sobota 19. ledna 2019

Hra 287: Zakliaty Zámok Programátorov (1988)


Zakliaty Zámok Programátorov
Vývojář: Marian Illes & Branislav Bozgai
Vydavatel: Delphine Soft & Tom&Jerry Soft
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Stejně jako Super Discus (1988), i "ZZP" je lehce surrealistická textovka ze slovenských končin. Obujeme boty Stanleyho Hrdy (vývojář ze Sybilasoftu, který se podílel třeba právě na hře Super Discus) a pokusíme se zachránit Mariana Ďurkoviče (spoluautora této hry) ze zakletého zámku. Na střeše zámku nás přesně o půlnoci vysadí helikoptéra, což je zobrazeno i na úvodním obrázku. 

Příběh
Začátek hry
Ovládání přes kontextové menu

Po celou dobu vidíme ve vrchní části obrazovky jméno hry a její autory, přičemž Ďurkovič má jakési brýle s ukazatelem času stráveného ve hře. Ovládání je řešeno přes kontextové menu, kdy tedy vidíme všechny dostupné příkazy, ze kterých lze vybírat a vše ovládáme pomocí tří kláves - dvě pro pohyb v menu ("A" a "Z") a jedna pro potvrzení volby (Enter). 

Kromě pohybu (tentokráte jen do čtyř stran místo klasických šesti) lze volit i příkazy vezmi, polož, použij, prozkoumej a inventura. Inventář je omezen na 10 předmětů, což se zdá hodně, ale i tak to nestačilo, protože předmětů je ve hře k nalezení velké množství. Na jednu obrazovku můžeme položit maximálně 3 předměty. 


Hned na několika místech je možné zabít se pádem z výšky
Franta Fuka stojí na stropě
Nevím, kdo je Sammy Fox, ale klidně bych časopis také prozkoumal

Rozsah hry je tentokrát nadprůměrný a najdeme tu přes 80 obrazovek, na kterých se vyskytují známé postavy z tehdejší doby - kromě Franty Fuky zámek osidluje třeba i Rambo, vetřelec, Arnold Schwarzenegger, ale narazit můžeme třeba i na smrtku, která utekla z Pražského orloje. 

Velká část hry se točí okolo vytisknutí herní mapy na Spectru, které se nachází na jedné obrazovce. Jakmile mapu jakožto předmět seberete, můžete ji použít a plánek zámku se zobrazí přímo ve hře. Nejsem si úplně jistý přesností mapy, protože na jednom místě je určitě špatně a na některá políčka jsem se nebyl schopný dostat, nicméně jejím hlavním přínosem je, že jedno světlejší políčko označuje místo, kde je Ďurkovič uvězněný. Dá se ale říci, že se obejdete i bez ní a velkou část hry tedy můžete přeskočit.


Agresivnímu Rambovi stačilo předat porno časopis a hned je můj kámoš
Pravděpodobně telefonní čísla na ostatní autory
Granátem jsem zlikvidoval smrtku z Orloje

Surrealistické hry nemám příliš v oblibě, protože autoři se nemusí zabývat nějakou návazností obrazovek či logikou a prostě chrlí jeden nápad za druhým. I v této hře narazíme na bizarnosti jako je chodba s růžovými netopýry, čínská restaurace či filmový ateliér uprostřed zámku.

Kromě potřebných předmětů tu je i řada dalších, které slouží jen jako zdroj vtipu, nebo můžou hráče po použití i zabít. Třeba F. Fukovi lze donést dvojkazeťák, za který dostaneme coca-colu, což je předpokládám nějaká dobová narážka.

Agent 007 nesmí chybět ani zde
Mapa ve hře
Mapa

POSTUP HROU
Došel jsem ze střechy až do sklepa, kde jsem vzal Sexpress a v podzemní dílně kombinačky. Došel jsem k Rambovi a daroval mu Sexpress. Došel jsem do výtahu a zmáčkl šestku. Ve strojovně výtahu jsem sebral kredit kartu, vrátil jsem po schodech dolu a přes Ramba došel do filmového ateliéru, kde jsem se zmocnil žebříku.

Pišta je prase
Interface je můj. Ale hádanka to byla poněkud nejasná
Moje lenost se tentokrát nevyplatila

Nepovinné - jak získat mapu zámku: vedle helikoptéry jsem sebral lékárničku a použil ji, čímž jsem získal kapesník. Na WC jsem sebral granát a v mučírně ho použil na smrtku. V hladomorně jsem dal kapesník kýchající hlavě, načež jsem dostal info, že Igor Malý mi může poskytnout interface. V podzemní dílně jsem sebral šroubovák a použil ho u Igora na dotažení šroubu, za což jsem získal interface. Z dílny jsem vzal ještě monitorprinter. Výtahem jsem vyjel do 2. patra a našel Sinclair. Připojil jsem k němu monitor, interface a printer a získal mapu.

Ve výtahu
Tady se dá vytisknout mapa zámku, což je nepovinný úkol
Vetřelec

Vyšplhal jsem až do věžičky zámku a v místnosti s oknem použil kredit kartu, čímž se mi otevřela cesta dolu. Zde jsem našel Ďurkoviče. K jeho osvobození jsem použil kombinačky a dále žebřík, čímž jsem našel další kredit kartu, která mi otevřela cestu zpět nahoru. V podkroví jsem ještě sebral kanystr s benzínem, ten nalil do nádrže helikoptéry a odletěl.
KONEC POSTUPU HROU


Našel jsem Ďurkoviče
Hups, tak to se nepovedlo
Je možné dojít společně zpět k helikoptéře, nebo mu dát padák, načež vyskočí z okna
Vítězství !

Verdikt: Slušně rozsáhlá hra s dobrým ovládáním, ve které narazíte na různé postavy z tehdejší doby. Vyšší hodnocení ji uteklo jen o vlásek.
Hodnocení: 3/10

4 komentáře:

  1. Na titulnej obrazovke niesu vyvojari hry ale postavy z hry = Igor Maly a Marian Durkovic. Vyvoj hry = Delphine Soft (Marian ILLES). Tom and Jerry Soft (Branislav Bozgai), Marian Durkovic spravil na tu dobu genialny loader k tejto hre.

    OdpovědětVymazat
  2. "... Výtahem jsem vyjel do 2. patra a našel Sinclair. Připojil jsem k němu interface a printer a získal mapu." (asi este dopln ze pripojit aj monitor).

    OdpovědětVymazat