Zakliaty Zámok Programátorov
Vývojář: Marian Illes & Branislav Bozgai
Vydavatel: Delphine Soft & Tom&Jerry Soft
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Stejně jako
Super Discus (1988), i "
ZZP" je lehce
surrealistická textovka ze slovenských končin. Obujeme boty Stanleyho Hrdy (vývojář ze Sybilasoftu, který se podílel třeba právě na hře Super Discus) a pokusíme se zachránit Mariana Ďurkoviče (spoluautora této hry) ze zakletého zámku. Na střeše zámku nás přesně o půlnoci vysadí helikoptéra, což je zobrazeno i na úvodním obrázku.
![](https://4.bp.blogspot.com/-S7VvptouRRk/XEMvAk3GNjI/AAAAAAAAG2k/fN2eejk1-McUIFrBS8RJmkyvyfFOb4MOwCLcBGAs/s400/2.png) |
Příběh |
![](https://3.bp.blogspot.com/-g5wDGbsoIn0/XEMvDTaYyaI/AAAAAAAAG2o/p46pvNCvt9oUMDqu3ARCdnoa239aRhv2ACLcBGAs/s400/3.png) |
Začátek hry |
![](https://3.bp.blogspot.com/-yHpBU22AQrc/XEMvTDtAWtI/AAAAAAAAG20/RHVoFtp1qyYELXBpoaK78lgqNvbV0SwXgCLcBGAs/s400/5.png) |
Ovládání přes kontextové menu |
Po celou dobu vidíme ve vrchní části obrazovky jméno hry a její autory, přičemž Ďurkovič má jakési brýle s ukazatelem času stráveného ve hře. Ovládání je řešeno přes kontextové menu, kdy tedy vidíme všechny dostupné příkazy, ze kterých lze vybírat a vše ovládáme pomocí tří kláves - dvě pro pohyb v menu ("A" a "Z") a jedna pro potvrzení volby (Enter).
Kromě pohybu (tentokráte jen do čtyř stran místo klasických šesti) lze volit i příkazy vezmi, polož, použij, prozkoumej a inventura. Inventář je omezen na 10 předmětů, což se zdá hodně, ale i tak to nestačilo, protože předmětů je ve hře k nalezení velké množství. Na jednu obrazovku můžeme položit maximálně 3 předměty.
![](https://4.bp.blogspot.com/-HCK_Y8bihHo/XEMvHLXMveI/AAAAAAAAG24/9YqMa6coqMMCTrOm-NTg8Otubk-Yio49ACEwYBhgL/s400/4.png) |
Hned na několika místech je možné zabít se pádem z výšky |
![](https://3.bp.blogspot.com/-chUPLtpI_U4/XEMxo-QJKFI/AAAAAAAAG3E/JVviKp135gcLtpO_-nP1uXj0LJwoz6T_wCLcBGAs/s400/6.png) |
Franta Fuka stojí na stropě |
![](https://4.bp.blogspot.com/-SVyn19d3PJA/XEMx8CZh1FI/AAAAAAAAG3M/POQJvK4mw4wjEJ2emeQlmQCPaC2oJNO2gCLcBGAs/s400/7.png) |
Nevím, kdo je Sammy Fox, ale klidně bych časopis také prozkoumal |
Rozsah hry je tentokrát nadprůměrný a najdeme tu přes 80 obrazovek, na kterých se vyskytují známé postavy z tehdejší doby - kromě Franty Fuky zámek osidluje třeba i Rambo, vetřelec, Arnold Schwarzenegger, ale narazit můžeme třeba i na smrtku, která utekla z Pražského orloje.
Velká část hry se točí okolo vytisknutí herní
mapy na Spectru, které se nachází na jedné obrazovce. Jakmile mapu jakožto předmět seberete, můžete ji použít a plánek zámku se zobrazí přímo ve hře. Nejsem si úplně jistý přesností mapy, protože na jednom místě je určitě špatně a na některá políčka jsem se nebyl schopný dostat, nicméně jejím hlavním přínosem je, že jedno světlejší políčko označuje místo, kde je Ďurkovič uvězněný. Dá se ale říci, že se obejdete i bez ní a velkou část hry tedy můžete přeskočit.
