pátek 4. ledna 2019

Hra 283: Upír (1988)


Upír
Vývojář: Miroslav Fídler & Pavel Beneš (Bensoft) & Karel Papík
Vydavatel: Cybexlab
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Upír a dřívější autorova hra Exoter (1987) jsou jako dvojčata. Z technického hlediska jsou téměř totožné, tím největším rozdílem je samozřejmě příběh, kdy cílem je tentokrát "zničit upíra, který se usadil v polorozbořeném hradu s bandou svých služebníků a poté z hradu uniknout."

Hra se tedy opět odehrává uvnitř a v okolí hradu a něco mi říká, že tyto oblíbené kulisy z československých textovek jen tak nezmizí. Po nahrání hry se na úvodní obrazovce spustí ucházející melodie, která je úplně stejná jako ta z Exotera, a poté se ve spodní části obrazovky začne posouvat text s instrukcemi, kdy tentokráte tu nenajdeme žádné osobní informace autora jako je adresa, telefonní číslo či pozdravy kamarádů. 

/doplnění od Miroslava Fídlera:
"Scénář dodal Karel Papík za 200,- Kč. Šlo tehdy o pokus v rámci omezených možností zkusit hru prodávat v rámci jisté prodejny/provozovny na Žižkově a jim se tehdy nezdálo že by se mělo prodávat něco co koluje zdarma... Což vysvětluje i ten osekaný skrolující text."


Začátek hry
Menu
Ovládání pomocí kurzoru

Ovládání je tedy řešeno pomocí kurzoru, klikacích ikonek a kontextových menu. Kliknutím na ikonku s křížkem se dostaneme do menu hry, kde si můžeme nastavit vlastní ovládací klávesy - lze si třeba nastavit čtyři směrové klávesy pro ovládání kurzoru na šipky na klávesnici a potvrzovací klávesu třeba na mezerník. Ovládání je pak pohodlné a intuitivní, i když někdy o trochu pomalejší, než by mohlo být. 

Z příkazů tu kromě těch pro pohyb máme POLOŽ, SEBER, POUŽIJ, PROZKOUMEJ a POMOC, kdy ten poslední nám má dát nějakou radu v případě, že nevíme jak dál, což není nic nového, ale ve většině her toto nefungovalo vůbec, nebo velmi špatně. Zde to funguje poměrně obstojně a opravdu tu dokáže pomoci se zákysem, i když obtížnost není vůbec vysoko, takže to hráč pravděpodobně ani nepoužije. 


Používání předmětu
Přímé konfrontaci je lepší se vyhnout
Tak se mi to líbí

Bohužel zůstalo i otravné omezení pro maximálně pět předmětů v inventáři, takže jsem musel volit klasickou metodu pokládání a shromažďování předmětů na jedné obrazovce. Rozloha hry je podobná jako v Exoterovi a vlastně tu najdeme i pár stejných předmětů. Scénář na mě ale působí přece jenom o fous lépe. 


Prozkoumávání zlikvidovaného strážce
Člověk by čekal, že při honbě za upírem si hrdina vezme kolík s sebou a nebude ho vyrábět až na místě
Mapa

POSTUP HROU
Sebral jsem dřevo a došel přes bránu ke studni, kde jsem ho položil. Vzal jsem ostruhy, žebřík, mršinu, pilník a sekeru. Žebřík jsem položil pod okno na nádvoří a vydal se k obrazu, na který jsem použil ostruhy. V tajné chodbě jsem mříž přeřezal pomocí pilníku. Položil jsem ostruhy a pilník a vzal jsem vysazenou mříž a klíč

Vrátil jsem se k žebříku a vylezl nahoru. Z okna jsem na strážce hodil vysazenou mříž a vzal soudek se střelným prachem a prázdné vědro. Vrátil jsem se ke studni a naplnil vědro vodou. Pak jsem vodu chrstnul na ohnivého muže, položil vědro a sebral meč. Prošel jsem přes omráčeného strážce a vlkovi hodil mršinu. Otevřel jsem dveře klíčem a položil ho. V místnosti s dunící podlahou jsem položil soudek a vrátil se do bývalé hradní zbrojnice.


Zranění způsobená explozí mě nezastaví !
Najít upíra bylo lehčí, než jsem myslel
Hlavní úkol splněn

Sebral jsem pochodeň a prozkoumal lampičku. Vyndal jsem z ní nádobku s olejem. S pochodní jsem došel k ohnivému muži o pochodeň o něj zapálil. Vrátil jsem se ke studni pro dřevo a použil sekeru, čímž jsem vyrobil ostrý kolíkVrátil jsem se k soudku a použil na něj hořící pochodeň. Exploze otevřela cestu do tajné chodby. 

Došel jsem k rytíři a zbavil se ho díky meči. Došel jsem do hrobky a na upíra použil kolík. Vrátil jsem se ke zvednutému mostu a použil nádobku s olejem, čímž se uvolnil mechanismus a otevřela se cesta ven. Na okraji propasti jsem ještě sekerou pokácel strom a unikl pryč. 
KONEC POSTUPU HROU


Pofidérní způsob spuštění padacího mostu pomocí nádobky s olejem
Nevím, jak jsem se dostal k hradu, ale pryč musím přes propast
Vítězství! A autor tentokrát i opravil chybu ve slově "vítězi" !

Verdikt: Téměř stejná hra jako o rok starší Exoter. Technické zpracování je slušné, ale chtělo by to nápaditější scénář a o trochu vyšší obtížnost.
Hodnocení: 3/10

2 komentáře:

  1. Fun facts: Scénář dodal Karel Papík za 200,- Kč. Šlo tehdy o pokus v rámci omezených možností zkusit hru prodávat v rámci jisté prodejny/provozovny na Žižkově a jim se tehdy nezdálo že by se mělo prodávat něco co koluje zdarma... Což vysvětluje i ten osekaný skrolující text. Jinak úvodní obrazovku stejně jako u Exotera dodal Pavel Beneš...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky Mirku za cenné informace, doplnil jsem je do článku.

      Vymazat