Mad Monastery
Vývojář: Jindřich Sládek
Vydavatel: Chaotic Software
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Henry Sládek alias Chaotic Software vytvořil ve spolupráci s MiloušSoftem arkády Merry Man (1988) a Cosmic Jack (1989). V roce 1990 došlo i na klasickou textovku, v níž se ocitáme v klášteře obývaném šílenými mnichy. Do toho nás poslal zlý čaroděj za naše špatné skutky a na nás bude utéct, protože pobyt zde je poněkud životu nebezpečný.
![]() |
Milouš kouká |
![]() |
Začátek hry |
![]() |
Mniši si neberou servítky |
Ovládání je vyřešeno velice dobře - pomocí kláves "Q" a "W" se pohybujeme v menu ve spodní části obrazovky a pomocí "P" potvrzujeme. Na výběr máme kromě příkazů pro pohyb ještě "seber", "polož", "použij", "prozkoumej" a "pomoc", což považuji za ideální. Bohužel příkaz "pomoc" funguje snad jen na první obrazovce, což je škoda. Pozitivem je také velmi svižné vypisování textu. Po vybrání jednoho z příkazů vyskočí okno s kontextovou nabídkou.
Scénář je jakousi kombinací her Madhouse (1988) a Indiana Jonese - snažíme se tedy utéct z kláštera, k čemuž ovšem potřebujeme najít tři předměty - zlatý erb, sošku a prsten. V textech najdeme narážky přímo na Františka Fuku či Cybexlab a hru Upír (1988).
![]() |
Tenhle mnich je naštěstí neškodný |
![]() |
Klášter je v dezolátním stavu |
![]() |
Jací šílenci by měli v kašně kyselinu? |
Obtížnost je trefena ideálně a hádanky dávají smysl, nicméně je velice lehké udělat něco špatně a dostat se do slepé uličky, načež nezbývá nic jiného než začít od znova. Např. pokud neprozkoumáme rybu a rovnou ji hodíme psovi, tak přijdeme o jeden ze tří nezbytných předmětů na poslední obrazovce. Nebo lze sníst česnek a pak není obrany proti upírovi. Trochu zamrzí omezení inventáře na pět předmětů, kdy je nutné ještě navíc řešit logistiku.
Pokud zemřeme, mniši odtáhnou naše tělo do kotelny a tam ho zpopelní, načež hra indikuje návaznost na další textovku autora z roku 1990 jménem "Strange Submarine", která přijde zanedlouho na řadu. Tudíž uvidíme, zda-li jsou hry nějak námětem provázány. Po úspěšném dokončení nás ještě autor láká na hru "Space Wagon", která údajně překoná veškeré textovky, nicméně ta bohužel nikdy nevyšla.
![]() |
Ryba má místo oka důležitý prsten |
![]() |
Nápověda v knize |
![]() |
Mapa |
POSTUP HROU
Sebral jsem lžíci a trám. Lžící jsem vytvořil ve stěně díru a odložil ji. Odešel jsem z místnosti a sebral nůž, kterým jsem zapíchl mnicha. Toho jsem prohledal a sebral klíče, jimiž jsem odemkl dvířka a zase je položil. Došel jsem do jídelny, kde jsem prohledal spícího mnicha a sebral kožený vak. V zatopené místnosti jsem ho naplnil vodou a pak uhasil oheň v krbu a sebral zlatý erb.
Vrátil jsem se na rozcestí a šel na jih, kde jsem sebral lopatu. Pokračoval jsem až do komnaty s chvějícím se stropem, kde jsem rychle použil trám. Vzhledem k omezenému inventáři jsem si zde udělal základnu - odložil jsem si zlatý erb a lopatu a šel na západ. Prohledal jsem květináč a vzal česnek. V prázdné komnatě jsem sebral klíček, se kterým jsem odemkl truhlici a sebral klíč, s nímž jsem odemkl skříň a sebral krabici mýdla. Tu jsem hodil do kašny a zbavil se kyseliny. Kašnu jsem ještě prozkoumal a sebral zlatou sošku. Zahodil jsem klíč a klíček a zlatou sošku si odložil na základně.
![]() |
Nápověda skoro nikde nefunguje |
![]() |
Narážka na hru Upír (1988) od Cybexlabu |
![]() |
S černou kápí oklamu mnichy |
Vydal jsem se ke bráně na nádvoří a sebral rybu, kterou jsem prozkoumal a získal zlatý prsten. Rybu jsem hodil psovi a v knihovně sebral a použil knihu, čímž jsem zjistil, že k opuštění kláštera potřebuji tři předměty - erb, sošku a prsten. Knihu jsem odložil a dále v komnatě sebral chleba. Ten jsem rozkrojil nožem a našel jehlu. Chleba jsem odložil a sebral bílý prášek. Ten jsem použil v místnosti s komáry a vrátil se zpátky do skladu látek a sebral sukno.
![]() |
Známý trik s neviditelným inkoustem |
![]() |
A mám heslo ! |
![]() |
Zadávání hesla |
Teď jsem se konečně mohl vydat na vrchol věže, kde jsem zneškodnil upíra pomocí česneku. Na šicí stroj jsem použil nejprve jehlu a pak sukno, čímž jsem si ušil černou kápi, kterou jsem si hned oblékl. Vrátil jsem se na základnu a sebral vše kromě lopaty. Prošel jsem přes mnichy na východě a prozkoumal železný kruh, čímž se otevřela tajná dvířka. Prošel jsem jimi a v kobce si odložil vše kromě kápě. Vrátil jsem se ještě pro lopatu a pak se vydal více na východ, kde jsem prozkoumal pařez a našel svíčku. V komnatě jsem prozkoumal stůl a našel křesadlo. To jsem použil k zapálení svíčky. Sebral jsem ještě papír a použil na něj svíčku. Prozkoumal jsem ho, čímž jsem zjistil heslo "amen".
Odložil jsem vše kromě lopaty a vydal se zpět do kobky, kde jsem sebral všechny svoje věci. Použil jsem lopatu k přeházení uhlí a uvolnil jsem cestu na jih. Tam jsem potkal dalšího mnicha, kterého jsem zapíchl nožem. U železné brány jsem prozkoumal kamenného psa, čímž jsem stiskl tlačítko. Řekl jsem heslo "amen" - brána se otevřela a já se dostal z kláštera.
KONEC POSTUPU HROU
![]() |
Zadání špatného hesla - tohle by nepřežil ani Frantík Fuka |
![]() |
Vítězství ! |
![]() |
Textovka Space Wagon bohužel nikdy nevyšla |
Verdikt: Textovka s velice dobrým zpracováním, ovládáním a dobře trefenou obtížností. Škoda jen, že scénář není trochu originálnější.
Hodnocení: 4/10
No, je hezké si po letech přečíst recenzi... A je opravdu velká škoda, že Space Wagon už nevyšel... Úplně si vzpomínám na ty prázdniny, kdy jsem to dělal... Bylo to fajn.
OdpovědětVymazat