![](https://4.bp.blogspot.com/-iAHAkY-NxRM/XEM15LA4PjI/AAAAAAAAG3Y/89JLvpJG28MGZZvB-2UOsLNy7LtCOXC8wCLcBGAs/s400/8.png) |
Agresivnímu Rambovi stačilo předat porno časopis a hned je můj kámoš |
![](https://2.bp.blogspot.com/-F9hPbFFDaIg/XEM2BG6miHI/AAAAAAAAG3c/LJpq1UyEYm0GKhbpEpZxNXJYfk7y-VfZACLcBGAs/s400/9.png) |
Pravděpodobně telefonní čísla na ostatní autory |
![](https://2.bp.blogspot.com/-BM8b_OirzfE/XEM2LKeLngI/AAAAAAAAG3k/E_Kjc91ycXYCZo5hwj2ZJUwt-0CpDDFqACLcBGAs/s400/10.png) |
Granátem jsem zlikvidoval smrtku z Orloje |
Surrealistické hry nemám příliš v oblibě, protože autoři se nemusí zabývat nějakou návazností obrazovek či logikou a prostě chrlí jeden nápad za druhým. I v této hře narazíme na bizarnosti jako je chodba s růžovými netopýry, čínská restaurace či filmový ateliér uprostřed zámku.
Kromě potřebných předmětů tu je i řada dalších, které slouží jen jako zdroj vtipu, nebo můžou hráče po použití i zabít. Třeba F. Fukovi lze donést dvojkazeťák, za který dostaneme coca-colu, což je předpokládám nějaká dobová narážka.
![](https://1.bp.blogspot.com/-q2SiU8s2zFM/XEM7Vg4CBPI/AAAAAAAAG38/51UKN83DnZwx-aOIeUmRJskOrbjJeykXQCLcBGAs/s400/25.png) |
Agent 007 nesmí chybět ani zde |
![](https://4.bp.blogspot.com/-1OpXaBy4r5M/XEM8Q_1weDI/AAAAAAAAG4Y/uL2pNcdRiy8qgoxf5WVa2CEVsuMZuNJfgCEwYBhgL/s400/18.png) |
Mapa ve hře |
![](https://1.bp.blogspot.com/-cIxRq8zLa7g/XD35Fq7m_2I/AAAAAAAAG2Y/tmApjY7EB2gjKFv1VvCXf0QiXp9LhAvcgCLcBGAs/s400/zakliatyzamek.png) |
Mapa |
POSTUP HROU
Došel jsem ze střechy až do sklepa, kde jsem vzal
Sexpress a v podzemní dílně
kombinačky. Došel jsem k Rambovi a daroval mu Sexpress. Došel jsem do výtahu a zmáčkl šestku. Ve strojovně výtahu jsem sebral
kredit kartu, vrátil jsem po schodech dolu a přes Ramba došel do filmového ateliéru, kde jsem se zmocnil
žebříku.
![](https://1.bp.blogspot.com/-yz4jL4Cx7I4/XEM686ExnGI/AAAAAAAAG34/z337cT3gjEshD7vgatmr66RBhE1ocJF9gCEwYBhgL/s400/11.png) |
Pišta je prase |
![](https://2.bp.blogspot.com/-TduDulYNMQ0/XEM7oP8IfOI/AAAAAAAAG4E/_Ul0elZr5uET9G702yOw8KXVHoM8-D3RwCLcBGAs/s400/13.png) |
Interface je můj. Ale hádanka to byla poněkud nejasná |
![](https://2.bp.blogspot.com/-J5-W76lenx8/XEM8AVyGEnI/AAAAAAAAG4M/pkGVmp0Dvw0sBrK9bYtO1HfFv5YKphUVwCLcBGAs/s400/14.png) |
Moje lenost se tentokrát nevyplatila |
Nepovinné - jak získat
mapu zámku: vedle helikoptéry jsem sebral
lékárničku a použil ji, čímž jsem získal
kapesník. Na WC jsem sebral
granát a v mučírně ho použil na smrtku. V hladomorně jsem dal kapesník kýchající hlavě, načež jsem dostal info, že Igor Malý mi může poskytnout interface. V podzemní dílně jsem sebral
šroubovák a použil ho u Igora na dotažení šroubu, za což jsem získal
interface. Z dílny jsem vzal ještě
monitor a
printer. Výtahem jsem vyjel do 2. patra a našel Sinclair. Připojil jsem k němu monitor, interface a printer a získal
mapu.
