Vesmírná Odysea: Návrat
Vývojář: Radomír Danenberger
Vydavatel: D.. Adventure
Vydáno 1992 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Vesmírná Odysea je rozsáhlá sedmidílná sága od R. Danenbergera (Ninžova Pomsta (1992), Private Detective (1992), Imperátor (1992) a řada dalších). Všech sedm dílů vyšlo ve stejném roce a stejně jako všechny svoje ostatní hry, i tyto se autor snažil prodávat za velmi nízké ceny, konkrétně každý díl z této série stál 7 Kčs, případně 45 Kčs za vše.
Jakožto kosmonaut-dobrovolník jsme se zúčastnili dlouhého zkušebního letu v prvním prototypu "QR-fotonové" rakety. Po návratu domů zjišťujeme, že mezitím na Zemi vypukla jaderná válka a počítač vypočítá velmi malou pravděpodobnost, že někdo přežil. Přesto se rozhodneme vydat se na povrch a zkusit někoho najít.
Slovník příkazů |
Příběh |
Začátek a příkaz EXIT |
Všechny dostupné příkazy se dozvíme na úvodních obrazovkách, konkrétně jde o PRozkoumej, VEZMI, POužij, ZAPNI, VYPNI, I, EXIT (vypíše všechny dostupné východy z obrazovky) a RADA - ta funguje jen na pár místech, ale třeba hned na začátku je nezbytná pro získání klíčového slova "ZIVOT", které musíme zadat do počítače a na nějž se jinak přijít nedá.
Slova se nedají zkracovat s výjimkou PR a PO, což je občas matoucí a i tyto příkazy by bylo vhodnější zadávat přes standardní PRO a POU.
Heslo nám prozradí jedině příkaz RADA |
Bez souřadnic se dál nedostaneme |
Zadávání souřadnic v průzkumném člunu |
Přes zadávání souřadnic ve svém průzkumném člunu se podíváme nejenom na Zemi, ale i na Mars. Na pár místech se vyskytují předměty, které možná patří k nedokončeným hádankám - např. na Marsu můžeme získat vysílačku, ale ta ve finále k ničemu není. Na naší lodi můžeme vzít jídlo a tím zabavit zmutované krysy, ty se ale také dají jednoduše obejít. Alespoň že inventář je neomezený.
Kromě velké řady gramatických chyb v textech narazíme bohužel i na bugy. Např. pokud nejdřív nastartujeme auto a až poté dolejeme benzín, tak se dostaneme do slepé uličky. Program se zasekne i při prozkoumávání některých předmětů jako je třeba disketa či počítačový modul.
POSTUP HROU
Vypnul jsem počítač (VYPNI POCITAC), ve skladišti našel v bednách (PR BEDNY) osobní kartu a sebral laser (VEZMI LASER). Ve vědecké místnosti jsem použil příkaz RADA, zapnul počítač (ZAPNI POCITAC), koukl se na něj (PR POCITAC) a zadal příkaz ZIVOT, díky čemuž jsem získal souřadnice. Nastoupil jsem do průzkumného člunu, vzal ochranný oblek (VEZMI OBLEK), použil kartu (PO KARTU) a sestoupil do vesmíru.
Zadal jsem souřadnice "4.18.40" a doletěl na Mars. Na jednom skladišti jsem získal kanystr benzínu (VEZMI KANYSTR), na druhém jsem bedny otevřel pomocí laseru (PO LASER) a našel (PR BEDNY) radiační přístroj. Vrátil jsem se do vesmíru, zadal souřadnice "3.40.85" a doletěl na Zemi. Prohledal jsem mrtvolu (PR MRTVOLU) a našel generálovu kartu. Ve velitelské místnosti jsem prohledal stěny (PR STENY), mapu (PR MAPU), otevřel trezor kartou (PO KARTU) a uvnitř (PR TREZOR) našel klíče a granáty.
Vysílačka stále vysílá bojové rozkazy neexistujícím armádám |
Bojoví roboti jsou stále v provozu |
Podíváme se i do ruského kosmodromu |
Sestoupil jsem na povrch Země, odemkl dveře (PO KLICE), na WC v umyvadle (PR UMYVADLO) našel minci. Pancéřové dveře se nechaly otevřít kartou (PO KARTU), robota jsem zneškodnil laserem (PO LASER), do automatu hodil minci (PO MINCI) a získal malý klíček, kterým jsem odemkl další trezor v následující místnosti (PO KLICEK) a uvnitř našel (PR TREZOR) klíč od auta. Vrátil jsem se ven, do auta nalil benzín (PO KANYSTR), nastartoval (PO KLIC) a odjel jižně na křižovatku. Na západ od ní jsem v troskách (PR TROSKY) objevil horolezeckou výbavu, která se hodila na jih od křižovatky (PO VYBAVU), kde jsem vylezl nahoru. Prozkoumal jsem vědeckou místnost (PR MISTNOST) a na podlaze objevil zvýšenou radiaci. Dole v krytu jsem u mrtvol (PR MRTVOLY) našel kosmonautovu kartu, s níž jsem otevřel průzkumný člun (PO KARTU) a v něm našel (PR CLUN) zapalovač. Opět kartou (PO KARTU) jsem získal povolení ke startu a vrátil se do vesmíru.
Zadal jsem souřadnice "3.49.18" a doletěl opět na Zemi, ale tentokrát k ruskému kosmodromu. Pokračoval jsem na jih, trosky před bránou zapálil (PO ZAPALOVAC), roboty zničil (PO GRANAT) a došel do krytu. Zmutovaným krysám jsem se vyhnul, prozkoumal postele (PR POSTELE) a objevil dole tajnou místnost, v níž jsem vzal disketu (VEZMI DISKETU) a ze stolu (PR STUL) i počítačový modul.
Vrátil jsem se do své lodi (z vesmíru nahoru), do centrálního počítače nainstaloval modul (PO MODUL), vložil disketu (PO DISKETU) a přečetl si zprávu od přeživších spolu s tajemnými souřadnicemi "7.3.45.67", na které jsem se hned vydal.
KONEC POSTUPU HROU
Tajná vědecká místnost |
Zpráva z diskety |
Vítězství! |
Verdikt: Technické zpracování by mohlo být v řadě aspektů daleko lepší, přesto se jedná o ucházející textovku.
Hodnocení: 3/10
Žádné komentáře:
Okomentovat