pondělí 15. srpna 2022

Hra 709: Private Detective (1992)


Private Detective: Velký Případ
Vývojář: Radomír Danenberger
Vydavatel: D.. Adventure
Vydáno 1992 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Jedna z mnoha textovek od R. Danenbergera (naposledy Ninžova Pomsta (1992)) nás tentokrát uvede do role soukromého detektiva. Bez jakéhokoliv úvodu (ten byl pravděpodobně nastíněn v originálním manuálu) jsme vrženi do hry a ocitáme se ve své kanceláři v 27. patře mrakodrapu Gold ship. Na záznamníku máme zprávu od našeho známého Henryho Robinsona, který nás žádá, abychom se za ním zastavili. 

Během osobního setkání získáme detaily ohledně nového případu - naším úkolem bude získat důkazní dokumenty ze sídla drogového gangu a umístit zde také štěnici. 

Autor hru prodával za 7 Kčs. 

Prozkoumávání všeho je klíčové

Práce s počítačem

Kancelář je třeba zamykat !

Ovládání je řešeno krkolomně - není zde slovník příkazů (opět byl zřejmě v manuálu) a budeme na ně tedy muset přijít sami. K dispozici jsou PRozkoumej, VEZMI, POužij, ZAPNI, VYPNI, CTI, VOLAT TAXI, EXIT (dostupné směry pohybu), RADA (funguje pouze na hrstce obrazovek) a I. Jak je vidno, většinou je nutné napsat celé slovo, někdy nezvykle první dvě písmena a pro inventář pouze "I". Názvy předmětů se zkracovat nedají. 

Texty jsou typické tím, že poskytují minimum informací a extensivním používáním příkazu "PR" je nutné postupně skryté věci odhalit. Zásekové místo je používání počítače, kdy máme zadat "heslo požadované informace", což může být buď "ADRESAR" nebo "SEZNAM". Na toto odkazují pouze trochu matoucí nápovědy při použití příkazu RADA. 

Zadání případu

Dědek od novin se s tím nepáře

Z televizních reklam získáme klíčové informace

Herní svět představuje navigační peklo. Začínáme v mrakodrapu, jenž má přes 120 pater a můžeme jít do jakéhokoliv z nich, nicméně v drtivé většině nic nenajdeme. Důležité je jen 27. patro, kde je naše kancelář, dále střecha, vstupní hala a garáž. Pohybovat se můžeme výtahem či po schodech, kdy ovšem musíme vytrpět nekonečné odpočítávání pater. 

Jakmile vypátráme adresy klíčových míst (mimochodem neznáme adresu vlastního bydliště a musíme ji zjistit z novin), tak se do nich můžeme dopravním prostředkem vydat. K dispozici je naše auto v garáži, zavolat si můžeme i taxík a později helikoptéru (aerotaxi). Auto však musíme vždy startovat a taxikáři ukazovat, že máme peníze, což je dost zdržující. Stát se také může, že nám auto ukradnou či někdo komplet vykrade naší kancelář, je tedy nutné i dveře zamykat. 

Dojmu nepřispívá ani minimalistické zpracování bez jakékoliv grafiky, nutnost čekat na odpočet (čekání v restauraci), absence možnosti ukládání / nahrávání pozice či velmi strohá gratulace po dokončení. Ve stejném roce vyšel i druhý díl

Mapa

POSTUP HROU
Prozkoumal jsem důkladně svojí kancelář (PR KANCELAR, PR STUL, PR KNIHOVNU, PR KNIHY, PR TELEFON), z čehož jsem mimo jiné zjistil, že jsem v 27. patře mrakodrapu Gold Ship, a pustil na záznamníku (PO ZAZNAMNIK) vzkaz od Henryho Robinsona. Koukl jsem do telefonního seznamu (PO SEZNAM; ROBINSON) a našel jeho číslo, které jsem hned vytočil (PO TELEFON; 32506174). Zapnul jsem počítač (ZAPNI POCITAC), použil ho (PO POCITAC), zadal heslo požadované informace (ADRESAR) a jméno ROBINSON. Zjistil jsem adresu "Pobřežní 568". Sebral jsem kreditkartu (VEZMI KREDITKARTU), vyšel na chodbu, zamkl dveře (PO KLICE), nastoupil do výtahu a šel do garáže (patro 0). 

Odemkl jsem dveře auta (PO KLICE), nastoupil, nastartoval (PO KLICE) a odjel severně. Jel jsem na "POBREZNI 568". Prozkoumal jsem ulici (PR ULICI), použil kreditkartu na peněžní automat (PO KREDITKARTU) a vybral všechny peníze. Prozkoumal jsem chodbu (PR CHODBU) a zazvonil na zvonek (PO ZVONEK). Sluha mě odvedl k Robinsonovi, který mi vylíčil můj případ. Měl jsem jít do obchoďáku Texas, tam získal dokumenty o drogovém byznysu a umístil tam štěnici. Šel jsem ještě k novinovému stánku, požádal o NOVINY, zaplatil (PO PENIZE), přečetl si je (CTI NOVINY) a objevil článek o ulici "Apačská 26". 

Autem jsem odjel na adresu "APACSKA 26", odemkl dveře od svého domu (PO KLICE; 1), prozkoumal obývák (PR POKOJ), zapnul televizi (ZAPNI TELEVIZOR) a koukal se tak dlouho, dokud nepřišly reklamy. Z nich jsem zjistil pár jmen - "KING", "MAHONY", "KASINO ADMIRAL", "AEROTAXI". Prohledal jsem pracovnu (PR PRACOVNU), stůl (PR STUL) a našel stvrzenku. Nastoupil jsem do auta a vrátil se do mrakodrapu (GOLD SHIP). 

Nákupy přes telefon

"Vstupní heslo" je ve skutečnosti heslo k trezoru

Čekání

Výtahem jsem nejprve jel do vstupní haly (1. patro), prohledal ji (PR HALU; PR STENY), odemkl svoji poštovní schránku (PO KLICE), prozkoumal obsah (PR SCHRANKU) a přečetl si telegram (CTI TELEGRAM) od firmy A. D. S. Výtahem jsem odjel do 27. patra, odemkl dveře od kanceláře (PO KLICE) a šel dolovat údaje z počítače (PO POCITAC). (ADRESAR; A.D.S.) = "Frenklinova 20". (ADRESAR; TEXAS) = "W.Scotta 34". (ADRESAR; ADMIRAL) = "Centrální 120". (SEZNAM; KING) = 45552300. (SEZNAM; MAHONY) = 33356228. (SEZNAM; AEROTAXI) = 11133344. 

Zavolal (PO TELEFON) na 45552300 a objednal lano. Po vytočení 33356228 zase psí konzervu. Zamkl jsem kancelář (PO KLICE), v garáži nasedl do auta a odjel do A.D.S. (FRENKLINOVA 20). Zamkl jsem svoje auto (PO KLICE), ženě ukázal stvrzenku (PO STVRZENKU) a dostal svůj foťák. Odemkl jsem auto (PO KLICE) a odjel do kasina Admirál (CENTRALNI 120). Prohlédl jsem hrací stůl rulety (PR STUL), lidi (PR LIDI), kamaráda Jerryho (PR JERRYHO) a odešel za ní na WC, kde jsem mu zaplatil (PO PENIZE) za informaci, že heslo je MISSOURI

Nasedl jsem do auta a odjel k obchodnímu domu Texas (W.SCOTTA 34). Uvnitř jsem šel k pultu, koupil si FILM a zaplatil (PO PENIZE). Odešel jsem do restaurace Havana, kde jsem počkal až do zavření v 11 večer. Poté jsem pomocí lana vyšplhal na střechu (PO LANO), tu prozkoumal (PR STRECHU), okýnkem se dostal dovnitř, psa zaměstnal konzervou (PO KONZERVU) a sešel po schodech dolů. Prozkoumal jsem sklep (PR SKLEP), rozvod elektřiny (PR ROZVOD), kabely (PR KABLY) a vypnul signalizaci (VYPNI SIGNALIZACI). 

Vrátil jsem se k psovi, vešel do středně velké místnosti (PR MISTNOST), prohlédl obraz (PR OBRAZ), trezor (PR TREZOR) a pomocí tlačítek (PO TLACITKA) zadal heslo MISSOURI. Uvnitř trezoru (PR TREZOR) jsem našel usvědčující materiály, které jsem vyfotil (PO FOTAK). Ještě jsem umístil štěnici (PO STENICI) a přes střechu se vrátil na parkoviště. Nasedl jsem do auta a odjel k mrakodrapu (GOLD SHIP). V 27. patře jsem odemkl dveře kanceláře (PO KLICE) a zavolal jsem (PO TELEFON) Robinsonovi (32506174). Nasedl jsem do auta a jel za ním (POBREZNI 568). Zazvonil jsem na zvonek (PO ZVONEK) a získal slíbenou odměnu. 
KONEC POSTUPU HROU

Trezor za obrazem, jaké to klišé

Práce je hotová, teď rychle pryč!

Vítězství! Za tu dřinu by to chtělo obsáhlejší gratulaci!

Verdikt: Private Detective se z vícero důvodů špatně hraje. Na vině jsou kromě drobností hlavně krkolomné ovládání a zmatečná navigace obrazovkami. 
Hodnocení: 2/10

3 komentáře:

  1. A gramaticke chyby...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už se lekl, že mám zase špatně přechodníky a ty asi myslíš texty ve hře :D

      Vymazat
    2. Ano, ve hre.

      Vymazat