neděle 14. října 2018

Hra 256: Expert for Bank (1987)


Expert for Bank
Vývojář: Ladislav Karrach & Tomáš Martinec
Vydavatel: Kamasoft
Vydáno 1987 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Ladislav Karrach není žádný nováček, vytvořil také hry Bombarder (1987) a textovku Kewin (1988). Expert jde ve stopách hackovacích her majících kořeny v Podrazu 3 (1986), ale není to klasický zástupce tohoto subžánru. Nejedná se totiž o nalézání nových stop a následování více méně lineárního postupu, ale je to spíše takový "sandbox", kdy před sebou vidíme počítač a můžeme si s ním "hrát", či by se to dalo označit i jako "programátorská hádanka", protože dohrát hru je vlastně hrozně jednoduché, ale chvíli trvá vše analyzovat a na řešení přijít.

Na začátku se dočteme i příběhové pozadí - v hale banky se dostaneme k terminálu centrálního počítače, na kterém mají zákazníci možnost zadávat příkazy (založení účtu, vložení peněz, atd.). Našim cílem bude pomocí jiného způsobu, než je vklad, dostat (ukrást) na svůj účet nějaké peníze. Systém přitom sleduje podezřelou aktivitu a zároveň provádí každý den v 16:00 celkovou kontrolu a pokud zjistí nějakou nesrovnalost, tak se spustí poplach a končíme.

Instrukce
Najdeme zde tři banky
Začátek hry

Nejprve si tedy založíme účet v některé bance a můžeme začít přemýšlet, co dál. V menu počítače je několik možností, které můžeme vyzkoušet a na základě toho nám má dojít, co vlastně můžeme dělat a jak hru vyhrát. Je trochu zvláštní, že na veřejně přístupném terminálu si můžeme zobrazovat citlivá data jako seznam zákazníků banky, stav jejich účtů a dokonce se můžeme podívat na algoritmus bankovního programu a modifikovat ho, ale co. Je to jen hra.

Na pozadí běží i čas, přičemž začínáme dne 1. 1. 1987 a pokud nestihneme udělat žádný zásah a systémová kontrola v 16:00 nezjistí nic nekalého, tak se přehoupneme do dalšího dne. Žádný jiný význam to ale nemá.

Založil jsem si svůj účet
Hlavní menu počítače
Výpis zákazníků banky

Nejdůležitější částí hry je již zmíněný algoritmus bankovního programu - zde pomocí jednoduchého diagramu můžeme vykoukat, jak bankovní operace fungují a právě zde, změnami proměnných, můžeme program ovlivnit. Je zajímavé, že změnu můžeme provést na více místech a procesy ve hře pak opravdu fungují na základě našich zásahů. Stejně tak má vlastně hra více řešení a je jen na nás, které vymyslíme a zvolíme.

Pokud v počítači provádíme podezřelé činnosti, tak nás kontrola odhalí okamžitě a následuje konec hry. Je tedy třeba být nenápadný a ve finále pak stačí převést libovolnou částku (stačí i jedna koruna) a počkat na systémovou kontrolu - pokud projde, následuje gratulace.

Schéma bank
Diagram bankovního algoritmu
Překreslený diagram

POSTUP HROU
Existují 3 banky - National, Central, City. Pokud někde volíme banku, stačí napsat první tři písmena (NA, CE, CI). Na začátku je třeba založit si vlastní účet, na který budeme posílat peníze. Napíšeme tedy třeba "NA". Jméno libovolné. Založí se účet na naše jméno, pořadové číslo je vždy 11 a kód účtu je náhodně generovaný, ale není třeba si ho pamatovat.

V menu počítače si lze vypsat všechny zákazníky banky (ZAK) a stavy jejich účtů (UCT), abychom věděli, odkud je nejvhodnější peníze krást. Také si lze prohlédnout schéma bankovního systému (SCH). Jdeme ovšem hlavně do systému (SYS), kde je vidět samotný algoritmus bankovního programu. Pomocí "C" můžeme zobrazovat další stránky, "P" nám popíše proměnné. Zvolíme "Z" a kurzorovými šipkami najdeme místo s kontrolou kódu účtu ("je kz=ku ?"). Poté blikající písmena přepíšeme na něco jiného, co nám dovolí kontrolu obejít. Například "je kz=kz ?". Stačí tedy přepsat jedno písmeno. Pomocí "M" se vrátíme do menu.

Byl jsem odhalen
Kradu peníze Commodoru. Snad kvůli mě nezkrachují. 
Pravidelná kontrola v 16:00

Teď zbývá převést nějaké peníze. Stačí jakákoliv částka. V menu zvolíme bankovní operace "BOP", dále převod mezi učty "PVC" a zvolíme banku odesílatele (např. "CE") a banku adresáta, čili naši banku (výše jsme zvolili "NA"). Číslo účtu odesílatele např. "9" (čili okrádáme Commodore), číslo účtu adresáta vždy "11". Suma libovolná. Kód konta také libovolný, protože díky naší editaci kódu na tom nezáleží. Potvrdit a vypíše se, že operace byla provedená.

Teď můžeme buď převádět další peníze, nebo počkat na 16:00, kdy probíhá systémová kontrola. Čekat můžeme třeba tak, že vylezeme z menu pomocí "MEN" (pokud je třeba) a dále zvolíme "UCT", čímž se dostaneme na obrazovku s počítačem a ubíhajícím časem. V daný čas systém nezaznamená chybu, čili se nám podařilo oklamat systém.
KONEC POSTUPU HROU

Něco málo jsem si nakradl
Vítězství !

Verdikt: Hodně zajímavý koncept s měněním algoritmu bankovního programu uvnitř hry. Bohužel je to dost krátké. Přesto za originalitu dávám vyšší hodnocení, než jsem původně zamýšlel.
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat