Tajuplný Ostrov
Vývojář: ?
Vydavatel: ?
Vydáno ? pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Vzhledem k názvu hry jsem předpokládal, že inspiraci autor našel ve stejnojmenné knize mého oblíbeného spisovatele J. Vernea, avšak není tomu tak. Zatímco tam parta uprchlíků ztroskotá s horkovzdušným balónem, ve hře jakožto plavčík John Jacques v roce 1786 plujeme do Austrálie, ale v Tichém oceánu naši loď zastihne bouře a ztroskotáme na neznámém ostrově. Na jeho pláži se po chvíli probouzíme k vědomí a náš cíl je jasný - dostat se odsud.
Na obrazovce vidíme vždy obsah inventáře (maximálně 8 předmětů), do jakých směrů můžeme jít a popis aktuální lokace, včetně předmětů k sebrání. Dostupné příkazy bohužel nejsou nikde vypsané a neexistuje tedy ani klasický příkaz "SLOVNIK". Zatímco příkazy pro pohyb (S, J, V, Z) jsou snadno uhádnutelné, na ostatní se přichází o něco obtížněji a to také kvůli mizernému parseru, kdy příkazy nelze zkracovat a hra vždy zná pouze jednu variantu.
Na příkazy "PROZKOUMEJ, VEZMI, POLOZ, POUZIJ" lze přijít ještě poměrně rychle. V průběhu hry jsem ale narazil i na speciální příkazy jako "USEKNI", "PORAZ", "JDI DOLU" nebo dokonce "SCHOVEJ SE ZA BALVAN", na což se přichází o poznání hůře. Kvůli tomu je ovládání zbytečně komplikované.
Poměrně zvláštní je, že hra některé předměty, se kterými se dá manipulovat, nevypisuje do sekce "Vidíš", ale zmiňuje je jen v popisku aktuální lokace, kde jsou zvýrazněné jinou barvou. Například na úplně první obrazovce tak lze vidět kalhoty, které se dají prozkoumat a v kapse něco najdeme, což jsem při prvním hraní přehlédl a pak se zasekl, protože po opětovném příchodu na danou obrazovku už hra vypisuje jiný popis. Lepší by bylo vše dát do sekce "Vidíš" a některé předměty prostě nedovolit sebrat.
Lze se dostat i do slepých uliček, kdy lze například slézt do domorodé vesnice, odkud se ale už zpátky nelze vrátit, takže pokud u sebe hráč nemá všechny nezbytné předměty, tak může hru zabalit. Stejně tak lze dojít na poslední políčko a pokud nemáme v inventáři poklad, tak se z ostrova nedostaneme. Zvláštní. Najdeme tu i bug, kdy při pokusu o zastřelení tygra hra neskončí (tygr by hráče měl sežrat, protože je třeba mu nejdříve hodit jídlo a tím ho zabavit).
Pokračování příběhu |
Dokončení příběhu |
Začátek hry |
Na obrazovce vidíme vždy obsah inventáře (maximálně 8 předmětů), do jakých směrů můžeme jít a popis aktuální lokace, včetně předmětů k sebrání. Dostupné příkazy bohužel nejsou nikde vypsané a neexistuje tedy ani klasický příkaz "SLOVNIK". Zatímco příkazy pro pohyb (S, J, V, Z) jsou snadno uhádnutelné, na ostatní se přichází o něco obtížněji a to také kvůli mizernému parseru, kdy příkazy nelze zkracovat a hra vždy zná pouze jednu variantu.
Na příkazy "PROZKOUMEJ, VEZMI, POLOZ, POUZIJ" lze přijít ještě poměrně rychle. V průběhu hry jsem ale narazil i na speciální příkazy jako "USEKNI", "PORAZ", "JDI DOLU" nebo dokonce "SCHOVEJ SE ZA BALVAN", na což se přichází o poznání hůře. Kvůli tomu je ovládání zbytečně komplikované.
Příkazy nelze zkracovat |
Hned na několika místech je nutné prosekat si cestu dál |
Prozkoumávání nápisu |
Poměrně zvláštní je, že hra některé předměty, se kterými se dá manipulovat, nevypisuje do sekce "Vidíš", ale zmiňuje je jen v popisku aktuální lokace, kde jsou zvýrazněné jinou barvou. Například na úplně první obrazovce tak lze vidět kalhoty, které se dají prozkoumat a v kapse něco najdeme, což jsem při prvním hraní přehlédl a pak se zasekl, protože po opětovném příchodu na danou obrazovku už hra vypisuje jiný popis. Lepší by bylo vše dát do sekce "Vidíš" a některé předměty prostě nedovolit sebrat.
