středa 12. dubna 2023

Hra 807: Happy Birthday (1993)


Happy Birthday
Vývojář: Michal Wolf & Radek Špelda (Erraware) & STP Software
Vydavatel: Michal Wolf
Vydáno 1993 pro SAM Coupé
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Pokračování adventurní série s Půllitrem Destilovičem (Silvestrovská Pecka (1992), Veselé Velikonoce (1993)) v hlavní roli, které tentokrát nevyšlo na ZX Spectrum, ale na počítače SAM Coupé, přičemž hra se tentokrát neprodávala za peníze, ani k ní nebyl přiložen žádný manuál. 

Příběh se odehrává 33. srpna, tedy den po Půllitrových třicátých narozeninách, které samozřejmě řádně oslavil i se svým psem Maxem. Probouzíme se v 11 hodin a příliš si toho nepamatujeme, slyšet je ovšem podivný zvuk, jenž identifikujeme jako sténání naše pejska. Po prozkoumání jeho boudy dojdeme k závěru, že ho přejel náš odvěký nepřítel, Protichlastovov Léčebnovič, a rozhodneme se pomstít se na jeho Trabantu. Cílem tedy bude dostat se do jeho garáže a s autem něco provést. 

Příběh #1

Příběh #2

Příběh #3

Začátek hry

Příkazy JDI, VEZMI, POLOŽ, PROZKOUMEJ, POUŽIJ a LEGENDA (znovu vypíše úvod) se vybírají pomocí kurzoru z kontextového menu. Delším podržením PROZKOUMEJ se znovu vypíše popis aktuální lokace a POLOŽ zase zobrazí obsah inventáře. Kromě toho tu najdeme i SAVE/LOAD, kdy lze ukládat/nahrávat pozice do/z paměti na až šest pozic. Pohyb mezi obrazovkami zde není řešen klasicky do světových stran, ale jdeme např. "do předsíně", "k rybníčku", "na cestu", atd., což trochu komplikuje vytváření mapy. 

V horní části obrazovky celou dobu vidíme zmíněného Trabanta, který mrká a z nápisu se jménem hry se spouští pavouk, na něhož také narazíme. To je ale bohužel z grafiky vše, nenajdeme tu ani zajímavější úvodní obrázek. Celou dobu pak hraje skladba od Madonny jménem La Isla Bonita, která po čase začne lézt na nervy. 

Acylpyrin stál v dubnu 1993 v Prostějově 3.90 Kč

Dopis od Protichlastovova Léčebnoviče

Natrhnutou zadnici je nutné dezinfikovat, jinak bude zle

Pohybovat se budeme opět po Pijanovicích, tentokrát začneme v našem domku, v jehož sklepení se nachází dokonce i teleport, jenž nás přenese na utajené místo s "čůčovačem", tedy strojem na výrobu alkoholu. Nakonec se dostaneme do Protichlastovova domu a garáže, v němž se nachází náš cíl. 

I tady najdeme řadu předmětů, které k ničemu nejsou a slouží pouze pro zmatení. Větší nepříjemností jsou ale slepé uličky, kdy lze vykonat nějakou akci, kvůli níž pak nejde hra dokončit. Např. lze nalít benzín z kanystru do auta, takže pak chybí na zprovoznění agregátu či lze vylít vytvořené čůčo na zem. 

Poslední díl Zuby ve Tmě vyšel až v roce 1997. 

Bystřejší již vědí co je "Es iřveto emazes"

Mapa

POSTUP HROU
V dílně jsem sebral šroubovák a kladivo, v kuchyni kartáč a nůž a v zápelně po prohlédnutí skříňky i peroxid vodíku. Na skládce jsem našel špinavou flašku, kterou jsem s pomocí kartáče u rybníčku vyčistil. Čistou flašku jsem použitím postavil na pult v hospodě uvnitř stanu, ale neměl jsem zatím na zaplacení. Pokračoval jsem tedy na sever a na křižovatce na západ, kde jsem v poštovní schránce našel dopis. Pomocí nože jsem ho otevřel, přečetl si ho a sebral klíč. Před Protichlastovovým domem jsem šroubovákem otevřel skříňku, prozkoumal ji a přehodil jistič. Poté jsem klíčem odemkl dveře, uvnitř v pracovně kladivem rozbil prasátko a zahodil kartáč, nůž, šroubovák, klíč i kladivo. Prozkoumal jsem hodiny, sebral tužkové baterie a nezapomněl jsem na vypadlé peníze z prasátka, za které jsem v hospodě koupil pivo

Jako ve filmu The Moucha

Extrasuperhyper Čůčovač 3000

Nebylo by snazší místo všech těch starostí klíče vzít třeba klacíkem?

To jsem donesl zedníkovi Miloušovi, sebral žebřík a opřel ho o stěnu garáže. Po vyšplhání na střechu jsem se propadl a zranil se o rezavý žebřík, rychle jsem se tedy ošetřil peroxidem. Sebral jsem kanystr a v autě walkmana, do kterého jsem vložil baterie. Vrátil jsem se do svého pokoje, prohledal postel, sebral kazetu a vložil ji do walkmana. V dílně jsem vyzvedl páčidlo, s nímž jsem ve sklepě otevřel dřevěnou bednu a sebral freolit. Vlezl jsem do teleportu, freolitem odpudil mouchu a pomocí tlačítka se přenesl. 

Zahodil jsem peroxid, páčidlo i freolit, do agregátu nalil benzín z kanystru a nahodil ho. Ve skladišti jsem sebral koš s rybízem, vrata otevřel s pomocí walkmana a v chodbě na pavučině našel noční můru. K čůčovači jsem napojil kanystr, do zásobovače hodil koš a pustil ho. Vzal jsem kanystr s čůčem a vrátil se do domu Protichlastova. V minipokoji jsem prozkoumal akvárium, hodil do něj noční můru a sebral klíče. V kuchyni jsem ukořistil sádlo, kterým jsem u garáže namazal visací zámek a ten poté odemkl pomocí klíčů. Do Trabanta jsem nalil čůčo, nasedl, klíčem nastartoval a odjel na skládku. 
KONEC POSTUPU HROU

Vrata do garáže jsou konečně odemčena

Pomsta jest vykonána

Přišel, viděl, zvítězil!

Verdikt: Dobrá textovka, která ale úplně nevyužívá audiovizuální možnosti Sam Coupé a obsahuje nepěkné slepé uličky. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat