sobota 17. září 2022

Hra 724: Spheron (1992)


Spheron
Vývojář: Michal Bačík & Róbert Jendrišák
Vydavatel: Michal Bačík
Vydáno 1992 pro Commodore 64
Žánr: Plošinovka
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

V této plošinovce od Michala Bačíka (Eggman (1992), Powers of Gloom (1992) a další) a Róberta Jendrišáka (podílel se na hudbě a tvorbě úrovní) se ujmeme jakéhosi usměvavého míčku, se kterým se budeme snažit proskákat k východu z úrovně.

V úvodním menu hraje skladba "Tak mi to teda nandey" od kapely Wanastowi Vjecy a grafické zpracování se zřejmě inspirovalo ve známé hře Giana Sisters (1987). 

Začátek hry

Elektrické výboje, kapající voda a vpravo vysouvající se bodáky

Skákající balvan je třeba podběhnout

Power-up "nafukovací kruh" umožní plavat

Na dokončení všech 24 úrovní máme pět životů. Pro otevření východu musíme vždy sebrat určitý počet diamantů, jejichž ukazatel vidíme v horní části obrazovky spolu s ukazateli "power" (zbývající energie / životy postavy), skóre a ubíhajícím časovým limitem, kdy na každou úroveň máme 60 "vteřin" - ve skutečnosti to jsou zhruba 3 minuty. 

Hra se ovládá na joysticku - náš míček je neustále v pohybu, výchozím chováním je skákání do menší výšky, ale podržením směru "nahoru" můžeme skákat výše a naopak směr "dolů" nás uzemní, načež se můžeme koulet, což je rychlejší a v některých situacích i nutné. Pomocí mezerníku se pak dostaneme do horního menu, kde lze aktivovat jeden z power-upů - ty je ovšem nutné nejprve v úrovni sebrat. 

Přerostlý kostlivec

Některé zdi se dají zbourat

Balónky unášejí bonusy vzhůru

Střílení po nepřátelském šnekovi

Ze zmíněných power-upů tu najdeme (zleva):
  • koulení (?) - tento power-up je aktivovaný už od začátku, takže není úplně jisté, co znamená
  • střílení - stisknutím FIRE můžeme vystřelit a zneškodnit tím některé typy nepřátel
  • kladívko - s kladívkem lze zatloukat vysouvací bodáky a tím je činit neškodnými (časově omezené)
  • kruh - po aktivaci nafukovacího kruhu lze skočit do vody, což je jinak smrtelné (časově omezené)
  • bomba - zneškodní všechny nepřátele na obrazovce
  • křídla - míček získá schopnost létat, takže se dokáže dostat na některá těžko dostupná místa (časově omezené)
Kromě toho tu najdeme ještě celou řadu dalších sebratelných bonusů jako je třeba dobití energie (písmeno "P"), času (přesýpací hodiny), bonusový život (srdíčko), skóre (velmi často přivázané na vzlétající balonky) a najdeme tu i klíč, který otevře východ a není tedy již třeba hledat žádné další diamanty. 

Na pozadí se pak pohybují nejen mráčky, ale i dva typy ptáků - zatímco ten černý nám ubere energii, tak bílý kormorán změní chování našeho míčku, který je hůře ovladatelný, ale zato dynamičtější, což můžeme občas využít ke svému prospěchu.

Power-up "křídla"

Power-up "kladívko" pomůže zatlouct bodáky

Barevní slizouni se tváří sympaticky, ale nenechme se zmást

Navigace se začíná komplikovat

Různých překážek tu také najdeme nepřeberné množství. Musíme se vyhnout různým propastem, vodě, kapající vodě, skákajícímu obřímu balvanu, propadávajícím se podlahám, vysouvacím pístům, plamenům, mizejícím elektrickým polím, vysouvajícím se bodákům, obřím kostlivcům a dalším nepřátelům. Jsou tu také magnety, které slouží jako pasti, jež nás k sobě přitáhnou, načež z jedné strany vystřelí oštěp a zabije nás.

Rozlišit se tedy dají dvě skupiny překážek, kdy některé nám uberou jen určité množství energie a další nás instantně usmrtí. Naštěstí po ztrátě života pokračujeme přesně tam, kde jsme skončili. Jakmile ale přijdeme o všechny životy, tak musíme začít od první úrovně. 

Trampolínky a plameny

Kruh, klíč, doplnění energie a bonusový život

Koblížky?

Tak to si nechám líbit!

Úrovně nejsou lineární a neběží se pouze jedním směrem - občas je nutné se vracet. Najdeme tu i teleporty, jež nás někdy vezmou do bonusové části (a la Super Mario) s hromadou diamantů, v jiných případech nás přenesou do jiné části stávající úrovně, což je někdy výhodné, někdy je to spíše další past. 

Nachází se tu i trampolínky, jež nám pomohou vyskočit ještě výše. Některé zdi se dají probourat a najdeme tu i falešné východy, jimiž se nesmíme nechat zmást. Během našeho snažení hraje povedená, skoro až hypnotická hudba

Po dokončení všech úrovní či po ztrátě všech životů se můžeme zapsat do tabulky nejlepších výkonů, kterou pak vidíme v hlavním menu. 

Východ v poslední úrovni

Vítězství!

Zapisování jména

Tabulka nejlepších výsledků

Verdikt: Další povedená hra od M. Bačíka a zatím jedna z nejlepších tuzemských plošinovek. 
Hodnocení: 5/10

2 komentáře:

  1. Bumpy? https://www.youtube.com/watch?v=SydaHT6LIiY

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajímavé, je pravda že tam jsou některé podobné prvky.

      Vymazat