![](https://1.bp.blogspot.com/-jo8Mo2NBudM/XEM8GaRb1FI/AAAAAAAAG4Q/j0Wy_FBmhpE21Uja0kSEBZtvdtNMh91kACLcBGAs/s400/15.png) |
Ve výtahu |
![](https://2.bp.blogspot.com/-Klv8ehwPo7M/XEM9hIPtr3I/AAAAAAAAG48/0AvKZqkIn2UrvVqd63xoJUHGWrSLfqh5wCLcBGAs/s400/16.png) |
Tady se dá vytisknout mapa zámku, což je nepovinný úkol |
![](https://3.bp.blogspot.com/-BJRPx84i9dI/XEM-Fp95nCI/AAAAAAAAG5M/Z5AoJ5ESgn8c21ONhcUJgqyJs8ZHzMRLgCLcBGAs/s400/24.png) |
Vetřelec |
Vyšplhal jsem až do věžičky zámku a v místnosti s oknem použil kredit kartu, čímž se mi otevřela cesta dolu. Zde jsem našel Ďurkoviče. K jeho osvobození jsem použil kombinačky a dále žebřík, čímž jsem našel další
kredit kartu, která mi otevřela cestu zpět nahoru. V podkroví jsem ještě sebral
kanystr s benzínem, ten nalil do nádrže helikoptéry a odletěl.
KONEC POSTUPU HROU
![](https://3.bp.blogspot.com/-G-nhaqc5AwI/XEM82Ct5QQI/AAAAAAAAG4k/3C3ZW7kY2GUpHOhnGFVCM-B_xlOisCZugCLcBGAs/s400/20.png) |
Našel jsem Ďurkoviče |
![](https://2.bp.blogspot.com/-PJ96hHTagko/XEM9C2abXTI/AAAAAAAAG4o/xnOGj25zl0o0Xix0j40kUCdLBsCmAjQ8ACLcBGAs/s400/21.png) |
Hups, tak to se nepovedlo |
![](https://4.bp.blogspot.com/-sChTnsX-TVY/XEM9HHV4JJI/AAAAAAAAG4s/clFrnyjtyo0y0Ei2w70e8nTddl0i8W10wCLcBGAs/s400/23.png) |
Je možné dojít společně zpět k helikoptéře, nebo mu dát padák, načež vyskočí z okna |
![](https://1.bp.blogspot.com/--rbfHwgLTBM/XEM9XljTPCI/AAAAAAAAG40/QzwiUigHhlcFc48UAr9BSeQo0lkbNKHjACLcBGAs/s400/27.png) |
Vítězství ! |
Verdikt: Slušně rozsáhlá hra s dobrým ovládáním, ve které narazíte na různé postavy z tehdejší doby. Vyšší hodnocení ji uteklo jen o vlásek.
Hodnocení: 3/10
Na titulnej obrazovke niesu vyvojari hry ale postavy z hry = Igor Maly a Marian Durkovic. Vyvoj hry = Delphine Soft (Marian ILLES). Tom and Jerry Soft (Branislav Bozgai), Marian Durkovic spravil na tu dobu genialny loader k tejto hre.
OdpovědětVymazatDíky, autoři opraveni.
Vymazat"... Výtahem jsem vyjel do 2. patra a našel Sinclair. Připojil jsem k němu interface a printer a získal mapu." (asi este dopln ze pripojit aj monitor).
OdpovědětVymazatDoplněno
Vymazat