Aliens
Vývojář: Pavel Zlámal
Vydavatel: Bobek Software
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Pavel Zlámal nám po hře Tol (1988) představuje další osobité dílo, tentokrát inspirované slavným filmem Vetřelec (1979), jeho pokračováním Vetřelci (1986), respektive hrami Aliens (1987) od Electric Dreams Software, z nichž si autor vypůjčil portréty postav a další grafiku.
Příběh víceméně kopíruje druhý film - vydáváme se tedy na planetu LV-426 zjistit, proč místní kolonie přestala komunikovat a zároveň chceme zamezit havárii reaktoru umělé atmosféry. Na začátku si našeho hrdinu vybereme z několika postav, kdy k dispozici jsou mariňák Gorman, vojíni Hudson a Vasquezová, android Bishop, desátník Hicks a samozřejmě hlavní hrdinka Ellen Ripleyová. Rozdíly mezi nimi nejsou žádné, změní se jen portrét vpravo nahoře.
Začátek hry |
Zátarasy odstraňujeme zásadně pomocí granátometu |
Mapka vlevo nahoře není moc užitečná |
Celou dobu se budeme pohybovat po komplexu kolonie, přičemž postupně zjistíme, že je nutné zničit v laboratoři zárodky vetřelců, najít malou holčičku (ve filmu Newt), uniknout vetřelcům, spustit autodestrukční zařízení a odletět s pomocí připraveného raketoplánu.
K dispozici máme různé vybavení jako je lokátor, díky němuž vidíme v horní části obrazovky, zdali je v okolí vetřelec (reálně je ale k ničemu), svářečku, se kterou můžeme zavařit dveře a získat tak při útěku více času a pak samozřejmě různé zbraně jako je samopal, plamenomet či granátomet, který je ale vhodný šetřit výhradně na ničení zátaras.
A zárodky vetřelců jsou na kaši ! |
Připojila se ke mě malá holka |
Průchod šachtou vyčerpá, takže je třeba posilnit se whiskey |
Standardní dveře se dají jednoduše otevřít tlačítkem, najdeme tu ale i zablokované průchody, které je nejprve nutné u terminálu odpovídajícím vypínačem odblokovat. K jednomu speciálnímu terminálu lze donést disketu, která v levém horním rohu zobrazí mapu, ta je ovšem nepoužitelná. Inventář je omezen na pouhé čtyři předměty a zároveň lze v jedné lokaci na zem položit pouze jeden předmět, což je trochu otravné.
Ovládání je (alespoň z počátku) neintuitivní a bez manuálu se na něj přichází velmi těžce. Výběr postavy na začátku se provádí pomocí kláves "6" a "7" a pomocí "0" ji potvrdíme. Další akce se pak volí vždy pomocí stisku určité klávesy. Pomocí "B" zadáme příkaz "BĚŽ" a následně další klávesou zvolíme směr, např. "Z". Pokud chceme nějaký předmět použít, zvolíme "U" a poté počáteční písmeno předmětu. Pomocí "V" předmět sebereme, pomocí "O" ho odložíme a pomocí "N" vypíšeme obsah inventáře.
Zamrzí trochu pomalejší vypisování textu, což se dá vyřešit alespoň v emulátoru zvýšením rychlosti procesoru, načež je hra daleko svižnější a hratelnější. Naopak kladem je, že každý hráč si může pro dokončení hry vymyslet trochu jinou taktiku s použitím odlišných předmětů.
Informace o autorovi |
Šup do kin ! |
Ignorovat jiskřící vedení se nevyplácí - teď je všude tma |
Mapa |
POSTUP HROU
Otevřel jsem dveře stisknutím tlačítka (U; T) a vešel jsem do komplexu, kde jsem pokračoval na sever (B; S). U zátarasu jsem použil granátomet (U; G), čímž jsem si uvolnil cestu dál (takto jsem postupoval i u všech dalších zátarasů). Vzhledem k omezenému inventáři (N) jsem si na následující křižovatce odložil (O) vše kromě granátometu (lze položit pouze jeden předmět na jednu obrazovku).
Přes další dvoje dveře jsem se dostal k vypínači E5 a odblokoval jím dveře E5 (U; V). Stejně jsem postupoval u vypínače B2 a v místnosti jsem sebral kladivo (V; K). Vrátil jsem se na křižovatku s odloženými věcmi a vydal se tentokrát na západ. Přepnul jsem vypínač A1 a prošel do laboratoře, kde jsem rozbil boxy se zárodky vetřelců (U; K) a odložil kladivo (O; K). Pokračoval jsem dál a přidala se ke mě malá holčička. Stiskl jsem vypínač G7 a vydal se ke dveřím G7, za kterými jsem našel whiskey (V; W). Vzal jsem také nedaleko se povalující elektrokabel (V; E).
Omylem jsem spustil autodestrukci |
To je on ! |
R. I. P. leyová |
Přes dveře B2 jsem se vydal do severní části komplexu, kde jsem zmáčkl vypínač D4. Také jsem tu v místnosti našel hasák (V; H). Vrátil jsem se k vypínači E5 a hasákem otevřel nedaleký poklop šachty (U; H). Prošel jsem šachtou na druhý konec, během cesty jsem vyčerpání zahnal pomocí whiskey (U; W) a zahodil ji (O; W). Poklop jsem opět otevřel pomocí hasáku (U; H) a ten odložil (O; H). V chodbě jsem jiskřící vedení opravil pomocí elektrokabelu (U; E).
Došel jsem na další křižovatku, kde jsem si granátometem zpřístupnil terminál sebedestrukce (zatím nesahat) na západě, únikovou cestu na východě a na jihu jsem sebral zásobník (V; Z), který jsem si nechal na později (obsahuje 5 granátů a 95 nábojů). Vrátil jsem se přes šachtu zpět, sebral svůj odložený samopal a acet. svářečku vydal se do severozápadní části komplexu.
Zde jsem objevil vetřelce, kterého jsem okamžitě zabil pomocí samopalu (U; S). Přehodil jsem vypínač C3 (U; V) a opatrně se vydal k sebedestrukčnímu terminálu ve východní části komplexu. Vetřelec mě pronásledoval na každém kroku, takže jsem neustále pálil samopalem. Prošlé dveře se dali zavřít (U; T) a zablokovat svářečkou (U; A), což vetřelce na chvíli zdrželo. Když došly náboje, použil jsem zásobník (U; Z). U terminálu jsem aktivoval sebedestrukci (U; V) a rychle se vydal ke dveřím C3, přes které jsem se dostal na přistávací plochu a unikl pomocí raketoplánu.
KONEC POSTUPU HROU
Svářečkou jsem zavařil dveře |
Na přistávací ploše - ještě mám 61 vteřin do autodestrukce |
Vítězství ! |
Verdikt: Osobitá textovka s několika zajímavými prvky, ale i s neintuitivním ovládáním a pomalým vypisováním textu.
Hodnocení: 4/10
Žádné komentáře:
Okomentovat