čtvrtek 23. července 2020

Hra 452: HoZaKla (1990)


HoZaKla: Honba za Klasákom
Vývojář: Jozef Hitzinger & Adam Fila
Vydavatel: Hico & Fico Software
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Pod podivným slovem "HoZaKla" se skrývá název "Honba za klasákom", přičemž klasák je třídní kniha. Příběh se odehrává na reálném místě, v budově gymnázia J. G. Tajovského v Banské Bystrici. Obrázek na úvodní obrazovce je velice podobný skutečnému vzhledu budovy. 

Vžijeme se do role studenta této školy, který se tak trochu flákal, což vyústilo ve velice špatné známky z většiny předmětů. Jako na potvoru se zrovna konají třídní schůzky a náš hrdina se rozhodne, že musí situaci zachránit a zničit důkazy, tzn. třídní knihu. 

Menu

Příběh #1

Příběh #2

Příběh #3

V menu se dají nastavit vlastní ovládací klávesy, kdy nám stačí čtyři pro pohyb v nabídce a jedna pro potvrzení volby. Nabídka příkazů je pak v dolní části obrazovky a kromě těch pohybových je tu ještě ZOBER, POLOZ, SKUMAJ, POUZI a POZRI. 

Aktuální lokace je doplněna velmi jednoduchým obrázkem zobrazeným v levé horní části obrazovky. Je jich tu však jen pár unikátních, většina lokací má jako obrázek místnost s otazníčkem. Sebrané předměty se pak zobrazují v jednom ze šesti čtverečků pod nápisem Hozakla. 

Začátek hry

Peníze na zemi jen tak válet nenechám

Za minci jsem si koupil rohlík

Hra samotná pak není založena na těžkých hádankách, ale spíše na průzkumu a mapování rozsáhlé budovy školy. Najdeme zde některé spolužáky autora a podíváme se i do všech tříd, ve kterých můžeme najít různé počítače (PP-01) či narážky na ně. Třeba Sharp MZ-800 je prý nejlepší kalkulačka a C-64 nejlepší radiátor. Odpálení bomby ve škole za účelem odlákání pozornosti je ale trochu kontroverzní hádanka. 

V běžícím textu v menu hry se pak můžeme dozvědět, že Fico Software vytvořil verzi hry pro osmibitová Atari, tu se ovšem zatím nepodařilo vypátrat. 

Počítač PP-01 trochu topí

Přistavil jsem žebřík pod okno sborovny

TNT se bude hodit

Mapa

POSTUP HROU
Sebral jsem před svou třídou 50ti halíř a koupil za něj v bufetu rohlík, který jsem dal ve třídě hladovému spolužákovi, za což jsem byl odměněn klíčem od sborovny. U plotu jsem sebral žebřík, jenž jsem umístil ve vnitřním dvoře, pod okny sborovny. 

Ještě, že místo pro umístění bomby je tak dobře označeno

Konečně ve sborovně !

Před dopadením jsem unikl přes připravený žebřík

V traktu biologie a chemie jsem našel flašku s TNT, kterou jsem umístil pod schody, k nápisu "bomb here". V nejzapadlejším koutě školy jsem ještě sebral zápalky Sušice. Vydal jsem se do chodby před sborovnou a použil klíč k odemknutí dveří. Po útěku přes okno a žebřík jsem sebral klasák a šel s ním za plot, na místo s ohništěm, kde jsem inkriminovaný dokument zapálil sirkami. 
KONEC POSTUPU HROU 

Vítězství !

Všechno to byl jen sen

Kalkulačka MZ-800 a radiátor C-64

Verdikt:
Solidní technické zpracování, ovládání a zajímavý námět likvidace třídní knihy. Věřím, že pro studenty daného gymnázia v Banské Bystrici, se musí jednat o poklad. 
Hodnocení: 4/10

1 komentář:

  1. Škoda, že se nedochovala ta Atari verze hry. Třeba se autoři ozvou :-).

    OdpovědětVymazat