Lze se dostat i do slepých uliček, kdy lze například slézt do domorodé vesnice, odkud se ale už zpátky nelze vrátit, takže pokud u sebe hráč nemá všechny nezbytné předměty, tak může hru zabalit. Stejně tak lze dojít na poslední políčko a pokud nemáme v inventáři poklad, tak se z ostrova nedostaneme. Zvláštní. Najdeme tu i bug, kdy při pokusu o zastřelení tygra hra neskončí (tygr by hráče měl sežrat, protože je třeba mu nejdříve hodit jídlo a tím ho zabavit).
Liánu lze snadno přehlédnout |
Past |
Mapa |
POSTUP HROU
Prozkoumal jsem svoje kalhoty (PROZKOUMEJ KALHOTY) a našel křesadlo (VEZMI KRESADLO). Na pobřeží jsem vzal mačetu (VEZMI MACETU) a u potůčku klíč (VEZMI KLIC). Cestu na sever jsem si prosekal mačetou (POUZIJ MACETU), ještě jednou jsem ji použil před propastí na západě (POUZIJ MACETU) a v pralese sebral lopatu (VEZMI LOPATU). Pokračoval jsem na východ, kde jsem sebral pušku (VEZMI PUSKU) a opět použil mačetu (POUZIJ MACETU).
Na kraji pralesa jsem se vydal na sever, prozkoumal strom (PROZKOUMEJ OLIVOVNIK) a sebral náboje (VEZMI NABOJE). Na druhém konci bažiny jsem si odložil lopatu (POLOZ LOPATU) a použil mačetu (POUZIJ MACETU). Pod vysokou skálou jsem vzal sekeru (VEZMI SEKERU). V pralese jsem vzal pochodeň (VEZMI POCHODEN), zapálil ji křesadlem (ZAPAL POCHODEN) a to odložil (POLOZ KRESADLO). U palmy jsem získal liánu (USEKNI LIANU) a sebral ji (VEZMI LIANU). Pokácel jsem strom (PORAZ STROM), odložil sekeru (POLOZ SEKERU) a sestřelil jednu kachnu (POUZIJ PUSKU).
Přijít na správný příkaz je občas dost obtížné |
Zpřístupnění jeskyně |
V jeskyni jsem našel deník |
Ještě jsem na jihu sebral bednu (VEZMI BEDNU) a vydal se přes potok. Na kymácející palmě jsem na chvíli ponořil bednu do vody (POLOZ BEDNU; VEZMI BEDNU) a otevřel ji klíčem (ODEMKNI BEDNU). Vzal jsem z ní sošku (POLOZ BEDNU; POLOZ KLIC; VEZMI SOSKU) a na druhé straně potoka také kachnu (VEZMI KACHNU) a dynamit (VEZMI DYNAMIT).
Vrátil jsem se na pobřeží a tentokrát šel na jih, kde jsem si opět cestu prosekal mačetou (POUZIJ MACETU) a došel až k zasypanému vchodu do jeskyně. Zde jsem položil dynamit (POLOZ DYNAMIT), schoval se za balvan (SCHOVEJ SE ZA BALVAN) a hodil zapálenou pochodeň na dynamit (HOD POCHODEN). Tím se mi otevřela cesta do jeskyně, kde jsem našel deník (VEZMI DENIK) a přečetl si polohu pokladu (PROZKOUMEJ DENIK; POLOZ DENIK).
Vykopání truhly s pokladem |
Je ze mě boháč ! |
Další nestandardní příkaz |
Vrátil jsem se k bažině, na místo, kde jsem odložil lopatu, vzal si ji (VEZMI LOPATU) a vykopal truhlu (POUZIJ LOPATU; POLOZ LOPATU; VEZMI TRUHLU). Vrátil jsem se před jeskyni s deníkem a pokračoval na jih. Došel jsem ke skalní stěně, sebral nůž (VEZMI NUZ) a s jeho pomocí truhlu vypáčil (OTEVRI TRUHLU). Sebral jsem poklad (POLOZ TRUHLU; VEZMI POKLAD).
Poklekněte přede mnou ! |
Tygr je zabugovaný a tedy neškodný, zastřelit ho ale musíme stejně |
Zpropadené piraně ! |
U propasti jsem přivázal liánu ke stromu (PRIVAZ LIANU) a dostal se na dno propasti (JDI DOLU). Uprostřed domorodé vesnice jsem vytáhl sošku (UKAZ SOSKU), čímž se mi otevřela cesta dál. Dostal jsem se k hladovému tygrovi, kterého jsem zabavil (HOD KACHNU), pak ho zastřelil (POUZIJ PUSKU) a mrtvolu sebral (VEZMI TYGRA). Tu jsem o kousek dál hodil piraním do potoka (POLOZ TYGRA) a pokračoval na východ, kde jsem na pobřeží spatřil velkou loď. Unikl jsem tedy i s pokladem do bezpečí.
KONEC POSTUPU HROU
Žádné komentáře:
Okomentovat