Zakliaty Zámok Programátorov
Vývojář: Marian Illes & Branislav Bozgai
Vydavatel: Delphine Soft & Tom&Jerry Soft
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Stejně jako
Super Discus (1988), i "
ZZP" je lehce
surrealistická textovka ze slovenských končin. Obujeme boty Stanleyho Hrdy (vývojář ze Sybilasoftu, který se podílel třeba právě na hře Super Discus) a pokusíme se zachránit Mariana Ďurkoviče (spoluautora této hry) ze zakletého zámku. Na střeše zámku nás přesně o půlnoci vysadí helikoptéra, což je zobrazeno i na úvodním obrázku.
|
Příběh |
|
Začátek hry |
|
Ovládání přes kontextové menu |
Po celou dobu vidíme ve vrchní části obrazovky jméno hry a její autory, přičemž Ďurkovič má jakési brýle s ukazatelem času stráveného ve hře. Ovládání je řešeno přes kontextové menu, kdy tedy vidíme všechny dostupné příkazy, ze kterých lze vybírat a vše ovládáme pomocí tří kláves - dvě pro pohyb v menu ("A" a "Z") a jedna pro potvrzení volby (Enter).
Kromě pohybu (tentokráte jen do čtyř stran místo klasických šesti) lze volit i příkazy vezmi, polož, použij, prozkoumej a inventura. Inventář je omezen na 10 předmětů, což se zdá hodně, ale i tak to nestačilo, protože předmětů je ve hře k nalezení velké množství. Na jednu obrazovku můžeme položit maximálně 3 předměty.
|
Hned na několika místech je možné zabít se pádem z výšky |
|
Franta Fuka stojí na stropě |
|
Nevím, kdo je Sammy Fox, ale klidně bych časopis také prozkoumal |
Rozsah hry je tentokrát nadprůměrný a najdeme tu přes 80 obrazovek, na kterých se vyskytují známé postavy z tehdejší doby - kromě Franty Fuky zámek osidluje třeba i Rambo, vetřelec, Arnold Schwarzenegger, ale narazit můžeme třeba i na smrtku, která utekla z Pražského orloje.
Velká část hry se točí okolo vytisknutí herní
mapy na Spectru, které se nachází na jedné obrazovce. Jakmile mapu jakožto předmět seberete, můžete ji použít a plánek zámku se zobrazí přímo ve hře. Nejsem si úplně jistý přesností mapy, protože na jednom místě je určitě špatně a na některá políčka jsem se nebyl schopný dostat, nicméně jejím hlavním přínosem je, že jedno světlejší políčko označuje místo, kde je Ďurkovič uvězněný. Dá se ale říci, že se obejdete i bez ní a velkou část hry tedy můžete přeskočit.
|
Agresivnímu Rambovi stačilo předat porno časopis a hned je můj kámoš |
|
Pravděpodobně telefonní čísla na ostatní autory |
|
Granátem jsem zlikvidoval smrtku z Orloje |
Surrealistické hry nemám příliš v oblibě, protože autoři se nemusí zabývat nějakou návazností obrazovek či logikou a prostě chrlí jeden nápad za druhým. I v této hře narazíme na bizarnosti jako je chodba s růžovými netopýry, čínská restaurace či filmový ateliér uprostřed zámku.
Kromě potřebných předmětů tu je i řada dalších, které slouží jen jako zdroj vtipu, nebo můžou hráče po použití i zabít. Třeba F. Fukovi lze donést dvojkazeťák, za který dostaneme coca-colu, což je předpokládám nějaká dobová narážka.
|
Agent 007 nesmí chybět ani zde |
|
Mapa ve hře |
|
Mapa |
POSTUP HROU
Došel jsem ze střechy až do sklepa, kde jsem vzal
Sexpress a v podzemní dílně
kombinačky. Došel jsem k Rambovi a daroval mu Sexpress. Došel jsem do výtahu a zmáčkl šestku. Ve strojovně výtahu jsem sebral
kredit kartu, vrátil jsem po schodech dolu a přes Ramba došel do filmového ateliéru, kde jsem se zmocnil
žebříku.
|
Pišta je prase |
|
Interface je můj. Ale hádanka to byla poněkud nejasná |
|
Moje lenost se tentokrát nevyplatila |
Nepovinné - jak získat
mapu zámku: vedle helikoptéry jsem sebral
lékárničku a použil ji, čímž jsem získal
kapesník. Na WC jsem sebral
granát a v mučírně ho použil na smrtku. V hladomorně jsem dal kapesník kýchající hlavě, načež jsem dostal info, že Igor Malý mi může poskytnout interface. V podzemní dílně jsem sebral
šroubovák a použil ho u Igora na dotažení šroubu, za což jsem získal
interface. Z dílny jsem vzal ještě
monitor a
printer. Výtahem jsem vyjel do 2. patra a našel Sinclair. Připojil jsem k němu monitor, interface a printer a získal
mapu.
|
Ve výtahu |
|
Tady se dá vytisknout mapa zámku, což je nepovinný úkol |
|
Vetřelec |
Vyšplhal jsem až do věžičky zámku a v místnosti s oknem použil kredit kartu, čímž se mi otevřela cesta dolu. Zde jsem našel Ďurkoviče. K jeho osvobození jsem použil kombinačky a dále žebřík, čímž jsem našel další
kredit kartu, která mi otevřela cestu zpět nahoru. V podkroví jsem ještě sebral
kanystr s benzínem, ten nalil do nádrže helikoptéry a odletěl.
KONEC POSTUPU HROU
|
Našel jsem Ďurkoviče |
|
Hups, tak to se nepovedlo |
|
Je možné dojít společně zpět k helikoptéře, nebo mu dát padák, načež vyskočí z okna |
|
Vítězství ! |
Verdikt: Slušně rozsáhlá hra s dobrým ovládáním, ve které narazíte na různé postavy z tehdejší doby. Vyšší hodnocení ji uteklo jen o vlásek.
Hodnocení: 3/10
Na titulnej obrazovke niesu vyvojari hry ale postavy z hry = Igor Maly a Marian Durkovic. Vyvoj hry = Delphine Soft (Marian ILLES). Tom and Jerry Soft (Branislav Bozgai), Marian Durkovic spravil na tu dobu genialny loader k tejto hre.
OdpovědětVymazatDíky, autoři opraveni.
Vymazat"... Výtahem jsem vyjel do 2. patra a našel Sinclair. Připojil jsem k němu interface a printer a získal mapu." (asi este dopln ze pripojit aj monitor).
OdpovědětVymazatDoplněno
Vymazat