pomalejší vypisování textu, což se dá vyřešit alespoň v emulátoru zvýšením rychlosti procesoru, načež je hra daleko svižnější a hratelnější. Naopak kladem je, že každý hráč si může pro dokončení hry vymyslet trochu jinou taktiku s použitím odlišných předmětů. 

Informace o autorovi

Šup do kin !

Ignorovat jiskřící vedení se nevyplácí - teď je všude tma

Mapa

POSTUP HROU
Otevřel jsem dveře stisknutím tlačítka (U; T) a vešel jsem do komplexu, kde jsem pokračoval na sever (B; S). U zátarasu jsem použil granátomet (U; G), čímž jsem si uvolnil cestu dál (takto jsem postupoval i u všech dalších zátarasů). Vzhledem k omezenému inventáři (N) jsem si na následující křižovatce odložil (O) vše kromě granátometu (lze položit pouze jeden předmět na jednu obrazovku). 

Přes další dvoje dveře jsem se dostal k vypínači E5 a odblokoval jím dveře E5 (U; V). Stejně jsem postupoval u vypínače B2 a v místnosti jsem sebral kladivo (V; K). Vrátil jsem se na křižovatku s odloženými věcmi a vydal se tentokrát na západ. Přepnul jsem vypínač A1 a prošel do laboratoře, kde jsem rozbil boxy se zárodky vetřelců (U; K) a odložil kladivo (O; K). Pokračoval jsem dál a přidala se ke mě malá holčička. Stiskl jsem vypínač G7 a vydal se ke dveřím G7, za kterými jsem našel whiskey (V; W). Vzal jsem také nedaleko se povalující elektrokabel (V; E). 

Omylem jsem spustil autodestrukci

To je on !

R. I. P. leyová

Přes dveře B2 jsem se vydal do severní části komplexu, kde jsem zmáčkl vypínač D4. Také jsem tu v místnosti našel hasák (V; H). Vrátil jsem se k vypínači E5 a hasákem otevřel nedaleký poklop šachty (U; H). Prošel jsem šachtou na druhý konec, během cesty jsem vyčerpání zahnal pomocí whiskey (U; W) a zahodil ji (O; W). Poklop jsem opět otevřel pomocí hasáku (U; H) a ten odložil (O; H). V chodbě jsem jiskřící vedení opravil pomocí elektrokabelu (U; E).

Došel jsem na další křižovatku, kde jsem si granátometem zpřístupnil terminál sebedestrukce (zatím nesahat) na západě, únikovou cestu na východě a na jihu jsem sebral zásobník (V; Z), který jsem si nechal na později (obsahuje 5 granátů a 95 nábojů). Vrátil jsem se přes šachtu zpět, sebral svůj odložený samopal a acet. svářečku vydal se do severozápadní části komplexu. 

Zde jsem objevil vetřelce, kterého jsem okamžitě zabil pomocí samopalu (U; S). Přehodil jsem vypínač C3 (U; V) a opatrně se vydal k sebedestrukčnímu terminálu ve východní části komplexu. Vetřelec mě pronásledoval na každém kroku, takže jsem neustále pálil samopalem. Prošlé dveře se dali zavřít (U; T) a zablokovat svářečkou (U; A), což vetřelce na chvíli zdrželo. Když došly náboje, použil jsem zásobník (U; Z). U terminálu jsem aktivoval sebedestrukci (U; V) a rychle se vydal ke dveřím C3, přes které jsem se dostal na přistávací plochu a unikl pomocí raketoplánu.
KONEC POSTUPU HROU

Svářečkou jsem zavařil dveře

Na přistávací ploše - ještě mám 61 vteřin do autodestrukce

Vítězství !

Verdikt: Osobitá textovka s několika zajímavými prvky, ale i s neintuitivním ovládáním a pomalým vypisováním textu. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat