Madhouse
Vývojář: Pavel Šuchmann
Vydavatel: VFR'Soft
Vydáno 1988 pro Sharp MZ-800
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Pavel Šuchmann nám již přinesl hry Invaze (1987) a Faust (1988), Madhouse byla jeho první textovka, aneb - jak je napsáno v samotné hře - "hra pro převelice dlouhé chvíle". Jednoho dne nám do poštovní schránky přijde dopis, že prý na půdě budovy starého blázince leží poklad v hodnotě půl milionu Kčs a my, jako správní dobrodruzi, musíme tuto informaci samozřejmě prověřit. Vydáváme se tedy před vchod ústavu, kde hra začíná.
|
Příběh |
|
Instrukce |
|
Začátek hry |
Instrukce na začátku jsou poměrně jasné - máme k dispozici příkaz SLOVNIK pro zobrazení všech dostupných příkazů a zároveň můžeme tyto příkazy psát zkratkou, čili třeba "PO SI" znamená "POLOZ SIRKY". Parser je tedy na slušné úrovni a nehrozí nějaké trápení se s hádáním příkazů.
Kromě standardních
příkazů jako jsou VZIT, POLOZIT, PROZKOUMAT, OPAKOVAT (popis lokace), ODEMKNOUT, OTEVRIT, INVENTAR, tu máme i poněkud nestandardní jako OCHUTNAT (kus salámu), SNIST (celý salám), SPALIT, PROBUDIT, PRIVOLAT (někoho nebo výtah) či PODPLATIT. Až na ten poslední není použití těchto příkazů nezbytné k dokončení hry, jsou tady spíše pro experimentování (a většinou vedou k rychlé smrti).
|
Slovník příkazů |
|
Podplácení vrátného nevyšlo a hra započítala první neúspěšný pokus |
|
Pokud dáte vrátnému více, z vděčnosti sdělí ještě další užitečné info. |
V blázinci potkáme
zajímavé postavy jako jsou úplatný vrátný, uslintaný notorik, šílený pedagog, zakomplexovaný programátor (Atarista), kleptoman, vraždící maniak či spící profesor - ten nám sice prozradí malou nápovědu, jak postupovat dál, ale přichází (aspoň v mém případě) trochu s křížkem po funuse a pro dokončení hry není jeho návštěva nutná, a tak je v návodu níže vynechán.
Za zmínku stojí, že hra počítá počet neúspěšných pokusů a ještě zajímavější je finální zápletka, kde se dozvíme, jak to vlastně celé s pokladem je.
|
Příkazy se dají zkracovat |
|
"Trošku nevidíš" - pití lihu se nevyplatilo |
|
Mapa |
POSTUP HROU
Vrátného jsem podplatil (POD VR; 200) a dostal se do budovy blázince. Šel jsem po schodech rovnou do 1. patra a v cele sebral klíček (VZ KL). Vrátil jsem se do přízemí, v kuchyni odemkl zamčené dveře (OD DV) a ve špajzu vzal denaturovaný líh (VZ LI), se kterým jsem se vydal do cely notorika. Ten mě celého oslintal, načež jsem oslepl, ale přežil jsem, a tak jsem vzal starý paklíč (VZ PA) a šel opět do 1. patra.
|
Notorik mě oslepil |
|
Šílený pedagog |
|
Hra nabízí zajímavé experimentování s příkazy |
|
Profesor mi poradil, ale já už tohle dávno věděl |
Zde jsem vešel do místnosti zakomplexovaného programátora a hned zase vylezl, čímž jsem odehnal potrhlého programátora, jenž se schovával za dveřmi. Zpět do místnosti a vzal jsem žebřík (VZ ZE), se kterým jsem došel k zamčené bráně a odemkl ji paklíčem (OD BR). Uvnitř jsem vzal sprej (VZ SP) a šel do cely maniaka, který se sám zabil.
Pokračoval jsem tedy dále do komůrky, z níž jsem vylezl žebříkem na půdu, kde jsem přečetl dopis (PR DO) a zjistil, že jsem se stal obětí statistického šetření.
KONEC POSTUPU HROU
|
Sejmul mě potrhlý programátor |
|
Popisky předmětů také stojí za to |
|
Někdo mě uvěznil na půdě ! |
|
Vítězství! Aneb jenom blázen by báchorce o pokladu věřil |
Verdikt: Jedna z nejzajímavějších textovek pro počítače Sharp. Dobrý parser a zajímavá zápletka na mě nutí uvažovat o vyšším hodnocení, ale nakonec přece jen zůstanu u 3/10.
Hodnocení: 3/10
Jen dodám, že později se objevila předělávka textovky Madhouse i pro ZX Spectrum pod názvem Cvokárna.
OdpovědětVymazatDíky, autora potěší, když kuriozita tohoto typu i po tolika letech někomu stojí za námahu...
OdpovědětVymazatSuper, že se ozval autor hry :-), to je ale nostalgie, co?
OdpovědětVymazatAno. Hříchy mládí.
VymazatSledoval jsem tehdy, jak mí učitelé a šéfové Sharp Clubu v KH psali hry Zabarachuda a Poradce. Byla to pro mne, coby začátečníka, obrovská výzva a inspirace. Doba to byla příšerná, ale pro introvertního teenagera ideální způsob seberealizace. :)