úterý 29. ledna 2019

Hra 290: Tajuplný Ostrov (?)


Tajuplný Ostrov
Vývojář: ?
Vydavatel: ?
Vydáno ? pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Vzhledem k názvu hry jsem předpokládal, že inspiraci autor našel ve stejnojmenné knize mého oblíbeného spisovatele J. Vernea, avšak není tomu tak. Zatímco tam parta uprchlíků ztroskotá s horkovzdušným balónem, ve hře jakožto plavčík John Jacques v roce 1786 plujeme do Austrálie, ale v Tichém oceánu naši loď zastihne bouře a ztroskotáme na neznámém ostrově. Na jeho pláži se po chvíli probouzíme k vědomí a náš cíl je jasný - dostat se odsud.

Pokračování příběhu
Dokončení příběhu
Začátek hry

Na obrazovce vidíme vždy obsah inventáře (maximálně 8 předmětů), do jakých směrů můžeme jít a popis aktuální lokace, včetně předmětů k sebrání. Dostupné příkazy bohužel nejsou nikde vypsané a neexistuje tedy ani klasický příkaz "SLOVNIK". Zatímco příkazy pro pohyb (S, J, V, Z) jsou snadno uhádnutelné, na ostatní se přichází o něco obtížněji a to také kvůli mizernému parseru, kdy příkazy nelze zkracovat a hra vždy zná pouze jednu variantu.

Na příkazy "PROZKOUMEJ, VEZMI, POLOZ, POUZIJ" lze přijít ještě poměrně rychle. V průběhu hry jsem ale narazil i na speciální příkazy jako "USEKNI", "PORAZ", "JDI DOLU" nebo dokonce "SCHOVEJ SE ZA BALVAN", na což se přichází o poznání hůře. Kvůli tomu je ovládání zbytečně komplikované.

Příkazy nelze zkracovat
Hned na několika místech je nutné prosekat si cestu dál
Prozkoumávání nápisu

Poměrně zvláštní je, že hra některé předměty, se kterými se dá manipulovat, nevypisuje do sekce "Vidíš", ale zmiňuje je jen v popisku aktuální lokace, kde jsou zvýrazněné jinou barvou. Například na úplně první obrazovce tak lze vidět kalhoty, které se dají prozkoumat a v kapse něco najdeme, což jsem při prvním hraní přehlédl a pak se zasekl, protože po opětovném příchodu na danou obrazovku už hra vypisuje jiný popis. Lepší by bylo vše dát do sekce "Vidíš" a některé předměty prostě nedovolit sebrat.

Lze se dostat i do slepých uliček, kdy lze například slézt do domorodé vesnice, odkud se ale už zpátky nelze vrátit, takže pokud u sebe hráč nemá všechny nezbytné předměty, tak může hru zabalit. Stejně tak lze dojít na poslední políčko a pokud nemáme v inventáři poklad, tak se z ostrova nedostaneme. Zvláštní. Najdeme tu i bug, kdy při pokusu o zastřelení tygra hra neskončí (tygr by hráče měl sežrat, protože je třeba mu nejdříve hodit jídlo a tím ho zabavit).

Liánu lze snadno přehlédnout
Past
Mapa

POSTUP HROU
Prozkoumal jsem svoje kalhoty (PROZKOUMEJ KALHOTY) a našel křesadlo (VEZMI KRESADLO). Na pobřeží jsem vzal mačetu (VEZMI MACETU) a u potůčku klíč (VEZMI KLIC). Cestu na sever jsem si prosekal mačetou (POUZIJ MACETU), ještě jednou jsem ji použil před propastí na západě (POUZIJ MACETU) a v pralese sebral lopatu (VEZMI LOPATU). Pokračoval jsem na východ, kde jsem sebral pušku (VEZMI PUSKU) a opět použil mačetu (POUZIJ MACETU). 

Na kraji pralesa jsem se vydal na sever, prozkoumal strom (PROZKOUMEJ OLIVOVNIK) a sebral náboje (VEZMI NABOJE). Na druhém konci bažiny jsem si odložil lopatu (POLOZ LOPATU) a použil mačetu (POUZIJ MACETU). Pod vysokou skálou jsem vzal sekeru (VEZMI SEKERU)V pralese jsem vzal pochodeň (VEZMI POCHODEN), zapálil ji křesadlem (ZAPAL POCHODEN) a to odložil (POLOZ KRESADLO). U palmy jsem získal liánu (USEKNI LIANU) a sebral ji (VEZMI LIANU). Pokácel jsem strom (PORAZ STROM), odložil sekeru (POLOZ SEKERU) a sestřelil jednu kachnu (POUZIJ PUSKU). 


Přijít na správný příkaz je občas dost obtížné
Zpřístupnění jeskyně
V jeskyni jsem našel deník

Ještě jsem na jihu sebral bednu (VEZMI BEDNU) a vydal se přes potok. Na kymácející palmě jsem na chvíli ponořil bednu do vody (POLOZ BEDNU; VEZMI BEDNU) a otevřel ji klíčem (ODEMKNI BEDNU). Vzal jsem z ní sošku (POLOZ BEDNU; POLOZ KLIC; VEZMI SOSKU) a na druhé straně potoka také kachnu (VEZMI KACHNU) a dynamit (VEZMI DYNAMIT). 

Vrátil jsem se na pobřeží a tentokrát šel na jih, kde jsem si opět cestu prosekal mačetou (POUZIJ MACETU) a došel až k zasypanému vchodu do jeskyně. Zde jsem položil dynamit (POLOZ DYNAMIT), schoval se za balvan (SCHOVEJ SE ZA BALVAN) a hodil zapálenou pochodeň na dynamit (HOD POCHODEN). Tím se mi otevřela cesta do jeskyně, kde jsem našel deník (VEZMI DENIK) a přečetl si polohu pokladu (PROZKOUMEJ DENIK; POLOZ DENIK). 


Vykopání truhly s pokladem
Je ze mě boháč !
Další nestandardní příkaz

Vrátil jsem se k bažině, na místo, kde jsem odložil lopatu, vzal si ji (VEZMI LOPATU) a vykopal truhlu (POUZIJ LOPATU; POLOZ LOPATU; VEZMI TRUHLU). Vrátil jsem se před jeskyni s deníkem a pokračoval na jih. Došel jsem ke skalní stěně, sebral nůž (VEZMI NUZ) a s jeho pomocí truhlu vypáčil (OTEVRI TRUHLU). Sebral jsem poklad (POLOZ TRUHLU; VEZMI POKLAD). 

Poklekněte přede mnou !
Tygr je zabugovaný a tedy neškodný, zastřelit ho ale musíme stejně
Zpropadené piraně !

U propasti jsem přivázal liánu ke stromu (PRIVAZ LIANU) a dostal se na dno propasti (JDI DOLU). Uprostřed domorodé vesnice jsem vytáhl sošku (UKAZ SOSKU), čímž se mi otevřela cesta dál. Dostal jsem se k hladovému tygrovi, kterého jsem zabavil (HOD KACHNU), pak ho zastřelil (POUZIJ PUSKU) a mrtvolu sebral (VEZMI TYGRA). Tu jsem o kousek dál hodil piraním do potoka (POLOZ TYGRA) a pokračoval na východ, kde jsem na pobřeží spatřil velkou loď. Unikl jsem tedy i s pokladem do bezpečí.
KONEC POSTUPU HROU

Tak tady je můj odvoz !
Vítězství !

Verdikt: Pěkně vymyšlené dobrodružství stahuje ke dnu špatné ovládání, respektive parser, který spolkne jen specifické příkazy, na něž se občas dost těžko přichází.
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat