Klingoni
Vývojář: ?
Vydavatel: ?
Vydáno ? pro ZX Spectrum
Žánr: Strategie
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Klingoni jsou další dílo vycházející ze strategické hry Star Trek (1971), kdy hodně podobné jsou i hry UFO-2 (1987) pro Sharp MZ-800 a Galaxia (1988) pro PMD 85. Zpracování je velmi základní a nenajdeme tu žádnou grafiku ani úvodní obrazovku, pouze text. Instrukce jsou poté poměrně obsáhlé, kdy obsahují 11 stran.
Se svojí bitevní lodí se tedy pohybujeme v galaxii rozdělené na 8x8 kvandrantů, které se ještě dělí na 8x8 sektorů. Naším cílem je zlikvidovat všechny nepřátelské Klingony, čímž hra úspěšně končí. Máme na to přitom přesně 30 přeletů mezi kvadranty. Počet a poloha Klingonů se potom generuje při každé nové hře náhodně, stejně jako počet a poloha hvězd a spřátelených základen, u kterých můžeme zastavit a načerpat síly.
Rozsáhlé instrukce |
Náhodně vygenerovaný počet nepřátel a základen na začátku hry |
Začátek hry, naše loď označená jako "<*>" |
Tím "načerpat síly" samozřejmě myslím doplnit energii využívanou pro štíty, pohyb a plošný útok (emitor energetické vlny) likvidující vše v dosahu, torpéda či prostě opravit jeden z lodních přístrojů (pohon, radary, emitor, torpédomet, štít, kalkulátor).
Ovládání je zpočátku složité, ale dá se na něj rychle zvyknout. Povel "0" znamená pohyb lodi, kdy musíme ručně zadat kurz (1-9) a dráhu (vzdálenost) letu, kdy 0.1 je přelet o jeden sektor (políčko) a 0.8 přelet o jeden kvadrant (dostaneme se na stejné místo na vedlejší "obrazovce"). Pokud zadáme třeba 1.6, tak se dostaneme o dva kvadranty dál.
Povel "1" je radar krátkého dosahu, tzn. zobrazí se nám celý aktuální kvadrant. Povel "2" aktivuje radar dlouhého dosahu, kdy se proskenují sousedící kvadranty a do počítače se nám zapíše počet základen, hvězd a nepřátel v daných kvadrantech. Povel "3" je zmíněný plošný útok, na který je třeba spousta energie, ale je možné s ním zlikvidovat více nepřátel najednou. Povel "4" je pro aktivaci torpéda, kterým můžeme zlikvidovat jednoho nepřítele, ale musíme správně zadat kurz. Povel "5" slouží pro přesměrování dostupné energie do štítů, jež nás chrání před útoky nepřátel. Povel "6" slouží pro přehled stavu přístrojů.
Použil jsem radar dlouhého dosahu a počítač si informace uložil |
Setkání s prvním nepřítelem zobrazeným jako "+++" |
Počítač mi vypočítal kurz k nepříteli, kterého jsem poté sestřelil torpédem |
Povel "7" se pak větví na "0" - zobrazení mapy galaxie se získanými informacemi ohledně počtu hvězd/základen/nepřátel, "1" - další přehled velmi podobný povelu "6", jen s dalšími informacemi ohledně zbývajícího počtu nepřátel, počtu zbývajících přeletů a počtu hvězdných základen, "2" - pokud jsme v dosahu nepřátele, tak nám počítač vypočítá kurz k tomuto nepříteli a tuto informaci pak můžeme použít při odpálení torpéda, což je velmi užitečné a hru to citelně zlehčuje. Součástí tohoto povelu je i kalkulátor, kam můžeme manuálně zadat startovní a cílové souřadnice a počítač nám vrátí kurz a vzdálenost, což můžeme využít při přeletech na delší vzdálenost.
Zmapoval jsem již téměř celou galaxii |
Tři nepřátelé naráz |
Zničil jsem všechny tři použitím plošného útoku, nicméně přišel jsem o většinu energie |
Obtížnost hry bohužel nejde určit manuálně, což by se hodilo. Místo toho se odvíjí od zmíněného náhodně vygenerovaného počtu základen a nepřátel, nicméně i při nepřízni osudu je hra v podstatě lehká. Tedy jakmile se hráč do hry dostane a pochopí ovládání.
Astrosvaz je dobyt |
Hlášení - loď v pořádku a zbývají už jen 4 Klingoni |
Vítězství ! |
Verdikt: Dobře hratelná strategická hra, které by ale pomohla volba obtížnost a hlavně trochu atraktivnější grafické zpracování.
Hodnocení: 4/10
Žádné komentáře:
Okomentovat