pondělí 6. července 2020

Hra 447: Mad Monastery (1990)


Mad Monastery
Vývojář: Jindřich Sládek
Vydavatel: Chaotic Software
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Henry Sládek alias Chaotic Software vytvořil ve spolupráci s MiloušSoftem arkády Merry Man (1988) a Cosmic Jack (1989). V roce 1990 došlo i na klasickou textovku, v níž se ocitáme v klášteře obývaném šílenými mnichy. Do toho nás poslal zlý čaroděj za naše špatné skutky a na nás bude utéct, protože pobyt zde je poněkud životu nebezpečný. 

Milouš kouká

Začátek hry

Mniši si neberou servítky

Ovládání je vyřešeno velice dobře - pomocí kláves "Q" a "W" se pohybujeme v menu ve spodní části obrazovky a pomocí "P" potvrzujeme. Na výběr máme kromě příkazů pro pohyb ještě "seber", "polož", "použij", "prozkoumej" a "pomoc", což považuji za ideální. Bohužel příkaz "pomoc" funguje snad jen na první obrazovce, což je škoda. Pozitivem je také velmi svižné vypisování textu. Po vybrání jednoho z příkazů vyskočí okno s kontextovou nabídkou. 

Scénář je jakousi kombinací her Madhouse (1988) a Indiana Jonese - snažíme se tedy utéct z kláštera, k čemuž ovšem potřebujeme najít tři předměty - zlatý erb, sošku a prsten. V textech najdeme narážky přímo na Františka Fuku či Cybexlab a hru Upír (1988). 

Tenhle mnich je naštěstí neškodný

Klášter je v dezolátním stavu

Jací šílenci by měli v kašně kyselinu?

Obtížnost je trefena ideálně a hádanky dávají smysl, nicméně je velice lehké udělat něco špatně a dostat se do slepé uličky, načež nezbývá nic jiného než začít od znova. Např. pokud neprozkoumáme rybu a rovnou ji hodíme psovi, tak přijdeme o jeden ze tří nezbytných předmětů na poslední obrazovce. Nebo lze sníst česnek a pak není obrany proti upírovi. Trochu zamrzí omezení inventáře na pět předmětů, kdy je nutné ještě navíc řešit logistiku. 

Pokud zemřeme, mniši odtáhnou naše tělo do kotelny a tam ho zpopelní, načež hra indikuje návaznost na další textovku autora z roku 1990 jménem "Strange Submarine", která přijde zanedlouho na řadu. Tudíž uvidíme, zda-li jsou hry nějak námětem provázány. Po úspěšném dokončení nás ještě autor láká na hru "Space Wagon", která údajně překoná veškeré textovky, nicméně ta bohužel nikdy nevyšla.

Ryba má místo oka důležitý prsten

Nápověda v knize

Mapa

POSTUP HROU
Sebral jsem lžíci a trám. Lžící jsem vytvořil ve stěně díru a odložil ji. Odešel jsem z místnosti a sebral nůž, kterým jsem zapíchl mnicha. Toho jsem prohledal a sebral klíče, jimiž jsem odemkl dvířka a zase je položil. Došel jsem do jídelny, kde jsem prohledal spícího mnicha a sebral kožený vak. V zatopené místnosti jsem ho naplnil vodou a pak uhasil oheň v krbu a sebral zlatý erb

Vrátil jsem se na rozcestí a šel na jih, kde jsem sebral lopatu. Pokračoval jsem až do komnaty s chvějícím se stropem, kde jsem rychle použil trám. Vzhledem k omezenému inventáři jsem si zde udělal základnu - odložil jsem si zlatý erb a lopatu a šel na západ. Prohledal jsem květináč a vzal česnek. V prázdné komnatě jsem sebral klíček, se kterým jsem odemkl truhlici a sebral klíč, s nímž jsem odemkl skříň a sebral krabici mýdla. Tu jsem hodil do kašny a zbavil se kyseliny. Kašnu jsem ještě prozkoumal a sebral zlatou sošku. Zahodil jsem klíč a klíček a zlatou sošku si odložil na základně. 

Nápověda skoro nikde nefunguje

Narážka na hru Upír (1988) od Cybexlabu

S černou kápí oklamu mnichy

Vydal jsem se ke bráně na nádvoří a sebral rybu, kterou jsem prozkoumal a získal zlatý prsten. Rybu jsem hodil psovi a v knihovně sebral a použil knihu, čímž jsem zjistil, že k opuštění kláštera potřebuji tři předměty - erb, sošku a prsten. Knihu jsem odložil a dále v komnatě sebral chleba. Ten jsem rozkrojil nožem a našel jehlu. Chleba jsem odložil a sebral bílý prášek. Ten jsem použil v místnosti s komáry a vrátil se zpátky do skladu látek a sebral sukno

Známý trik s neviditelným inkoustem

A mám heslo !

Zadávání hesla

Teď jsem se konečně mohl vydat na vrchol věže, kde jsem zneškodnil upíra pomocí česneku. Na šicí stroj jsem použil nejprve jehlu a pak sukno, čímž jsem si ušil černou kápi, kterou jsem si hned oblékl. Vrátil jsem se na základnu a sebral vše kromě lopaty. Prošel jsem přes mnichy na východě a prozkoumal železný kruh, čímž se otevřela tajná dvířka. Prošel jsem jimi a v kobce si odložil vše kromě kápě. Vrátil jsem se ještě pro lopatu a pak se vydal více na východ, kde jsem prozkoumal pařez a našel svíčku. V komnatě jsem prozkoumal stůl a našel křesadlo. To jsem použil k zapálení svíčky. Sebral jsem ještě papír a použil na něj svíčku. Prozkoumal jsem ho, čímž jsem zjistil heslo "amen". 

Odložil jsem vše kromě lopaty a vydal se zpět do kobky, kde jsem sebral všechny svoje věci. Použil jsem lopatu k přeházení uhlí a uvolnil jsem cestu na jih. Tam jsem potkal dalšího mnicha, kterého jsem zapíchl nožem. U železné brány jsem prozkoumal kamenného psa, čímž jsem stiskl tlačítko. Řekl jsem heslo "amen" - brána se otevřela a já se dostal z kláštera.
KONEC POSTUPU HROU

Zadání špatného hesla - tohle by nepřežil ani Frantík Fuka

Vítězství !

Textovka Space Wagon bohužel nikdy nevyšla

Verdikt: Textovka s velice dobrým zpracováním, ovládáním a dobře trefenou obtížností. Škoda jen, že scénář není trochu originálnější. 
Hodnocení: 4/10

1 komentář:

  1. Jindřich Sládek17. března 2023 v 12:25

    No, je hezké si po letech přečíst recenzi... A je opravdu velká škoda, že Space Wagon už nevyšel... Úplně si vzpomínám na ty prázdniny, kdy jsem to dělal... Bylo to fajn.

    OdpovědětVymazat