Madhouse
Vývojář: Pavel Šuchmann
Vydavatel: VFR'Soft
Vydáno 1988 pro Sharp MZ-800
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Pavel Šuchmann nám již přinesl hry Invaze (1987) a Faust (1988), Madhouse byla jeho první textovka, aneb - jak je napsáno v samotné hře - "hra pro převelice dlouhé chvíle". Jednoho dne nám do poštovní schránky přijde dopis, že prý na půdě budovy starého blázince leží poklad v hodnotě půl milionu Kčs a my, jako správní dobrodruzi, musíme tuto informaci samozřejmě prověřit. Vydáváme se tedy před vchod ústavu, kde hra začíná.
![](https://4.bp.blogspot.com/-QVhpOcI7rEk/W9CNqzpHyxI/AAAAAAAAGCQ/8NM0DgoNWnMjQ7pf6K0_Ix8dNh9Ugp5mACLcBGAs/s400/2.png) |
Příběh |
![](https://1.bp.blogspot.com/-szaR4wgQwOE/W9CN_Fp51NI/AAAAAAAAGCY/boFZ-NHqghc0SjS8hwEK77vUfQE0i5OqwCLcBGAs/s400/3.png) |
Instrukce |
![](https://2.bp.blogspot.com/-X-FGW1MtlzU/W9CODMACzwI/AAAAAAAAGCc/OM0yzaPhZEEaSWzYgW7a0Z03kY8JAqXjACLcBGAs/s400/4.png) |
Začátek hry |
Instrukce na začátku jsou poměrně jasné - máme k dispozici příkaz SLOVNIK pro zobrazení všech dostupných příkazů a zároveň můžeme tyto příkazy psát zkratkou, čili třeba "PO SI" znamená "POLOZ SIRKY". Parser je tedy na slušné úrovni a nehrozí nějaké trápení se s hádáním příkazů.
Kromě standardních
příkazů jako jsou VZIT, POLOZIT, PROZKOUMAT, OPAKOVAT (popis lokace), ODEMKNOUT, OTEVRIT, INVENTAR, tu máme i poněkud nestandardní jako OCHUTNAT (kus salámu), SNIST (celý salám), SPALIT, PROBUDIT, PRIVOLAT (někoho nebo výtah) či PODPLATIT. Až na ten poslední není použití těchto příkazů nezbytné k dokončení hry, jsou tady spíše pro experimentování (a většinou vedou k rychlé smrti).
![](https://2.bp.blogspot.com/-lbS5TRGQKyc/W9COUhvwi3I/AAAAAAAAGCo/Q2XGqDvs3XYJkiLF5s-DbyPZVH_lM9-yQCLcBGAs/s400/5.png) |
Slovník příkazů |
![](https://2.bp.blogspot.com/-imOF48rJv7c/W9COZTnuN6I/AAAAAAAAGCs/6ey_UpuSSNMymmHih1hwgm-u1Sr9ZSvOwCLcBGAs/s400/6.png) |
Podplácení vrátného nevyšlo a hra započítala první neúspěšný pokus |
![](https://3.bp.blogspot.com/-aEDckv1WTgw/W9COhiJnjSI/AAAAAAAAGCw/_ue3RJ-tXGgBaRkJv09qt8ImfFKSG3WyQCLcBGAs/s400/7.png) |
Pokud dáte vrátnému více, z vděčnosti sdělí ještě další užitečné info. |
V blázinci potkáme
zajímavé postavy jako jsou úplatný vrátný, uslintaný notorik, šílený pedagog, zakomplexovaný programátor (Atarista), kleptoman, vraždící maniak či spící profesor - ten nám sice prozradí malou nápovědu, jak postupovat dál, ale přichází (aspoň v mém případě) trochu s křížkem po funuse a pro dokončení hry není jeho návštěva nutná, a tak je v návodu níže vynechán.
Za zmínku stojí, že hra počítá počet neúspěšných pokusů a ještě zajímavější je finální zápletka, kde se dozvíme, jak to vlastně celé s pokladem je.
![](https://3.bp.blogspot.com/-ItSEjNjvnSs/W9CPvCNc3OI/AAAAAAAAGDA/TGeUJN8-340va04e_busN_tyQpHWlL0OwCLcBGAs/s400/8.png) |
Příkazy se dají zkracovat |
![](https://3.bp.blogspot.com/-GmXnmUJSAlM/W9CP3zCirWI/AAAAAAAAGDE/uUdhfdn3xJQrRI0JdTD-Uy24ldFeqaWjACLcBGAs/s400/9.png) |
"Trošku nevidíš" - pití lihu se nevyplatilo |
![](https://4.bp.blogspot.com/-3BWMwBerXY8/W8tg_CsGWyI/AAAAAAAAGCA/4rkNEUrIJ3cLKnWT4qInr0LATQSTB1qjwCLcBGAs/s400/madhouse.png) |
Mapa |
POSTUP HROU
Vrátného jsem podplatil (POD VR; 200) a dostal se do budovy blázince. Šel jsem po schodech rovnou do 1. patra a v cele sebral klíček (VZ KL). Vrátil jsem se do přízemí, v kuchyni odemkl zamčené dveře (OD DV) a ve špajzu vzal denaturovaný líh (VZ LI), se kterým jsem se vydal do cely notorika. Ten mě celého oslintal, načež jsem oslepl, ale přežil jsem, a tak jsem vzal starý paklíč (VZ PA) a šel opět do 1. patra.
![](https://4.bp.blogspot.com/-amKWUZJbc3w/W9CQAAx4DRI/AAAAAAAAGDM/0l0taWOlq90KAdaibzlt0YXbKeQb9kJTgCLcBGAs/s400/10.png) |
Notorik mě oslepil |
![](https://4.bp.blogspot.com/-ihrg7GzS8nA/W9CQFuhEzOI/AAAAAAAAGDQ/dgqy-0AsA2w90lUiVHXy35lKLGcA2zpUwCLcBGAs/s400/11.png) |
Šílený pedagog |
![](https://3.bp.blogspot.com/-dpp-S5Jbtc4/W9CQWmkxdpI/AAAAAAAAGDY/SCYn6_0yIpk0awRcfeTbYtttleBaLAEiQCLcBGAs/s400/12.png) |
Hra nabízí zajímavé experimentování s příkazy |
![](https://3.bp.blogspot.com/-2qwyTAN6Cg8/W9CRCsei_wI/AAAAAAAAGDk/T9bbXVBuo_YhvtT5WB9SR_MrLfsxEolhQCLcBGAs/s400/13.png) |
Profesor mi poradil, ale já už tohle dávno věděl |
Zde jsem vešel do místnosti zakomplexovaného programátora a hned zase vylezl, čímž jsem odehnal potrhlého programátora, jenž se schovával za dveřmi. Zpět do místnosti a vzal jsem žebřík (VZ ZE), se kterým jsem došel k zamčené bráně a odemkl ji paklíčem (OD BR). Uvnitř jsem vzal sprej (VZ SP) a šel do cely maniaka, který se sám zabil.
Pokračoval jsem tedy dále do komůrky, z níž jsem vylezl žebříkem na půdu, kde jsem přečetl dopis (PR DO) a zjistil, že jsem se stal obětí statistického šetření.
KONEC POSTUPU HROU
![](https://1.bp.blogspot.com/-vtBz80OP9ek/W9CRLwqWXpI/AAAAAAAAGDo/sj26QOnaoHc2-Arhojm6Vd1ckBAhttu-QCLcBGAs/s400/14.png) |
Sejmul mě potrhlý programátor |
![](https://2.bp.blogspot.com/-UBCrsppVpdc/W9CRXRhtnuI/AAAAAAAAGDs/4EI5ns5m7m4zHOE23V40C0tSQCRno6b2gCLcBGAs/s400/15.png) |
Popisky předmětů také stojí za to |
![](https://1.bp.blogspot.com/-WkKSVIx_ViU/W9CRek6sVHI/AAAAAAAAGD0/ocOZfUfl4h0vu-GsH6TRsfYOikxXFH1YACLcBGAs/s400/16.png) |
Někdo mě uvěznil na půdě ! |
![](https://3.bp.blogspot.com/-pH1dbqmrWVI/W9CRk1Ty3YI/AAAAAAAAGD4/LyotDEhgWQ4SjEd7hOpMEYHsNWcDDqsiQCLcBGAs/s400/17.png) |
Vítězství! Aneb jenom blázen by báchorce o pokladu věřil |
Verdikt: Jedna z nejzajímavějších textovek pro počítače Sharp. Dobrý parser a zajímavá zápletka na mě nutí uvažovat o vyšším hodnocení, ale nakonec přece jen zůstanu u 3/10.
Hodnocení: 3/10
Jen dodám, že později se objevila předělávka textovky Madhouse i pro ZX Spectrum pod názvem Cvokárna.
OdpovědětVymazatDíky, autora potěší, když kuriozita tohoto typu i po tolika letech někomu stojí za námahu...
OdpovědětVymazatSuper, že se ozval autor hry :-), to je ale nostalgie, co?
OdpovědětVymazatAno. Hříchy mládí.
VymazatSledoval jsem tehdy, jak mí učitelé a šéfové Sharp Clubu v KH psali hry Zabarachuda a Poradce. Byla to pro mne, coby začátečníka, obrovská výzva a inspirace. Doba to byla příšerná, ale pro introvertního teenagera ideální způsob seberealizace. :)