pondělí 20. července 2020

Hra 451: Encounter (1990)



Encounter aneb Dobrodružství Pilota Ataxala
Vývojář: Tomáš Křepinský
Vydavatel: Tomáš Křepinský
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

První díl sci-fi trilogie, který nás zavede do roku 111 "nového letopočtu". V roli pilota Ataxala se ocitáme na kosmické lodi - jako první z posádky jsme probuzeni z hibernace, avšak brzy zase upadáme do bezvědomí prudkým pohybem lodi. Jakmile se vzpamatujeme tak zjišťujeme, že na palubě někdo byl a celá posádka zmizela. 

Instrukce

Příběh

Začátek hry

Ovládání je řešeno klasicky přes psaní příkazů, které se nedají zkracovat, parser nechápe synonyma a aby toho nebylo málo, občas je nutné napsat i přídavné jméno (např. UKAZ VYCHODNI DVERE), což věc komplikuje. Naštěstí všechny dostupné příkazy nám hra prozradí už na začátku a nejedná se o dlouhý seznam - kromě těch pro pohyb tu máme ještě UKAZ, POUZIJ, SEBER a I(nventář). 

Typické pro tuto textovku je, že hráčovi není zprvu poskytnut celý popis obrazovky. Např. se pouze dozvíme, že v místnosti jsou stoly, jež musíme příkazem UKAZ prozkoumat. Zjistíme, že na nich jsou talíře, takže ty zase prozkoumáme, čímž získáme informaci o vchodu do kuchyně pro roboty, čímž si zpřístupníme novou obrazovku. 

Obrazovku je nutné pořádně prozkoumat

Konečně jsem našel co jsem hledal

Au

Celá hra je vlastně rozdělena na dvě části - v té první se pohybujeme po lodi a snažíme se najít potřebné předměty a jakmile je získáme, tak se přesuneme na menší raketoplán, se kterým přistaneme na povrchu planety. Tento průběh mimochodem naznačuje obrázek na nahrávací obrazovce hry. Na planetě se poté snažíme vyhnout mimozemšťanům a jakmile najdeme a otevřeme dveře do základny, tak hra končí a příběh pokračuje v druhém díle. Trochu zamrzí časté překlepy a gramatické chyby. 

Mimozemci mají práci zase o něco lehčí

Výpis inventáře

Průlezem se v podstatě dostávám do druhé části hry

Mapa

POSTUP HROU
V hibernačním sálu jsem prozkoumal svojí kóji (UKAZ MOU KOJI) a vzal svojí osobní kartu (SEBER KARTU). V jídelně jsem prozkoumal stoly (UKAZ STOLY), talíře (UKAZ TALIRE) a vchod pro roboty (UKAZ VCHOD) a prošel na sever do kuchyně, kde jsem prozkoumal roboty (UKAZ ROBOTY) a vzal sadu potravinových tubiček (SEBER TUBICKY). 

V ložnici jsem prozkoumal východní dveře (UKAZ VYCHODNI DVERE) a našel nůž (SEBER NUZ). Ve skladu jsem získal laserpal (SEBER LASERPAL). Vrátil jsem se do společenské místnosti a do plátna udělal nožem díru (POUZIJ NUZ) a prošel na jih, do promítací místnosti. Zde jsem prozkoumal zařízení (UKAZ PROMITACI ZARIZENI), stojan (UKAZ STOJAN) a sebral šroubovák (SEBER SROUBOVAK). 

Příkaz se musí napsat celý

Cutscéna

Na mě si nepřijdete

V ošetřovně jsem odšrouboval židli (POUZIJ SROUBOVAK), přisunul si ji (POUZIJ ZIDLI) a opět ji přišrouboval (POUZIJ SROUBOVAK). Prozkoumal jsem poličku (UKAZ POLICKU) a sebral omamovací sprej (SEBER SPREJ). Se všemi věcmi jsem se vydal k průlezu a v menší lodi stiskl tlačítko (POUZIJ STARTOVACI TLACITKO). 

Vylezl jsem na přistávací plochu a vydal se na západ. Po cestě jsem zahnal hlad (POUZIJ TUBICKY) a tlupu mimozemců rozstřílel laserpalem (POUZIJ LASERPAL). V jednom z keříků jsem našel dva mimozemce (UKAZ KERIKY), uspal je (POUZIJ SPREJ) a hned je i zapíchl (POUZIJ NUZ). Za nimi jsem v keříku našel generátor smrtících paprsků. Odmontoval jsem víko (POUZIJ SROUBOVAK) a stroj vyřadil nožem (POUZIJ NUZ). 

Cesta dál byla bezpečná, došel jsem tedy až před dveře základny a tam použil svojí osobní kartu (POUZIJ KARTU). Dveře se otevřely a já vešel dovnitř. 
KONEC POSTUPU HROU

Generátor smrtících paprsků deaktivován nožem

Před základnou

Vítězství !

Verdikt: Slušný start sci-fi trilogie, kdy lepší by mohl být hlavně parser. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat